Hoe tijdreizen jouw geluksgevoel vergroot

Hoe tijdreizen jouw geluksgevoel vergrootWil je je gelukkiger voelen?

Ga wat tijdreizen.

Nee, ik ben niet gek geworden. Tijdreizen kan je doen met je eigen verbeelding.

En wetenschappelijk onderzoek toont aan dat het meteen je geluksgevoel vergroot. Je kan het overal doen, en het is helemaal gratis.

Hoe werkt het?
Onderzoek toont aan dat je gevoel samenhangt met je aandacht. Dus je aandacht verschuiven naar het verleden, de toekomst, of zelfs het nu, kan je geluk vergroten.

Je kent het fenomeen maar al te goed, want we doen allemaal wel eens aan ongelukkig tijdreizen.

Wanneer je spijt voelt bijvoorbeeld, dan focus je op iets negatief uit het verleden.
Wanneer je piekert, dan denk je aan iets negatiefs wat in de toekomst kan gebeuren.

Maar dat tijdreizen in je hoofd kan je dus ook op een positieve manier gebruiken.

Dit zijn drie manieren om gelukkiger te worden door tijdreizen.

1. Tijdreizen naar de toekomst

Of ook wel: anticiperen. Die prettige spanning die je voelde als kind wanneer je verjaardag eraan kwam. Of hoe je kan dromen over de lonkende vakantie.

Wel, bewust anticiperen is een erg krachtige manier om je gelukkiger te voelen.

Hoe werkt het?

Studies tonen aan dat anticiperen vaak leuker is dan de ervaring zelf. Onderzoeken bij reizigers tonen telkens weer aan dat ze het grootste geluksgevoel ervaren in de periode vlak voor de reis, in vergelijking met tijdens de reis zelf.

Hoe kan je dit zelf gebruiken?

Plan iets leuks samen met een vriend of vriendin. Alleen al bellen, iets plannen en een datum afspreken boost je geluksgevoel.

2. Tijdreizen naar het verleden

Ha, nostalgie… haal jij ook graag fijne herinneringen op terwijl je door fotoalbums bladert? Wel, volgens de wetenschap doen we dat niet bewust genoeg.

Hoe werkt het?

Ook hier zijn studies gedaan, die aantonen dat tijd nemen voor nostalgie zorgt voor meer zingeving in je leven en minder eenzaamheid. Het verleden herbeleven, doet stress wegsmelten als sneeuw voor de zon.

Hoe kan je dit zelf toepassen?

Bewaar een foto van een leuke ervaring of van mensen die je liefhebt in je portefeuille, zo kan je die tevoorschijn halen om positieve gevoelens op te roepen wanneer je ze nodig hebt.

Nog beter: samen met anderen leuke herinneringen ophalen, verbetert je relaties met hen en maakt je allemaal gelukkiger.

3. Tijdreizen naar het heden

Dit klinkt misschien minder spannend. Maar het gaat eigenlijk om de essentie van wat we kennen als ‘mindfulness’. Je denkt misschien dat je in het heden leeft, maar meestal is dat niet echt zo.

Wanneer Sonja Lyubomirsky de gelukkigste mensen ter wereld bestudeerde, ontdekte ze dat ze één ding gemeen hebben: ze genieten van de kleine dingen in het leven, en ze leven in het huidige moment.

‘Genieten’ betekent hier: je volledige aandacht geven aan de goede dingen die op dit moment rondom jou aanwezig zijn. Door de tijd te nemen en de inspanning te doen om het positieve op te merken en te waarderen, zijn mensen in staat om meer geluk te voelen.

Drie groepen mensen werd gevraagd elke dag een wandeling te maken. Groep één lette daarbij op alle positieve dingen, groep twee op negatieve dingen, en groep drie wandelde gewoon. Na één week voelde de eerste groep zich gelukkiger dan bij het begin van de week.

Hoe kan je dit zelf doen?

Probeer het maar eens. Ga naar buiten en richt je aandacht. Wat merk je op? Een mooie boom? Een vogel? Een warm briesje? Een heerlijk geurende bloem?

En dat kopje koffie ’s morgens, of dat snelle babbeltje met een collega? Leg je smartphone weg. Denk niet aan gisteren of morgen. Stop, vertraag en geniet van dit kleine moment.

Klinkt het melig? Neem de proef op de som: alleen al dit doen, vermindert depressieve gevoelens en boost je geluksgevoel.

Conclusie

Voel je je somber? Denk dan aan tijdreizen. Dit zijn de drie manieren om het te doen:

1.    Anticiperen: plan iets leuks met een vriend. Wanneer je je somber voelt, verheug je daar dan op.

2.    Nostalgie: hou een foto in je portefeuille van een geliefde of denk aan een leuke tijd met die persoon.

3.    Geniet: de volgende keer dat je iets leuks doet, focus je aandacht daar dan op. Wees volledig aanwezig.

Als coach leer ik jou hoe jouw geluk vergroot en help ik je om de beste versie van jezelf te worden, om zo ook stappen vooruit te zetten richting jouw droomleven.

Want het leven is te kort om niét te gaan voor het leven dat je wil en dat je verdient!

Inzichten en tips deel ik graag met jou in een wekelijkse mail. Schrijf je nu in via deze link omdat je dan niet langer deze tips moet missen:

Lees verder:
Geluk: 9 fascinerende nieuwe onderzoeksresultaten die je moet weten
Hoe perfectionisme nefast is voor jouw geluk
Niet gelukkig in je huidige job? Loopbaanbegeleiding helpt

P.S. Wanneer je tot hier hebt gelezen en dit een waardevol artikel vindt, deel het dan nu via de FacebookLinkedIn of Pinterest-knop omdat je zo jouw vrienden en mij een plezier doet. Dankjewel!

Dit bericht werd geplaatst in Coaching en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.