Zelfdiscipline kan je leren

5 simpele stappen om zelfdiscipline te ontwikkelenVraag je je ’s avonds soms af: “Waarom is die taak niet afgeraakt?

Of als je op de weegschaal gaat staan: “Waarom kan ik niet afvallen?

Of denk je soms “Ik zal die e-mail later wel schrijven” terwijl je in de zetel voor de tv ligt?

Het maakt niet uit of jouw doel groot of klein is: tenzij het iets is waarvan je echt geniet, is het soms moeilijk om in beweging te komen en te doen wat nodig is.

Want om te doen wat er gedaan moet worden is zelfdiscipline nodig.

En gebrek aan discipline kan een enorme impact hebben op je leven: van een verhoogd stressniveau op het werk doordat je uitstelt, tot gezondheidsproblemen veroorzaakt door overgewicht.

Het goede nieuws is dat je zo niet hoeft te leven.

Dit zijn vijf eenvoudige technieken die je kunt gebruiken om je zelfdiscipline weer onder controle te krijgen:

1. Stop met jezelf de schuld te geven

We eten allemaal wel eens te veel, of we surfen op het internet terwijl we verondersteld worden te werken, of we kijken tv terwijl we nog een overschrijving moeten doen. Als je merkt dat je ook zoiets doet, pijnig jezelf dan niet.

Je schuldig voelen maakt niemand beter. Het stelt je zelfs minder goed in staat om te doen wat je moet doen. Je bent nu eenmaal een mens.

In plaats van jezelf op je kop te geven, zeg gewoon tegen jezelf: “Ik ben beter dan dat” en ga verder.

2. Blijf gefocust op je resultaat

Waarom wil je het project af krijgen, of gewicht verliezen of die e-mail schrijven? Dat is omdat die taak vervullen of dat doel bereiken jou een bepaald gevoel geeft.

Dus gebruik je fantasie en voel, zie en hoor hoe het zal zijn als je erin slaagt. Hoe zal het voelen als je dat bepaalde gewicht bereikt? Hoe zal jouw baas klinken wanneer die je vertelt wat een geweldige job je hebt gedaan met dat project? Hoe zal het zijn als je die e-mail leest die je de informatie geeft die je zoekt?

Focus op het resultaat dat je zal bereiken. Dat is wat je zal motiveren. Als je iets gedaan wil krijgen en je hebt moeite om aan de slag te gaan, zoek dan jouw motivatie: herinner jezelf aan het waarom.

3. Verdeel het in kleinere stukken

Breek je doel op in kleinere stukken. Hoe kleiner de taak, hoe groter de kans dat je ze uitvoert.

Als je bijvoorbeeld wil beginnen met sport, doe dan iets wat je gemakkelijk kunt doen. Loop één blokje om, of beweeg vijf minuten met een trainingsvideo. Volgende week kun je nog een extra blokje toevoegen of tien minuten trainen.

Beetje bij beetje kom je op het punt dat je jezelf niet langer dwingt om te sporten, maar het iets is dat je gewoon doet, een gewoonte.

Zo krijg je iets voor elkaar: verdeel het in kleinere stukjes.

4. Maak het plezant

In plaats van aan je bureau aan je e-mails te werken, ga je naar buiten en werk je eraan op je terras of in een koffiebar. Sporten kan je doen met jouw lievelingsmuziek in je oren. Slanker worden kan je samen met een vriend(in) doen.

Bedenk dus: hoe kan ik deze taak uitvoeren én het leuk maken?

5. Wees in dit moment

Tenzij je ongeneeslijk ziek bent of op het punt staat te worden overspoeld door een tsunami, beeld ik me in dat jouw leven op dit eigenste moment vrij okee is.

De dingen die ons slecht doen voelen zijn in het verleden gebeurd of zijn nog niet gebeurd.

Als je je verbeelding gebruikt om na te denken over hoe onaangenaam iets zou kunnen zijn of hoe slecht iets zou kunnen aflopen, dan is dat gewoon je verbeelding op een onproductieve manier gebruiken.  Het maakt het een stuk moeilijker om gemotiveerd te raken om iets te doen.

Door in het moment te blijven kan je je concentreren op de activiteit in kwestie en je geest kalm houden.  Als je klaar bent, ga dan verder met de volgende taak en dan de volgende.

Door alles met deze soort aandacht en kalmte te doen, ontwikkel je zelfdiscipline.

Bonustip: Hou vol

Om eender wat te bereiken moet je volhouden. Dat is echt de sleutel tot zelfdiscipline.

Dus als je eens een training mist of je hebt teveel dessert gegeten, stel dan je doel bij en begin opnieuw.

Want je bent geen robot. Je zult niet 100% van de tijd perfect zijn.

Het maakt niet uit wat je doet: tenzij je het geluk hebt dat je alleen dingen kan doen die je plezant vindt, moet je wat zelfdiscipline aan de dag leggen. Om zo de dingen die niet zo aangenaam zijn, ook gedaan te krijgen.

Denk eraan om plezante manieren te vinden om het te doen, concentreer je dan enkel op de taak die voor jou belangrijk is en onthoud waarom het belangrijk voor je is. En daarna doe je de volgende taak.

Zo hoef je je niet schuldig te voelen en kan je gemotiveerd blijven. Binnenkort zul je merken dat je het soort zelfdiscipline hebt ontwikkeld dat je nodig hebt om alles te bereiken wat je van plan bent te doen!

Als zelfvertrouwencoach help ik jou om zelfdiscipline te ontwikkelen, en om zo ook stappen vooruit te zetten richting jouw droomleven.

Want het leven is te kort om niét te gaan voor het leven dat je wil en dat je verdient!

Inzichten en tips deel ik graag met jou in een wekelijkse mail. Schrijf je daarom nu in via deze link:

Lees verder:
9 onverwachte tips om jouw wilskracht te boosten
Waarom je lui bent (en wat je eraan kan doen)
Wil je eindelijk werk maken van plezanter werk?

P.S. Wil je jouw vrienden én mij een plezier doen? Deel dan dit artikel via de FacebookLinkedIn of Twitter-knop. Alvast bedankt!

Dit bericht werd geplaatst in Coaching, Mental Coaching en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.