De 5 stappen om jouw geluk zelf in handen te nemen in tijden van corona

Mental coach geeft gelukstipsVeel redenen om ons gelukkig te voelen lijken er niet te zijn.

Het coronavirus beheerst ons leven.

En hier zitten we nu.

In ons kot.

En toch.

Toch hebben we veel van ons eigen geluk zelf in handen.

Vaak wordt gedacht dat alleen grote veranderingen je leven beter kunnen maken: een nieuwe job vinden, vier keer per week fitnessen, een ander huis kopen.

Maar Christine Carter, wetenschapper op het gebied van geluk, weet uit onderzoek en uit eigen ervaring: het zijn juist de kleine dingen die het doen.

Kleine veranderingen zijn makkelijker uit te voeren en zorgen ervoor dat je in de juiste stand komt te staan, een flow waarin alles vanzelf lijkt te gaan met het grootste gemak. En nee, je smartphone hoeft daarvoor niet de deur uit of je leven moet niet helemaal overhoop. In het boek Niets meer aan doen deelt Christine wetenschappelijke onderzoeken, persoonlijke verhalen en praktische, haalbare tips waarmee je een vrolijker, productiever en relaxter mens wordt.

Dit zijn haar bevindingen samengevat in een eenvoudige formule met 5 delen.

1. Pauzeer meer

Veel van wat we op een dag doen is praktisch en om een doel te bereiken. Maar vaak vergeten we om ook gewoon dingen voor de fun te doen, voor het plezier, om te spelen.

Uit een onderzoek waarbij de proefpersonen niets voor het plezier mochten doen, bleek dat ze redelijk snel angststoornissen begonnen te ontwikkelen. Het was zo erg dat het onderzoek na 48 uur stopgezet moest worden omwille van de extreme negatieve effecten.

Dus als je heel veel gedaan wil krijgen, ben je waarschijnlijk jezelf te veel aan het opstressen.

Wat doe je dan best?

Plan wat fun in, om de 90 minuten bijvoorbeeld. Niets productiefs, maar gewoon iets fijns. Neem een pauze, doe iets plezants. Maar het mag dus niet ‘praktisch’ of ‘productief’ zijn. Soms kan je zo zelfs productiever zijn op termijn.

Iemand die 60 uur per week hard werkt, kan veel gedaan krijgen. Maar wanneer je te lang zo hard werkt, daalt jouw productiviteit net. Na twee maand van 60-urige werkweken realiseer je zelfs minder dan wanneer je maar 40 uur per week zou hebben gewerkt.

Schrik je er toch voor terug om zoveel pauzes te nemen? Lees dan de volgende tip.

2. Ga op automatische piloot

Nu spendeer je zeker al veertig procent van jouw dag op automatische piloot: door jouw gewoontes. Over veel zaken hoef je niet meer te beslissen, omdat je ze uit gewoonte doet.

En we krijgen ook meer gedaan op die manier. Want omdat we niet over alles nog een beslissing moeten nemen, verbruiken we ook minder wilskracht.

Dus is het nu kwestie om betere gewoontes te ontwikkelen. Je ‘beslist’ niet om jouw tanden te poetsen, het is gewoon iets dat je doet en het is geen moeilijke worsteling. Met meer dergelijke gewoontes kan je veel meer gedaan krijgen in minder tijd met weinig stress.

Hoe je dat doet? Begin met kleine gewoontes, en verbind ze aan dingen die je nu al doet.

Bijvoorbeeld: ‘Nadat ik de vaatwasmachine aanzet, lees ik een zin uit een boek.’ Of: ‘Na mijn werkdag, doe ik mijn sportkleren aan.’ Of: ‘Wanneer ik mijn hoofd op mijn kussen leg, denk ik aan één goed ding van de voorbije dag.’

Een andere makkelijke manier om een nieuwe goede gewoonte aan te nemen is de 20-seconden-regel.

Voor alles wat je wil bereiken, vind je een manier om het 20 seconden makkelijker te maken om mee te beginnen. Zoals jouw sportkleren al naast je bed leggen. De kans dat je ze gaat aantrekken, is zo al veel groter.

En waar je mee wil stoppen, dat maak je 20 seconden moeilijker om te doen. Zoals de snoep wegbergen waar je er moeilijk aan kan. Of de batterijen uit de tv-afstandsbediening halen waardoor je minder makkelijk het toestel zult aanzetten.

Wat je ook meer geluk zal brengen, is minder doen:

3. Doe minder

Beslis wat jouw vijf topprioriteiten zijn. En zeg ‘neen’ tegen de rest.

Moeilijk? Wel, denk eens aan de taak die je van plan bent om straks te doen, en kijk of je op elk van deze vier vragen ‘ja’ kan antwoorden:

1. Moet deze taak ECHT wel gedaan worden?
2. Moet JIJ absoluut de persoon zijn die het doet?
3. Moet het perfect gedaan worden of zal ‘goed’ ook al GENOEG zijn?
4. Moet het NU gedaan worden?

Slechts weinig taken krijgen vier keer een ‘ja’. En dat wil zeggen dat je die taak ofwel kan negeren, aan iemand anders kan geven, snel kan doen of er een van de top 5 prioriteiten van morgen van kan maken.

Je kan dus minder doen. En minder doen wil zeggen minder stress en meer tijd voor fun.

Wat kan je dan wel doen?

4. Onderhoud relaties

Als je het vraagt aan onderzoekers en oudere wijze mensen dan zullen ze altijd akkoord zijn over dé belangrijkste sleutel voor geluk: relaties.

En dat kunnen zelfs vluchtige interacties zijn, zoals even een babbeltje slaan met een winkelbediende.

En voor de relaties die je al hebt, is het niet nodig om grootse geschenken te kopen. Geef aandacht. Luister. Vraag naar de fijne dingen die ze recent hebben beleefd en wees blij voor hen.

Nu is er nog een tip om gelukkiger te zijn, en die is wat ironisch:

5. Verdraag wat ongemak

Heb je na je werkdag zoiets van ‘Ik wil gewoon in de zetel zitten en niets doen’? Dat is zeker begrijpelijk als je overwerkt en opgebrand bent. Maar ‘niets doen’ is niet echt wat je gelukkiger zal maken.

Zware tv-kijkers rapporteren lagere tevredenheid over hun leven. En vele uren tv-kijken is ook gelinkt aan hogere materiële verlangens en angsten.

Onderzoek toont trouwens aan dat we over het algemeen niet geneigd zijn om te doen wat ons het gelukkigst maakt. We doen wat makkelijk is.

Studies hebben uitgewezen dat Amerikaanse tieners twee en een half keer meer kans hebben op verhoogd plezier bij het beoefenen van een hobby dan bij het tv- kijken, en drie keer meer kans bij het beoefenen van een sport. En toch is dit de paradox: deze zelfde tieners brengen vier keer zoveel uren door met tv-kijken dan met sport of hobby’s.

Waarom zouden we vier keer meer tijd besteden aan iets dat veel minder kans heeft om ons een goed gevoel te geven? Het antwoord is dat we als een magneet aangetrokken worden tot die dingen die gemakkelijk zijn, en het is ongelooflijk moeilijk om deze inertie te overwinnen. Actieve ontspanning is leuker, maar het vereist bijna altijd meer inspanning – de fiets uit de garage halen, naar het museum trekken, de gitaar stemmen, en ga zo maar door.

Naar iets streven uit eigen wil. Vooruitgang maken in dingen die we zinvol vinden. Dat maakt ons gelukkig.

Ook dan komen we moeilijkheden tegen. Maar die obstakels kunnen we zien als een uitdaging, in plaats van een bedreiging.

Maak van deze vijf dingen een gewoonte en je kan ook in moeilijke tijden jouw geluk een boost geven.

Als mental coach help ik jou om geluk te vinden en de beste versie van jezelf te worden, en om zo ook stappen vooruit te zetten richting jouw droomleven.

Want het leven is te kort om niét te gaan voor het leven dat je wil en dat je verdient!

Inzichten en tips deel ik graag met jou in een wekelijkse mail. Schrijf je daarom nu in via deze link:

Lees verder:
Waarom het vandaag moeilijker is om geluk te vinden, en hoe het wél nog lukt
Hoe perfectionisme nefast is voor jouw geluk
Ben je niet gelukkig in je huidige job? Loopbaanbegeleiding helpt

P.S. Vond je dit een waardevol artikel? Deel het dan via de FacebookLinkedIn of Pinterest-knop want zo doe je jouw vrienden en mij een plezier. Alvast bedankt!

Dit bericht werd geplaatst in Coaching en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.