Hoe je ook in coronatijden toch gelukkig kunt zijn

Mental coach legt uit hoe gelukkig te zijn in tijden van crisis Het zijn moeilijke tijden voor veel mensen. Er heerst angst en ongerustheid.

Voor andere mensen is dit een tijd van rust en van het opnemen van nieuwe gezonde gewoontes.

En voor nog andere is het een combinatie van de twee.

We hebben natuurlijk allemaal zorgen en negatieve dingen om over te piekeren.

Maar hoe minder aandacht we aan die gedachten schenken, hoe minder ze ons lastig vallen.

Mensen denken vaak dat als ze meer geld hebben, of als het coronavirus weg is, of als ze weer op reis kunnen gaan, dat dat hen gelukkig zal maken.

Maar als we naar onderzoek kijken dan zien we dat heel gelukkige mensen niet meer gelukkige dingen meemaken dan minder gelukkige mensen.

Het gaat dus niet om wat er gebeurt, of om wat je meemaakt.

Het gaat om waar je aandacht aan schenkt en hoe je naar de dingen kijkt.

Dus hoe kan je dat in de praktijk brengen?

Dit zijn 3 vragen die je jezelf kunt stellen over aandacht. Vragen die een diepgaand effect hebben op jouw geluk.

1. Schenk je wel echt aandacht?

De volgende keer dat er iets goeds gebeurt, stop met wat je aan het doen bent. Geef het een seconde aandacht en waardeer dat moment.

Want als je focust op het slechte, voel je je slecht.

En focus je op het goede…inderdaad.

Mensen die de tijd nemen om de schoonheid rond hen te appreciëren, zijn ook echt gelukkiger.

In een set studies werden depressieve deelnemers uitgenodigd om een paar minuten per dag te genieten van iets waar ze meestal haast mee hebben (bijvoorbeeld een maaltijd eten, een douche nemen, de werkdag afmaken, of naar de bus lopen).

Na afloop kregen ze de opdracht om op te schrijven hoe ze het evenement anders hadden ervaren en hoe dat voelde in vergelijking met de keren dat ze zich er doorheen haastten.

In een andere studie kregen gezonde mensen de opdracht om te genieten van twee aangename ervaringen per dag, door twee of drie minuten na te denken over elk van deze ervaringen en te proberen het plezier zo lang en zo intens mogelijk te laten duren.

In al deze studies zorgde het ‘genieten’ voor een aanzienlijke toename van geluk en een afname van depressie.

Doe één ding tegelijk.

Geef aandacht.

Geniet.

Je zult je minder ‘druk’ voelen en gelukkiger zijn.

2. Waaraan besteed je aandacht?

Waarom hebben advocaten 3,6 keer meer kans om te lijden aan depressie en om van hun partner te scheiden?

Jouw brein trainen op fouten en op problemen maakt je ellendig.

Besteed meer aandacht aan het goede. Geniet van wat er is en voel dankbaarheid.

Ook daarop kan je jouw brein trainen.

Een techniek daarvoor is om gewoon elke dag drie dingen te noteren waarvoor je dankbaar bent.

Probeer dit uit: de komende week reserveer je elke avond tien minuten voor je gaat slapen. Schrijf 3 dingen op die goed zijn gegaan en waarom ze goed zijn gegaan. Niet alleen denken: effectief noteren. Ze hoeven niet wereldschokkend te zijn. Bijvoorbeeld iets kleins als ‘ik genoot van een ijsje op het terras’, of iets belangrijks als: ‘mijn zus is bevallen van een gezonde jongen’.

3. Schenk je aandacht aan wat er nu op dit moment gebeurt?

Waarschijnlijk besteed je heel wat tijd aan je zorgen maken over de toekomst, of spijt hebben over het verleden.

Dat betekent dat je geen aandacht hebt voor dit eigenste moment.

Geen van die negatieve dingen gebeurt nu. Als je zou gefocust zijn op nu, dan zou je al gelukkiger zijn.

Dat ding waarover je je zorgen maakt: is het hier, nu, vlak voor jou? Of projecteer je het in de toekomst of het verleden?

Schenk aandacht aan het nu en je zal je allicht veel beter beginnen voelen.

Of zoals Mark Twain ooit zei:

Ik heb vele zorgen gehad, maar de meeste zijn nooit uitgekomen.

Als mental coach help ik jou om geluk te vinden en de beste versie van jezelf te worden, en om zo ook stappen vooruit te zetten richting jouw droomleven.

Want het leven is te kort om niét te gaan voor het leven dat je wil en dat je verdient!

Inzichten en tips deel ik graag met jou in een wekelijkse mail. Schrijf je daarom nu in via deze link:

Lees verder:
Waarom het vandaag moeilijker is om geluk te vinden, en hoe het wél nog lukt
Hoe perfectionisme nefast is voor jouw geluk
Ben je niet gelukkig in je huidige job? Loopbaanbegeleiding helpt

P.S. Vond je dit een waardevol artikel? Deel het dan via de FacebookLinkedIn of Pinterest-knop want zo doe je jouw vrienden en mij een plezier. Alvast bedankt!

Dit bericht werd geplaatst in Coaching en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Hoe je ook in coronatijden toch gelukkig kunt zijn

  1. shivatje zegt:

    Dat gevoel kan je krijgen door al het negatieve dat je hoort om te zetten. Ik bedoel om er niet in mee gesleurd te worden.
    Ik heb me nog geen enkele minuut ongelukkig gevoelt.

    Aum Shanthi

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.