7 manieren om vriendelijker te zijn voor jezelf

7 manieren om vriendelijker te zijn voor jezelf volgens mental coach en perfectionismecoachVriendelijk zijn voor jezelf is een van de beste dingen die je kunt leren.

Want jouw leven wordt er lichter door en jouw relaties met anderen verbeteren ook.

Je zal je gelukkig voelen, want jouw eigenwaarde neemt toe.

En toch is vriendelijk zijn voor onszelf iets wat we vaak verwaarlozen, of iets waarover we ons zelfs schuldig voelen.

Start daarom vandaag met een eenvoudige nieuwe gewoonte. Een gewoonte van vriendelijkheid en mededogen naar jezelf.

Dit zijn 7 gewoontes om je te inspireren.

1. Neem 2 minuutjes ’s ochtends of ’s avonds om jezelf te waarderen

Ontwikkel een meer evenwichtig zelfbeeld door deze snelle en dagelijkse gewoonte om jezelf te waarderen. Zo doe je dat:

Ga zitten met een dagboekje op jouw smartphone, computer of op papier. En stel jezelf de vraag:

Wat zijn 3 dingen die ik kan waarderen bij mezelf?

Het kan zijn dat je goed kan luisteren, of dat alles goed loopt met jouw hobby. Of dat je graag dieren of mensen ziet, of dat je graag naar muziek luistert.

Het hoeven geen grote dingen te zijn. Misschien gewoon dat je jouw tanden hebt gepoetst of geflost deze morgen. Belangrijk is dat je jezelf ook waardeert voor de kleine dingen en de zaken die je voor vanzelfsprekend neemt, en dus niet enkel voor die occasionele mijlpaal in je leven.

2. Vind de waarheid en de uitzondering bij aanvallende kritiek

Kritiek kan uit jezelf, van jouw innerlijke criticus, komen. Of van mensen die jou naar beneden willen halen uit een eigen frustratie.

In deze gevallen, stel jezelf de vraag:

Wat is de uitzondering hierop?

Jouw innerlijke criticus – of iemand anders – zegt bijvoorbeeld dat je slecht bezig bent in jouw studie, werk, relatie, opvoeding,…

Stel jezelf dan de vraag en vind antwoorden die bewijzen dat het niet echt waar is. Vind uitzonderingen die aantonen dat je op bepaalde aspecten wel goed werk levert in je studie, werk, relatie, opvoeding,… Ook al gaat niet alles perfect.

Dat is een veel genuanceerder beeld. En het helpt jou in plaats van jezelf naar beneden te halen.

3. Ontstress vanavond

Neem een lang bad en lees iets ontspannends. Of doe een work-out. Of praat met iemand over iets dat jou op de maag ligt.

Reserveer een half uurtje of meer om vriendelijk te zijn voor jouw lichaam en geest door spanningen en stress los te laten.

Heb je vandaag niet zoveel tijd? Neem dan 5 tot 10 minuten voor een lachpauze. Kijk naar een grappig filmpje, lees een grappig boek of een strip. Zo laad je snel even wat energie en optimisme op en laat je spanningen los.

En voelt jouw dag nogal grijs aan? Zet dan een klein stapje naar iets positiefs, zoals een reisje boeken, een restaurantbezoek plannen, je inschrijven voor een leuke opleiding of nieuwe hobby.

angst zen

4. Wees vriendelijker voor anderen

De manier waarop je denkt over anderen en anderen behandelt, is vaak de manier waarop je over jezelf denkt en jezelf behandelt. Kies je ervoor om vriendelijker te zijn voor anderen dan zal je na verloop van tijd vriendelijker en begripvoller worden voor jezelf.

Voorbeelden:

– Laat iemand voor in het verkeer
– Moedig een vriend of familielid aan wanneer die zich onzeker voelt
– Wees er gewoon voor iemand en luister wanneer die iets kwijt wil

5. Wees je eigen beste vriend wanneer je struikelt

Haal jezelf niet naar beneden, dat holt jouw eigenwaarde uit. Wees vriendelijk en ondersteunend voor jezelf.

Stel jezelf de vraag: Hoe zou mijn vriend/vriendin/ouder me ondersteunen en helpen in deze situatie?

En doe en zeg dan de dingen zoals hij of zij dat zou doen/zeggen.

Vraag jezelf ook wat je kan leren van jouw struikelen: zit er een opportuniteit in deze situatie? Neem die les mee en ga verder.

6. Investeer in jezelf

Besteed 15 tot 30 minuten in de ochtend of avond aan het lezen, beluisteren of bekijken van dingen die jou motiveren, die helpen om jezelf en de wereld beter te begrijpen of die je helpen om een beter leven te leiden.

En haal, wanneer mogelijk, één kleine actie uit wat je hebt geleerd.

7. Onthoud dat het nooit te laat is om te veranderen

Raak niet vast in piekergedachten over wat je had kunnen doen of wat verkeerd is gegaan.

Maar denk na over wat je echt wil voor de rest van je leven. Een betere gezondheid? Een geweldige relatie? Nieuwe uitdagingen in jouw loopbaan?

Wat zijn nu enkele kleine stappen die je kunt zetten in de richting van dat doel?

Neem een van die stappen vandaag.

En morgen een andere.

Als mental coach en perfectionismecoach help ik jou om nieuwe succesvolle gewoontes te ontwikkelen, om zo ook stappen vooruit te zetten richting jouw droomleven.

Want het leven is te kort om niét te gaan voor het leven dat je wil en dat je verdient!

Inzichten en tips deel ik graag met jou in een wekelijkse mail. Schrijf je daarom nu in via deze link:

Lees verder:
Heb je het te druk voor jezelf?
Hoe perfectionisme nefast is voor jouw geluk
Pijnig je jezelf door in een job te blijven zitten die jou niet ligt?

P.S. Wil je jouw kennissen helpen om komaf te maken met slechte gewoontes? Deel dan dit artikel via de Facebook of LinkedIn-knop.

Dit bericht werd geplaatst in Coaching en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.