Eén zinnetje dat jouw leven verandert

Life coach geeft tips om jouw leven te veranderenEen paar weken geleden ben ik begonnen met een klein experiment.

Het heeft mijn leven veranderd, en ik kan het je sterk aanraden.

Het experiment gaat als volgt:

Maak een compliment in elk gesprek dat je hebt.

Het is zo eenvoudig, en tegelijk zo moeilijk.

Deze uitdaging kwam eerder toevallig. Het idee kwam toen ik enige tijd geleden aan het spreken was met een goede vriend, die ik op verschillende vlakken bewonder. Op een bepaald moment vertelde ik hem vrij terloops waarom ik hem zo waardeer. Zijn reactie verraste me. Hij reageerde nogal emotioneel, keek me aan en zei: “Bedankt Wim. Dat was precies wat ik vandaag nodig had.

Het herinnerde me eraan dat veel mensen hun eigen zorgen hebben. Naar buiten toe glimlachen we, maar vanbinnen kunnen we diep ongelukkig zijn en lijden. Soms is een vriendelijk woord onze enige bron van hoop of vreugde in onze dag.

Op dat moment besloot ik om bewuster om te gaan met complimenten en bemoedigende woorden. Ik besloot zelfs om ze te verwerken in elk gesprek dat ik heb. Dat bleek een leuke uitdaging. Perfect ging het niet, maar ik merkte wel resultaten:

Complimenten moedigen anderen aan. Door vriendelijke woorden herinneren we anderen aan hun waarde en hun talenten. We willen allemaal opgemerkt worden, en een compliment bevestigt ons daarin.

Door het experiment leerde ik ook om minder aan mezelf te denken en meer aan de ander.

Ook mijn omgeving vaart er wel bij. Door vreugde te verspreiden, stimuleer je een positieve cultuur die anderen aanmoedigt om hetzelfde te doen. Zo help je de wereld om je heen een stukje te veranderen.

Onze woorden zijn belangrijk. Ze kunnen mensen doen groeien. En een gemeend, eerlijk compliment geven is de beste manier om dat te doen.

Wil je het ook eens proberen? Hier zijn zeven tips uit wat ik zelf heb geleerd:

1. Zorg voor een geheugensteuntje. Koppel de uitdaging aan iets wat je bij je hebt: je telefoon, je horloge, of een balpen bijvoorbeeld. Elke keer je het voorwerp ziet, denk aan je compliment – zonder geheugensteuntje raakt het makkelijk vergeten.

2. Laat je leiden door je gezond verstand. Niet elk gesprek heeft een compliment nodig. Sommige zijn te kort, soms wissel je maar enkele woorden in het voorbijgaan, en sommige mensen spreek je heel vaak op een dag. Wanneer je je partner, collega of baas 10 of 15 keer per dag spreekt, wordt het een beetje vreemd om elke keer een complimentje te maken. Een paar vriendelijke woorden volstaan dan.

3. Hou het natuurlijk. Vertel anderen niet dat je complimenten geeft voor een experiment – het effect gaat dan grotendeels verloren. Gebruik opnieuw je gezond verstand.

A compliment is verbal sunshine

4. Probeer specifiek te zijn. Dat is niet altijd makkelijk, maar wanneer je specifiek kan zeggen wat je waardeert aan iemand, heeft dat het meeste impact.

5. Wanneer je niet meteen een compliment in de conversatie kan passen, kan je volstaan met op het einde te zeggen: “Het was fijn met jou te praten vandaag”, of “ik ben blij dat je langskwam”.
Of gebruik een compliment als een overgang naar een vraag of verzoek, dat klinkt erg natuurlijk. “Ik heb gehoord dat jij erg goed bent met Sharepoint, kan ik je wat vragen?

Hoe beter je iemand kent, hoe makkelijker het wordt om iets waarderend te zeggen. Dat betekent ook dat het lastiger is om iets te bedenken voor mensen die je minder goed kent.

6. Leer van je fouten. Vaak zal je vergeten om een compliment te maken, maar geef het niet op. Probeer ervan te leren: wat maakte dat je het vergat? Hoe kan je er de volgende keer aan denken? Zelf heb ik gemerkt dat ik het vaak vergat wanneer ik meer gefocust was op mezelf dan op de ander tijdens een conversatie.

7. Neem de uitdaging enkele dagen aan, laat ons zeggen drie dagen. Bemerk dan het effect. Hoe voel je je hierbij? Geeft het je meer zelfvertrouwen? Meer vreugde? Welke lessen leer je hieruit? En hoe beïnvloedt dit welke woorden je in de toekomst zal gebruiken?

Ga ervoor. Voeg een compliment toe aan elk gesprek dat je vandaag hebt. Ik ben er zeker van dat het je lukt.

Als coach help ik jou om jouw zelfvertrouwen te vergroten, en om vooruitgang maken in de richting van jouw hoogste potentieel, om zo ook stappen vooruit te zetten richting jouw droomleven.

Want het leven is te kort om niét te gaan voor het leven dat je wil en dat je verdient!

Inzichten en tips deel ik graag met jou in een wekelijkse mail. Schrijf je daarom nu gewoon in via deze link:

Lees meteen verder:
Ontketen jouw potentieel met deze 5 acties
5 tips om gemotiveerd te raken én te blijven
Wil je nu jouw passies omzetten in jouw werk?

P.S. Wanneer je jouw vrienden én mij een plezier wil doen, deel je gewoon dit artikel via de Facebook-LinkedIn- of Twitter-knop. Alvast bedankt!

 

Dit bericht werd geplaatst in Coaching en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

4 reacties op Eén zinnetje dat jouw leven verandert

  1. nel van der Meulen zegt:

    Je hebt helemaal gelijk. Sinds kort kan ik alleen maar lopen met hulpmiddelen en rijd ik in een scootmobiel. Allemaal vreemd. Maar het begint gewoon te worden. De boodschappen doen bij AH is iedere keer een uitdaging. Maar wat zijn er een lieve mensen die mij altijd willen helpen bijv. als de boodschappen hoog of heel laag staan. Ik bedank altijd met – je bent een engel, je bent de engel van de dag. Dat werkt uitstekend. Moet je de lach zien op hun gezichten. Alleen daarom bedank ik graag op deze manier. Het verwarmt mij ook.

    Geliked door 1 persoon

  2. shivatje zegt:

    Ongeacht het probleem dat iemand kent zijn juist de kleine woorden en zinnetjes belangrijk om positief te blijven. Een positief gevoel geeft je een goed gevoel in alle omstandigheden.

    Aum Shanthi

    Geliked door 1 persoon

  3. Karin Van Santvliet zegt:

    Welk is het zinnetje dat je leven verandert?

    Like

  4. wimannerel zegt:

    Goeie vraag, Karin! Het zinnetje is het compliment dat je iemand geeft. Dat klinkt dus telkens anders.

    Like

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.