De meest effectieve manier om jezelf te motiveren

Zelfvertrouwencoach over De meest effectieve manier om jezelf te motiverenOm te bereiken wat je wil in het leven, is vaak heel wat motivatie nodig.

Sommige taken of opdrachten die je hebt, vergen veel van jou.

Maar hoe doe je dat, jezelf motiveren?

Succesvolle atleten geven zichzelf bijvoorbeeld vaak een ‘pep’-talk vlak voor een groot sportevenement om hun motivatie en emotionele veerkracht op te bouwen. Deze zelfpraatjes boosten hun gemoed en bereiden hen emotioneel voor op hun piekprestatie.

De meeste succesvolle mensen zullen dit ook doen om zichzelf te motiveren voordat ze een uitdagende taak hebben.

Gebruik jij deze techniek ook al om jouw veerkracht en motivatie op te bouwen?

En als je dat doet, heb je dan al eens geobserveerd bij jezelf of je tegen jezelf praat in de tweede persoon (‘Je kunt het!’) of in de eerste persoon (‘Ik kan het!’)?

En wist je dat dat een belangrijk verschil maakt in hoe effectief het is om het tegen jezelf te praten?

Deze vraag was het onderwerp van een studie uitgevoerd door Sanda Dolcos van de Universiteit van Illinois en Dolores Albarracin van de Universiteit van Pennsylvania. Ze wilden erachter komen wat effectiever is als het gaat om tegen jezelf te praten: het gebruik van ‘ik’ of ‘jij’.

Dolcos en Albarracin voerden drie experimenten uit, met in totaal bijna 400 respondenten.

In het eerste onderzoek rekruteerden ze 95 deelnemers en vroegen ze om het advies te schrijven dat ze zichzelf zouden geven nadat ze zich hadden voorgesteld dat ze een personage in een verhaal waren die een keuze moest maken. De helft werd verteld om ‘ik’ te gebruiken, terwijl de andere helft werd verteld om ‘jij’ te gebruiken bij het schrijven van het advies. Daarna werd hen gevraagd om anagrammen te maken. Een anagram is een woord of zin dat wordt gevormd uit de letters van een ander woord: bijvoorbeeld van ‘Eva Reruvis (uit) De Pinte’ maak je ‘preventieadviseur’.

De resultaten toonden aan dat de deelnemers die ‘jij’ gebruikten meer anagrammen konden maken dan degenen die ‘ik’ gebruikten om hun advies aan zichzelf te schrijven.

motivatiecoach

In een vervolgexperiment verdeelden de onderzoekers 143 deelnemers in drie groepen: de ene groep gebruikte ‘ik’, de tweede groep gebruikte ‘jij’ en de derde groep werd helemaal niet gevraagd om zichzelf advies te geven.

De eerste twee groepen werd opnieuw gevraagd om zichzelf advies te geven, door gebruik te maken van ‘ik’ of ‘jij’, en ze moesten daarna allemaal anagrammen maken, inclusief de derde groep.

De resultaten toonden aan dat deelnemers die ‘jij’ gebruikten meer anagrammen maakten en meer bereidheid toonden om in de toekomst meer van dit werk te doen dan de groep die ‘ik’ gebruikte en de controlegroep.

Bij het derde onderzoek waren 135 deelnemers betrokken die zichzelf gedurende twee weken advies moesten geven over sporten. De resultaten bevestigden opnieuw de vorige twee experimenten; degenen die ‘jij’ gebruikten, waren van plan om meer te oefenen en rapporteerden een positievere houding ten opzichte van de activiteit dan degenen die ‘ik’ gebruikten in hun zelfspraak.

De onderzoekers stelden dat het gebruik van het standpunt van de tweede persoon ons herinnert aan de aanmoediging die we van andere mensen krijgen.

Wanneer je tegen jezelf praat, is het dus veel effectiever om ‘jij’ te gebruiken dan ‘ik’!

Lifecoach geeft tips voor meer wilskracht

Hoe kan je hiermee nu jezelf nog beter motiveren?

1.     Neem pen en papier en schrijf eerst jouw meest voorkomende negatieve gedachten. Pas ze daarna aan om constructiever te zijn.

Bijvoorbeeld: ‘Ik haat het om presentaties te geven’ => ‘Je wordt steeds beter in het presenteren elke keer dat je een uiteenzetting geeft

2.     Leer affirmaties. Dit zijn positieve zelfverklaringen zoals ‘Je bent sterk en zelfverzekerd‘ of ‘Je bent goed zoals je bent’ of ‘Je bent gezond, fit en vitaal’.

Het woord affirmatie komt van het Latijnse ‘affirmare’. Dat betekent versterken of bekrachtigen. Een affirmatie is eigenlijk gewoon een gedachte.

Hoe vaker we een bepaalde gedachte hebben, hoe meer we daarin gaan geloven en hoe meer het zich in ons leven zal manifesteren.

Eigenlijk gebruiken we allemaal al van jongs af aan affirmaties, helaas zijn dat meestal geen positieve. We vertellen onszelf dat we iets niet kunnen, dat we iets niet waard zijn of dat we dingen niet goed doen. En dat is jammer, want de kracht van affirmaties is vaak dat ze zich door de herhaling in ons leven gaan manifesteren. Vertel jezelf vaak genoeg dat je iets niet kunt en het zal ook waarheid worden.

3.     Gebruik deze eenvoudige drietrapstechniek om negatieve zelfspraak om te zetten in positieve zelfspraak:

a. Herken de gedachte die je wil veranderen, bijvoorbeeld ‘Ik durf niet zeggen wat ik denk.’

b. Zeg ‘stop‘ tegen jezelf, en voeg eventueel een fysieke actie toe, zoals knippen met je vingers.

c. Vervang het negatieve denken door een constructieve zelfverklaring zoals ‘Zeg nu wat je denkt’ en doe het.

4.     Laat je inspireren door teksten die je helpen om minder te piekeren en het negatieve denken los te laten. Goede voorbeelden zijn de boeken van Richard Carlson zoals Maak van een mug geen olifant. Of lees verder deze tips:

7 manieren om te stoppen met piekeren
10 technieken om te stoppen met je zorgen te maken
De 7 meest inspirerende vragen voor een geweldig leven
11 stappen om jouw eigenwaarde te versterken

Als zelfvertrouwencoach help ik jou om gemotiveerd vooruitgang te maken in de richting van jouw doelen, om zo ook stappen vooruit te zetten richting jouw droomleven.

Want het leven is te kort om niét te gaan voor het leven dat je wil en dat je verdient!

Inzichten en tips deel ik graag met jou in een wekelijkse mail. Mis geen enkele tip en schrijf je daarom nu in via deze link:

Lees verder:
Hoe krijg je anderen gemotiveerd?
Perfectionisme maakt je net minder perfect
Hoe gemotiveerder worden in jouw job?

P.S. Wil je jouw vrienden én mij een plezier doen? Deel dan gewoon even dit artikel via de FacebookLinkedIn of Twitter-knop. Alvast bedankt!

Dit bericht werd geplaatst in Coaching en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.