Dit is hoe je stopt met piekeren

stoppen met piekeren perfectionismeMaak je je zorgen over hoe je kunt stoppen met je zorgen te maken?

Daar ben je zeker niet alleen in.

En neen, alcohol, pillen of shoppen zijn niet echt de meest aangewezen oplossingen.

Dit zijn tips om te stoppen met piekeren.

Besef dat je niet je gedachten bent

Vaak zitten we vast in ons hoofd. We luisteren naar de verhalen die we onszelf vertellen over de wereld. En over hoe het ‘zou moeten’ zijn.

Nog erger: we denken dat we onze gedachten zijn. En we nemen onze gedachten over de wereld serieuzer dan de wereld zelf. Als je dit echt gaat begrijpen, dat gedachten niet de werkelijkheid zijn, kan ze ook makkelijk laten gaan.

Je kunt je hersenen niet uitschakelen. Maar je kunt die lastige gedachten wel zien, ze herkennen, en tegelijk niet verstrikt raken in het geloven ervan.

Het gaat niet om het wegduwen of proberen negeren van gedachten of emoties. Helemaal niet.

Wel om het omarmen van onze ervaring zoals die is – en die dus ook onaangenaam kan zijn…

De sleutel is aandacht. Iets dat niet meer zo evident is in deze tijd van afleiding.

Maar er is een manier om het terug te krijgen.

De volgende keer dat je je zorgen maakt, denk er dan aan dat je gedachten niet echt zijn. Het leven is echt.

Richt vervolgens je aandacht op je zintuigen.

Op de wereld om je heen. En niet op je smartphone 😉

Hoe ruikt dat kopje koffie? Heb je de mensen in de buurt opgemerkt?

Leid jezelf niet af. Dompel jezelf onder in de wereld om je heen.

In plaats van gefrustreerd te raken omdat de trein te laat is, kun je de andere passagiers (discreet) bestuderen, de architectuur van het station opmerken, en de ervaringen in je lichaam observeren terwijl je zit en wacht. Er is altijd wel iets interessants waar te nemen – let op wat er nu gebeurt.

Misschien denk je: Wim, door koffie te ruiken gaan mijn zorgen uiteindelijk niet verdwijnen.

Daarvoor zet je nog een stap:

Erken en label

In plaats van jouw piekergedachten te ontwijken, te betwisten of jezelf af te leiden (wat er allemaal toe kan leiden dat je gewoon verder met die gedachten worstelt), erken je de gedachten.

Je gaat je gedachten niet uit de weg. Je erkent ze… en richt dan je aandacht weer op je zintuigen. Op jouw ademhaling. Op het gevoel van de stoel onder je zitvlak. Op de persoon naast je.

Heb je gedachten die maar blijven ronddraaien als een kapotte grammofoonplaat? Kleef er een etiketje op. Dat mag zelfs een grappig labeltje zijn, zoals: O, die “het gaat niet lukken” plaat speelt weer in mijn hoofd, of de “Ik kreeg weer geen respect” plaat of “Ik heb het weer verknald” plaat. Of je kiest een label zoals “planning“, “twijfel“, “oordelen“, “fantaseren“, “obsederen” of “bekritiseren“.

Wanneer je eenmaal een gedachte hebt gelabeld, breng dan zachtjes je aandacht terug naar jouw ademhaling.

Samengevat: hoe je stopt met je zorgen te maken

1. Je bent niet je gedachten. Soms zijn ze zelfs belachelijk. Omdat je het denkt, is het nog niet waar.

2. Observeer, oordeel niet. Erken jouw gedachten, maar laat ze voorbij zweven. Worstel niet met ze.

3. Neem de wereld om je heen in je op met je zintuigen. Dat is echt. Je gedachten en de verhalen die je jezelf vertelt over de wereld zijn dat niet.

4. Noteer of label opdringerige gedachten. Ja, ze vechten soms terug. Erken ze. Geef de opdringerige gedachten een grappige naam.

5. Keer terug naar jouw zintuigen. Let echt op de wereld om je heen: dingen en mensen. En waarom niet die aandacht schenken aan de mensen van wie je houdt?

Heb herhaaldelijk last van ronddraaiende negatieve gedachten en angsten, dan lijd je waarschijnlijk aan perfectionisme. Het goede nieuws is dat je jezelf kan bevrijden van die negatieve aspecten. Neem gewoon eens contact op voor meer info over perfectionismecoaching.

Als coach leer ik jou hoe je je bevrijd van piekergedachten en help ik je om de beste versie van jezelf te worden, om zo ook stappen vooruit te zetten richting jouw droomleven.

Want het leven is te kort om niét te gaan voor het leven dat je wil en dat je verdient!

Inzichten en tips deel ik graag met jou in een wekelijkse mail. Schrijf je nu in via deze link omdat je dan niet langer deze tips moet missen:

Lees verder:
Perfectionisme maakt je minder perfect dan je bent
Hoe perfectionisme nefast is voor jouw geluk
Pieker je over je huidige job? Loopbaanbegeleiding helpt

P.S. Wanneer je tot hier hebt gelezen en dit een waardevol artikel vindt, deel het dan nu via de FacebookLinkedIn of Pinterest-knop omdat je zo jouw vrienden en mij een plezier doet. Dankjewel!

Dit bericht werd geplaatst in Coaching en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.