Hoe je van de zomer 2020 de meest ontspannende ooit maakt

Hoe kan je ontspannen en genieten als perfectionist De zomer is voor de meesten onder ons een tijd van vakantie en van het opladen van de batterijen.

Daarom wil ik 10 van mijn favoriete gewoonten delen die helpen om precies dat te doen: van deze zomer de minst stresserende en de meest ontspannende van je leven maken.

1. Zeg neen tegen de ‘moetens’ van de zomer.

Zo van die gedachten van ‘dat en dat moet ik nog doen voor het einde van de zomer’ die van jouw vakantie een werkvakantie maken en ervoor zorgen dat je meer vermoeid bent dan voor de start ervan.Stel deze taken in vraag door jezelf te vragen: Zal dit ertoe doen over 5 jaar? Of zelfs over 5 weken? Op deze manier uitzoomen maakt het makkelijker om gewoonweg te ontspannen. En om neen te zeggen tegen een taak omdat je beseft dat het eigenlijk niet zo belangrijk is.

2. Doe één ding per keer.

Om het even welk ding. Want multitasken (twee zaken tegelijkertijd proberen te doen die allebei mentale energie/aandacht vragen) leidt tot stress, verwarring en het werk minder goed doen. Singletasken – één ding tegelijkertijd doen – maakt om het even welke activiteit makkelijker, meer genietbaar én je bent meer gefocust.

3. Graag traag.

Doe de dingen wat trager. Je zal minder gestresseerd zijn. En je zal veel meer genieten van mensen, omgevingen en ervaringen omdat je gewoonweg de tijd neemt om ze te waarderen.

4. Plan veel tijd in het gras in.

Denk eraan om het wat kalmer aan te doen tijdens jouw vakantie en gewoon te ontspannen in het gras, of in een hangmat voor een dutje, een goed boek of om de wolken voorbij te zien drijven.

5. Maak van een mug geen olifant.

Een van de beste manieren om jouw zomer en jouw hele leven makkelijker en lichter te maken is om van een mug geen olifant te maken. Om geen extra drama of problemen te maken van zaken die niet zo belangrijk zijn. Vraag ook hier: Zal dit ertoe doen over 5 jaar? Of zelfs over 5 weken? En zit er een een echte mug op jouw slaapkamer? Schaf je dan een muskietennet aan of gebruik een antimuggenstekker.

6. Neem een internetpauze.

Ga wat minder online zodat je meer tijd hebt voor een boek, een uitstap of een andere ‘offline’ activiteit waardoor je ontspant.

7. Werk iets af dat je al lang stoort.

Onafgewerkte zaken kunnen heel wat mentale energie kosten. Ook al is het iets kleins, het kan irriteren zoals een kiezelsteentje in jouw schoen. Vind zo één taak in jouw leven. Een die er misschien al een tijdje ligt. Maak er een begin mee en krijg het gedaan door kleine stappen te nemen, van maar 1 tot 10 minuten per keer. Het zal een hele opluchting zijn wanneer je het eindelijk uit jouw leven en gedachten hebt.

8. Besteed twee minuten per dag aan het sluiten van je ogen en enkel focussen op je ademhaling.

Deze korte dagelijkse meditatiepauze laat spanningen van je afglijden en maakt jouw geest helderder. Die twee minuten kunnen de krachtigste twee minuten van jouw dag worden.

9. Bevrijd jezelf van je perfectionisme.

Het patroon van perfectionisme maakt ziek en belemmert je in jezelf kunnen zijn en kunnen genieten van deze zomer. Lees hier meer over wat perfectionisme is en wat je eraan kunt doen.

10. Wees gewoon aanwezig en waardeer de zomer.

De zon, de warmte, de mensen, de ervaringen. Ze zullen er niet voor altijd zijn. Dus verlies je niet in plannen voor de toekomst en herinneringen aan het verleden. Uiteraard leer je best uit wat er is gebeurd en maak je ook best plannen voor de toekomst.Maar beslis ook om de meeste tijd volledig aanwezig te zijn tijdens deze maanden om te genieten van de momenten met een ijsje in de zon en met de mensen die je dierbaar zijn.

Als mental coach leer ik jou hoe je de beste versie van jezelf wordt, om zo ook stappen vooruit te zetten richting jouw droomleven.

Want het leven is te kort om niét te gaan voor het leven dat je wil en dat je verdient!

Inzichten en tips deel ik graag met jou in een wekelijkse mail. Schrijf je nu in via deze link omdat je dan niet langer deze tips moet missen:

Lees verder:
10 technieken om te stoppen met je zorgen te maken
7 manieren om vriendelijker te zijn voor jezelf
Volgende zomer helemaal ingewerkt in een andere job? Loopbaanbegeleiding helpt

P.S. Wanneer je tot hier hebt gelezen en dit een waardevol artikel vindt, deel het dan nu via de FacebookLinkedIn of Pinterest-knop omdat je zo jouw vrienden mee inspireert. Dankjewel!

Dit bericht werd geplaatst in Coaching en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.