Zo leef je meer in het nu (9 tips)

Zelfvertrouwencoach geeft 9 tips om meer in het hier en nu te leven. Probeer ze uit.Gisteren nog hoorde ik iemand zeggen: “Ik heb het gevoel dat ik het leven aan het missen ben. Er is altijd wel iets: werk, een telefoontje, het internet,… Mijn aandacht is altijd ergens anders, en nooit in het hier en nu.”

Dit zijn 9 dingen die je kunt doen om je te helpen meer in het moment te leven.

1. Stop met multitasken

In plaats van jouw e-mails in te halen én tegelijkertijd naar tv te kijken tijdens het eten, eet je gewoon. Want je kunt niet volledig aanwezig zijn op het moment dat jouw aandacht verdeeld is over tien verschillende dingen. Wanneer je je op één activiteit per keer concentreert, kan je nog meer genieten van elke activiteit.

2. Leef met jouw zintuigen

Geef eens aandacht aan de manier waarop een bries tegen jouw huid aanvoelt. Ervaar ’s ochtends de smaak van jouw koffie. Zie, ruik en hoor wat er om je heen gebeurt. Je kan gemakkelijk jouw waarnemingen afdoen als achtergrondgeluiden als je afgeleid bent, maar er wacht een veelheid aan rijke ervaringen op jou als je jouw aandacht meer richt op zintuiglijke ervaringen – zelfs wanneer je in een lift staat of in een kantoor zit.

3. Besteed minder tijd aan sociale media

Sociale netwerken kunnen verslavend zijn. Veel mensen worden opgezogen in deze online wereld, waarbij ze veel te veel waarde hechten aan hun profiel en hoe hun leven eruit ziet. Als je je minder zorgen maakt over jouw online persoon, blijft er meer tijd over om daadwerkelijk te leven.

4. Slaap voldoende

Wanneer je moe bent, is het moeilijk om je op iets te concentreren. Dit maakt het moeilijk om op dit moment aanwezig te zijn. Voldoende nachtrust is belangrijk om jouw brein te revitaliseren.

5. Zet jouw telefoon stil

Jouw smartphone is waarschijnlijk de grootste bron van afleiding in jouw leven. Zelfs bij belangrijke gebeurtenissen zijn we toch vaak geneigd om even naar een melding te kijken. Dus wanneer je echt in het nu wil zijn, schakel je jouw telefoon het best uit of zet je deze minstens op stil, zodat je je kunt concentreren op wat er om je heen gebeurt.

Zelfvertrouwencoach geeft tips voor mindful leven

6. Mediteer

Er bestaan vele vormen van meditatie, maar allemaal zijn ze gericht op een grotere aanwezigheid in het moment. Jouw hersenen zijn te trainen en geregeld mediteren kan jouw denkpatronen daadwerkelijk veranderen, wat leidt tot meer aanwezig zijn, zowel tijdens het mediteren als in het dagelijks leven.

7. Verbind je met de natuur

Wanneer je door een bos wandelt of over de golvende zee staart, is het moeilijk om met iets anders bezig te zijn dan met het huidige moment.

8. Beweeg intensief

Intensief bewegen brengt je in contact met jouw lichaam, wat je kan helpen om dingen beter te ervaren. Wanneer jouw hart pompt en de adrenaline stroomt tijdens een sportieve activiteit, is het moeilijk om niet in het moment te zijn.

9. Doe wat je graag doet

Wanneer je vindt wat je graag doet en dat nastreeft, zul je merken dat je geest minder afdwaalt, precies omdat je wil ervaren wat je aan het doen bent.

Als coach help ik jou om met meer zelfvertrouwen het beste uit jezelf te halen, en je volledige potentieel te bereiken. Want het leven is te kort om niét te gaan voor het leven dat je wil en dat je verdient! Neem gerust eens contact op voor meer info over coaching.

Inzichten en tips deel ik graag met jou in een wekelijkse mail. Schrijf je daarom nu in via deze link:

Lees verder:
3 timemanagement tips voor een stressvrij leven
Te veel werk? Zo ga je ermee om
De FORMIDABEL-methode tegen stress en zorgen

P.S. Deel dit artikel door op de FacebookLinkedIn of Twitter-knop te klikken, omdat zo jouw vrienden en kennissen óók van deze tips kunnen profiteren.

Dit bericht werd geplaatst in Coaching en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.