7 tips voor meer wilskracht en zelfdiscipline

7 tips voor meer wilskracht en zelfdiscipline van mental coach Ken je ook mensen die tonnen wilskracht lijken te hebben?

Ze houden zich makkelijk aan een dieet. Ze blijven binnen hun budget wanneer ze iets kopen. Ze hebben zichzelf helemaal onder controle en vallen nooit uit tegen hun partner of kind.

Hoe doen ze dat toch?

Er is wat discussie onder wetenschappers of het hier gaat om een aangeboren eigenschap, of een aangeleerde vaardigheid. Maar de meeste experts zijn ervan overtuigd dat ook mensen die vinden dat ze minder wilskracht en zelfdiscipline hebben, een aantal maatregelen kunnen nemen om meer zelfdiscipline te ontwikkelen.

Dit zijn die strategieën waarmee je meer zelfcontrole krijgt.

1. Vermijd verleidingen.

Mensen die een ijzeren wilskracht lijken te hebben, stellen zichzelf in de eerste plaats gewoon niet bloot aan veel verleidingen. Dat blijkt uit onderzoek.

Ga dus niet op temptation island zitten. Of koop minder snoep als je minder wil snoepen. Leg je smartphone in een andere kamer als je eens wil doorwerken.

2.  Gebruik mentale beelden om te veranderen hoe je een verleiding ziet.

Misschien heb je al gehoord van het marshmallow onderzoek. Walter Mischel bestudeerde welke kinderen het eten van een marshmallow konden uitstellen. Als je kijkt naar een schaal vol marshmallows, dan kan je je die voorstellen met een kader rond (alsof het een foto is) in plaats van dat hij binnen handbereik staat. Of je kan de marshmallows associëren met wolken. In beide gevallen leer je om mentaal die ‘warme’ triggers in jouw omgeving wat af te koelen.

Walter Mischel bestudeerde welke kinderen het eten van een marshmallow konden uitstellen

Of je kan jouw verleiding ook onaangenaam maken. Dezelfde Mischel die bekend werd voor zijn studies over zelfcontrole was een verstokte roker. Op een dag zag hij in de gang van de school voor geneeskunde een patiënt met ver gevorderde longkanker, met een blote borststreek en een kaalgeschoren hoofd. Mischel besloot om elke keer dat hij zin kreeg in een sigaret het beeld van die patiënt voor ogen te brengen. Hij stopte voor altijd met roken.

3. Denk aan de diepere behoeften die worden ingevuld met een ongezonde gewoonte.

Jouw dagelijkse gewoonte om een koffie met veel suiker en koekjes te nemen, bevredigt misschien een behoefte aan wat tijd voor jezelf en aan een leuk gesprek.

In de plaats daarvan kan je – zonder suiker – een wandeling maken en een vriendin bellen.

4. Pas de vijf minuten regel toe.

Discipline heb je alleen in de beginfase van je uitdaging nodig. Moet je die ene taak nog doen die je al een lange tijd uitstelt? Neem jezelf voor om er slechts 5 minuten aan te werken. Je hebt alleen eventjes een discipline-shot nodig om eraan te beginnen. Zodra je even bezig bent, blijf je automatisch en eenvoudig doorgaan. Probeer het maar: wat het ook is, doe het voor 5 minuten. Start!

5. Leid jezelf af.

Kinderen houden vaak hun handjes voor hun ogen of ze zingen voor zichzelf om weerstand te bieden aan een verleidelijk snoepje. Dreig je in de verleiding te komen? Leid jezelf dan af.

6. Plan op voorhand hoe je zult herstellen na een tegenslag.

Loopt het eventjes verkeerd, dan gooien we onze handen vaak al in de lucht: ‘Het is nu toch naar de knoppen, laat maar.’ Om die impuls te overwinnen, maak je een als/dan plan. Voorbeeld: ‘Als ik de volgende keer mijn workout mis, dan eet ik eerst een kom groenten bij het avondeten.
Het is best om jouw als/dan plan simpel en specifiek te houden. Dus niet: ‘De volgende keer dat ik mijn workout mis of frieten eet bij de lunch of snoep in de namiddag, dan zal ik eerst een kom groenten eten of soep voor het avondeten.

7. Begin met een kleine dagelijkse gewoonte.

Je kan zelfcontrole het best zien als een spier die je kan trainen en sterker maken. En zoals in elk trainingsprogramma: ga niet te snel of te hard. Start met kleine veranderingen die discipline vergen. Misschien is dat voor jou gaan slapen voor een bepaald tijdstip, of je bed opmaken, of de pan afwassen na het bereiden van je maaltijd. Begin waar je kan en bouw verder op.

Als mental coach leer ik jou hoe je weer meester wordt over jouw denken, doen en voelen, en help ik je om de beste versie van jezelf te worden, om zo ook stappen vooruit te zetten richting jouw droomleven.

Want het leven is te kort om niét te gaan voor het leven dat je wil en dat je verdient!

Inzichten en tips deel ik graag met jou in een wekelijkse mail. Schrijf je nu in via deze link omdat je dan niet langer deze tips moet missen:

Lees verder:
9 extra tips om jouw wilskracht te boosten
Zelfdiscipline kan je leren
Ben je niet gelukkig in je huidige job? Loopbaanbegeleiding helpt

P.S. Wanneer je tot hier hebt gelezen en dit een waardevol artikel vindt, deel het dan nu via de FacebookLinkedIn of Pinterest-knop omdat je zo jouw vrienden en mij een plezier doet. Dankjewel!

Dit bericht werd geplaatst in Coaching, Mental Coaching en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.