Waarom je altijd tijd te kort hebt

Time management coach en mental coach over tips voor productiviteit Veel mensen klagen over voortdurend tijdsgebrek. Ze zijn zo druk bezig dat ze geen tijd hebben voor hun gezin, vrienden, en eigenlijk zelfs voor hun eigen werk…

Tegelijkertijd zijn er mensen die evenveel verantwoordelijkheden hebben of zelfs meer, maar er wel in slagen om alles tijdig te doen en ook nog uren vinden om te ontspannen en te doen wat ze graag doen.

Mensen die altijd tijd te kort hebben doen waarschijnlijk iets verkeerd.

Reken jij jezelf daarbij? Check dan eens waaraan het ligt en neem actie.

1. Je maakt geen plan

Planning is de sleutel tot succes. Als jouw dagen niet georganiseerd zijn, verlies je veel tijd aan beslissen wat het volgende is dat je gaat doen, aan het kiezen waarmee je gaat starten, aan uitstellen,… Maak elke avond een to do-lijstje voor de volgende dag. En als je kan, maak ook een plan: wanneer ga je wat doen. Zo vergeet je niets, doe je alles op tijd en stel je minder uit.

2. Je slaapt verkeerd

Slaap is een van de belangrijkste fundamenten voor een gezond en succesvol leven. Ga je slapen en sta je op op heel onregelmatige uren, dan heb je waarschijnlijk onvoldoende tijd voor bepaalde zaken gedurende de dag. Jouw slaap inplannen is een oplossing: tracht elke dag rond dezelfde tijd te gaan slapen en op te staan en merk het verschil.

3. Je zegt geen ‘nee’

Mensen die steeds maar iedereen helpen hebben gewoonlijk niet veel tijd over voor zichzelf. Wanneer iemand jou een gunst vraagt, bedenk dan eerst of je er tijd voor hebt en of het goed is voor jou. Niet dat je overal neen moet op zeggen en egoïstisch moet zijn. Maar jouw persoonlijke doelen, plannen en verlangens zijn toch minstens zo belangrijk als die van een ander?

4. Je hebt geen conditie

Veel mensen maken geen tijd voor beweging. Nochtans is het bewezen dat fysieke activiteit ons brein sneller en beter doet werken. Na een goede workout zal je dus beter in staat zijn om jouw taken sneller en zelfs beter af te werken. En je zal in goede conditie zijn.

5. Je eet niet goed

Gezond eten kan je helpen met tijdsgebrek. Als je geregeld eet en ook nog gezond en voedzaam, dan spendeer je minder tijd aan allerlei snacks tussendoor en moet jouw lichaam niet zoveel energie spenderen aan moeilijker verteerbaar voedsel. Daardoor hou je meer energie over.

6. Je checkt jouw e-mails te vaak

Als je wacht op een heel belangrijk mailtje, oké. Maar als je jouw dag start met e-mails checken en dat zo heel de dag doorgaat, dan leidt jou dat af van jouw plannen, doelen en intenties. Beperk het raadplegen van jouw mails tot bijvoorbeeld drie keer per dag en doe het zeker niet meteen na het wakker worden.

10 tips om te bereiken wat je wil

7. Je sluit afleidingen niet uit

Heb je al gemerkt hoeveel tijd je besteedt aan sociale media, het nieuws, babbelen met collega’s, telefoontjes,…? Afleidingen zijn die zaken die je tegenhouden om dingen snel en goed gedaan te krijgen. Als je in een gesloten ruimte zou zitten met enkel en alleen de taak, dan zou je het waarschijnlijk snel afgehandeld krijgen. Maar zo’n kamer heb je niet, daarom ontwikkel je best een systeem. Kies ten minste twee uur per dag waarop je helemaal niet gestoord kan worden. Schakel je telefoon uit, sluit alle entertainende sites, zet jouw koptelefoon op en vraag jouw omgeving/collega’s om je niet te storen. Je zal meer doen in die twee uur dan je tijdens een hele dag met al die afleidingen gedaan krijgt.

8. Je hebt geen specifieke doelen

Als je niet weet waar je naartoe gaat, maak je veel omwegen en tussenstops. Een duidelijk doel voor ogen hebben helpt je om er sneller naartoe te bewegen. Belangrijk is dus om dit doel niet te abstract te maken. In plaats van ‘carrière maken’, stel je als doel om dat grote project tegen eind dit jaar rond te hebben. Een goed idee is om naast het grote doel ook kleinere doelen te hebben, zoals een paar kilo afslanken tegen het eind van de maand, of om met de fiets naar het werk te rijden in plaats van met de auto. Start klein, maar denk groot.

9. Je doet teveel taken

Als je veel taken hebt en je wil ze allemaal goed doen, probeer ze dan niet allemaal tegelijk te doen. Je zult dingen vergeten, fouten maken, en niet het best mogelijke werk afleveren, want je zult fouten moeten verbeteren en sommige zaken moeten overdoen. Dat zal meer tijd vragen dan wanneer het van de eerste keer goed is gedaan.

10. Je bent niet georganiseerd

Goede voorbereiding en planning spaart tijd. Sommige mensen verliezen ’s morgens veel tijd met zich klaarmaken, ontbijt bereiden,… terwijl je veel van die zaken al de avond tevoren kan klaarleggen.

11. Je brengt jezelf niet in de juiste stemming

Wanneer je jezelf niet in de juiste mentale staat zet, stel je meer uit en doe je minder met jouw tijd. Start jouw werkdag kalm en focus op de belangrijkste taken. Je kan aangename ochtendgewoonten ontwikkelen om jezelf in een betere ‘staat’ te brengen zoals jouw favoriete koffie of positieve muziek.

timemanagement boekWil je meer tijd winnen?

Wil je elke dag een uur extra vrijmaken? Lees dan het boek Meer tijd in 12 stappen.

 

Als coach help ik jou om met meer zelfvertrouwen het beste uit jezelf te halen, en je volledige potentieel als mens te bereiken. Want het leven is te kort om niét te gaan voor het leven dat je wil en dat je verdient!

Inzichten en tips deel ik graag met jou
in een wekelijkse mail.
Schrijf je daarom nu in via deze link:

Lees verder:
Meer tijd in 12 stappen
Lees dit als je meer dan 40 uur per week werkt
7 herkenbare timemanagement problemen. Met oplossing.

P.S. Deel dit artikel door op de FacebookLinkedIn en Pinterest-knoppen te klikken, want zo kunnen jouw vrienden en kennissen óók van deze inzichten profiteren.

Dit bericht werd geplaatst in Coaching, Time management en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.