De eenvoudige formule om door gewoonten gezonder en gelukkiger te worden

De eenvoudige formule om door gewoonten gezonder en gelukkiger te wordenVeel mensen geloven dat de dingen die we doen en de gewoontes die we erop na houden, enkel voortvloeien uit de persoon die we zijn.

Als ze bijvoorbeeld moeite hebben om zich aan een dieet te houden, zeggen ze: “Ik heb gewoon geen wilskracht“.

Of, als ze een project (zoals een boek schrijven of de zolderkamer herinrichten) niet kunnen afwerken, zeggen ze: “Ik ben een geweldige starter, maar een slechte afwerker.

Achter deze uitspraken zit het geloof dat onze gewoonten en acties worden bepaald door een aantal kenmerken waarmee we geboren worden.

Maar dat is niet zo, zegt Kurt Lewin. Hij beschrijft een eenvoudige formule die heeft veranderd hoe we denken over gewoontes en menselijk gedrag.

Hij zegt dat niet alleen jouw persoonlijke kenmerken, maar ook jouw omgeving jouw gedrag drijft. In veel gevallen zal jouw omgeving jouw gedrag zelfs nog meer aansturen dan dat jouw persoonlijkheid dat doet.

Dus, misschien heb je moeite om je aan dat dieet te houden omdat je omgeven bent door slechte opties – zoals een kast vol chips, koekjes en chocolade – of ongezond levende medemensen, en niet omdat je geboren bent met te weinig wilskracht.

Daarom deel ik graag deze tips over deze twee gebieden, persoonlijkheid en omgeving: hoe je ze kunt verbeteren om goede gewoonten op te bouwen en slechte te doorbreken. Zodat je echt vooruitgang boekt in je leven.

Wat drijft jouw gedrag?

1.     Jouw persoonlijkheid

We weten vandaag dat jouw capaciteiten niet vastliggen. Je kunt jezelf verbeteren.

De sleutel daarvoor is geloven dat je je kunt verbeteren. Carol Dweck, een professor uit Stanford, is bekend geworden om haar werk dat de verschillen tussen de fixed mindset en de groeimindset analyseert. Wanneer je een fixed mindset gebruikt, geloof je dat jouw capaciteiten op een bepaald gebied vastliggen. Als je een groeimindset gebruikt, geloof je dat je je huidige vaardigheden kunt verbeteren, leren en uitbouwen.

Tijdens het lezen van Dwecks boek Mindset vond ik het interessant om te leren dat iemand op het ene gebied een groeimindset kan hebben en op het andere gebied een fixed mindset.

Met andere woorden, jouw identiteit en overtuigingen spelen een rol in jouw gewoontes. En de beste manier om jouw capaciteiten en vaardigheden te verbeteren is door bewust te oefenen.

2.     Jouw omgeving

De tweede factor in Lewins formule, jouw omgeving, kan vaak meer lijken op iets dat ons overkomt dan op iets waarover we controle hebben. Het kan moeilijk zijn om te veranderen waar je werkt, door wie je omringd wordt en waar je woont.

En toch zijn er eigenlijk heel wat strategieën die je kunt gebruiken om je omgeving aan te passen en betere gewoonten te ontwikkelen.

De eenvoudige formule om door gewoonten gezonder en gelukkiger te wordenTen eerste kan je doen wat BJ Foggontwerpen voor luiheid” noemt.

Fogg wilde de hoeveelheid popcorn die hij at verminderen. Daarom nam hij de zak popcorn uit de keuken, klom de ladder in zijn garage op en zette de popcorn op de hoogste plank. Als hij echt popcorn wilde, kon hij altijd naar de garage gaan, de ladder pakken, en omhoog klimmen om de zak te nemen. Maar vanuit luiheid zou hij er standaard voor kiezen om een betere keuze te maken. Door zijn omgeving te ontwerpen voor luiheid, maakte Fogg het makkelijker om gezondere gewoontes aan te houden. Wat zou jij kunnen ‘ontwerpen voor luiheid’?

Ten tweede, de ruimte waarin je leeft en hoe je de dingen rond jou ordent, kunnen jouw gedrag drastisch veranderen. Richard Thaler spreekt in zijn boek Nudge bijvoorbeeld over hoe producten op ooghoogte in een winkelrek meer gekocht worden dan die dichtbij de grond. En het Massachusetts General Hospital in Boston ontdekte dat ze onmiddellijk de hoeveelheid water die mensen dronken konden verhogen en de hoeveelheid frisdrank verminderen door eenvoudigweg de dranken in de cafetaria te herschikken. Je kan dus de fysieke ruimte om jou heen structureren om goede keuzes te maken. Hoe kan jij de ruimte rond jou anders inrichten om een positievere gewoonte te helpen?

De eenvoudige formule om door gewoonten gezonder en gelukkiger te wordenTen derde is er jouw digitale omgeving. Er zijn veel digitale triggers die ons gedrag stimuleren. Wanneer Facebook je op de hoogte stelt van een nieuwe actie, word je gevraagd om weer in te loggen. Wanneer iemand jou een e-mail stuurt, word je gevraagd om te reageren. Deze digitale triggers zijn eenvoudige manieren om gewoontevormend gedrag in online producten en diensten te conditioneren. In veel gevallen worden deze digitale triggers een afleiding die jou afleidt van het werk en de gewoonten die eigenlijk wel belangrijk voor jou zijn. Ik geef er de voorkeur aan om deze afleiding zoveel mogelijk te bestrijden door alles wat niet nodig is te vereenvoudigen en te elimineren. En jij?

Conclusie: verbeter jezelf én pas jouw omgeving aan om goede gewoonten gemakkelijker en slechte gewoonten moeilijker te maken.

Als je die twee dingen kunt doen, zal het veel gemakkelijker zijn om aan betere gewoonten te blijven vasthouden.

Als coach help ik jou om positieve gewoontes aan te kweken en om vooruitgang maken in de richting van jouw doelen, en om zo ook stappen vooruit te zetten richting jouw droomleven.

Want het leven is te kort om niét te gaan voor het leven dat je wil en dat je verdient!

Inzichten en tips deel ik graag met jou in een wekelijkse mail. Schrijf je daarom nu in via deze link:

Lees verder:
5 onmisbare en positieve gewoontes voor een gelukkig leven
5 gewoontes die succesvolle mensen niet hebben (en jij nog wel)
Is jouw goed voornemen om te veranderen van job?

P.S. Wil je jouw vrienden én mij een plezier doen? Deel dan dit artikel via de FacebookLinkedIn of Twitter-knop. Alvast bedankt!

Dit bericht werd geplaatst in Coaching en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.