De checklist om positief te blijven bij elk probleem

Mental coach met de checklist om positief te blijven bij elk probleem van life coach perfectionismecoachIedereen ziet zich van tijd tot tijd geconfronteerd met problemen.

Ze zijn deel van het leven.

En net zoals we maar weten wat ‘warm’ is, als we ook ‘koud’ kennen, herkennen we geen goede tijden tenzij we ook slechte tijden kennen.

Soms komen de moeilijkheden in ons leven van buiten ons, en op andere momenten zijn onze problemen een direct gevolg van de beslissingen die we zelf hebben genomen.

Nu kunnen we gebeurtenissen of hun gevolgen niet veranderen. Maar wat we wél kunnen, is het gevoel en de betekenis kiezen die we eraan geven.

Zoals men zegt: “Life is 10% what happens to you and 90% how you react”.  Het leven is 10% wat er met jou gebeurt en 90% hoe je erop reageert.

Om positief te blijven wanneer je jezelf geconfronteerd ziet met problemen, kan je je brein trainen. Gewoon door jezelf de juiste vragen te stellen. Vragen die je helpen om het positieve te zien bij zelfs de grootste uitdagingen op je pad.

Dit zijn de 10 vragen: een checklist om jouw brein te helpen om bij elk probleem positief te blijven.

1. Adem ik nog?

Soms is dat het beste dat je kan doen: ademen. Want als je overweldigd raakt door problemen, stijgt jouw stressniveau en ga je oppervlakkiger ademhalen.

Adem je? Dan ben je alvast nog in leven. Heb je last van hoge stress, vind dan een rustige plek om je 10 minuten terug te trekken en adem diep. Buikademhaling verlaagt jouw stressniveau.

2. Wat is mijn aandeel hierin?

Ik spreek niet over jouw ‘fout’ of ‘schuld’, maar wel over jouw ‘aandeel’. Richt je op jouw verantwoordelijkheid, zonder verwijten naar jezelf te slingeren.

3. Wat ligt binnen mijn controle?

Soms verliezen we uit het oog wat we wel nog kunnen veranderen. Maak een inschatting van het probleem en kijk waarop je zelf invloed hebt.

4. Wat ligt buiten mijn controle?

Hoezeer je het ook wil, op sommige zaken heb je geen invloed. Laat ze gaan.

Het onderscheid kunnen maken tussen wat je wél en niét kan controleren maakt het probleem kleiner, jouw stressniveau lager en de weg naar de oplossing helderder.

5. Wat is mijn emotionele staat?

Een beslissing nemen wanneer je overweldigd bent door negatieve emoties is geen goed idee. Besef je dat je in een onvermogende emotionele staat bent, stop dan. Haal diep adem.

Breng jezelf in een betere emotionele staat. Zo kan je ook betere beslissingen nemen. En je zal je sterker voelen tegenover het probleem.

6. Wat is op dit moment het belangrijkste dat ik kan doen?

Soms is dat niets. Soms is het iemand bellen. Richt je op het eerstvolgende beste ding dat je kan doen: dat helpt je om je meer ontspannen te voelen in de moeilijke situatie. En verhoogt het vertrouwen in jezelf.

Hoe klein het stapje ook is: vooruitgang is vooruitgang.

7. Wat kan ik hieruit leren?

Uit elke moeilijkheid valt iets te leren. En als je die les – zelfs al is ze klein – kunt zien, geeft dat meteen een positieve waarde aan het probleem. Verander jouw insteek van ‘Waarom moet mij dit overkomen?’ naar ‘Wat kan ik hieruit leren?

8. Draag ik zorg voor mezelf?

Langdurige stress richt enorme schade aan aan jouw gezondheid. Zowel fysiek als mentaal. Maar jouw gezondheid opofferen door minder te slapen, slechter te eten en minder te bewegen zal de problemen niet sneller doen verdwijnen. Integendeel. Jouw fysiek welzijn behouden door voldoende te slapen, gezond te eten en te bewegen ondersteunt ook jouw mentale en emotionele staat.

mental coach over keuzes voor een beter leven

9. Wat zijn mijn keuzes?

Maak een lijstje. Schrijf ze echt op.

Een lijst met keuzes opstellen creëert helderheid.

En doet je inzien dat je echt wel keuzes hebt, waardoor je je krachtiger voelt.

10. Zal dit nog belangrijk zijn over 5 jaar?

Deze vraag brengt problemen in perspectief. We zijn van nature geneigd om bergen te maken van molshopen. En het slechtste scenario te voorzien. Maar denk eens aan een probleem van vijf jaar geleden dat je toen als het ‘eind van de wereld’ aanzag. Je hebt het overleefd, en het was achteraf gezien toch niet zo erg als je toen dacht.

Problemen, uitdagingen, moeilijkheden,… ze horen bij het leven.

Maar we kunnen ze overstijgen door ons er niet door te laten overweldigen.

Focus op de tien bovenstaande vragen om het positieve te vinden in je leven.

Als coach leer ik jou hoe je in een vermogende staat komt en help ik je om de beste versie van jezelf te worden, om zo ook stappen vooruit te zetten richting jouw droomleven.

Want het leven is te kort om niét te gaan voor het leven dat je wil en dat je verdient!

Inzichten en tips deel ik graag met jou in een wekelijkse mail. Schrijf je daarom nu in via deze link:

Lees verder:
De 5 vragen om jezelf te stellen bij elke belangrijke beslissing
Hoe perfectionisme nefast is voor jouw geluk
Ben je niet gelukkig in je huidige job? Loopbaanbegeleiding helpt

P.S. Wanneer je tot hier hebt gelezen en dit een waardevol artikel vindt, deel het dan nu via de FacebookLinkedIn of Pinterest-knop omdat je zo jouw vrienden en mij een plezier doet. Dankjewel!

Dit bericht werd geplaatst in Coaching, Life Coaching en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op De checklist om positief te blijven bij elk probleem

  1. shivatje zegt:

    Puntje 8 is een zeer goede. Maar spijtig genoeg zijn veel mensen die zich hierin laten leiden door anderen. En krijgen zo een negatief gevoel binnen dat ze denken niet goed voor zichzelf te zorgen.

    Aum Shanthi

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.