Hoe je stopt met het ergste te vrezen (in 4 stappen)

Hoe je stopt met het ergste te vrezenInge moet een presentatie houden op het werk. Meteen begint ze te denken dat ze haar notities thuis zal vergeten, ze niet uit haar woorden zal komen en zichzelf belachelijk zal maken, en dat haar baas haar achteraf op haar kop zal geven over haar belabberde voorkomen.

Herkenbaar? Een van de meest destructieve gewoonten in het leven is steeds het ergste te denken, of de gewoonte van te ‘catastroferen’.

Dat gebeurt wanneer je in gedachten een nachtmerrie-achtig scenario verzint, en bedenkt hoe alles vreselijk mis kan gaan in een bepaalde situatie.

Dat is natuurlijk beangstigend.

Maar hoe pak je dit aan?

Deze 4 stappen kunnen je helpen om dit proces van catastroferen te stoppen en een gelukkiger en meer ontspannen leven te leiden.

Stap 1: Zeg duidelijk stop tegen je innerlijke criticus

Het rampscenario dat opborrelt in je brein komt van jouw innerlijke criticus. Dat stemmetje vertelt je dat je zal falen.
Of dat je niet goed voorbereid bent.
Of dat je baas om één of andere reden niet tevreden zal zijn met jouw prestatie.
Of dat alles tegelijk.

Stop je innerlijke criticus dus meteen. Van zodra dit soort gedachten bij je opkomen, zeg dan luidop: “STOP!”
Of “Nee, zo gaan we niet beginnen!

Dat stopt je gedachtegang en helpt je om je terug rustiger te voelen.

Stap 2: Focus op je ademhaling

Nadat je je gedachten hebt onderbroken, blijf je enkele minuten stil zitten.
Focus op je ademhaling: adem in, adem uit. Richt je aandacht alleen daarop.

Dat kalmeert je lichaam en verlaagt stress. Het helpt je brein om terug helder te denken en aandacht te krijgen voor wat er nu, op dit moment gebeurt, in plaats van bezig te zijn met mogelijke scenario’s voor de toekomst.

angst zen

Stap 3: Kijk naar het verleden om de waarheid te kennen

Denk eens terug aan je verleden. Hoe vaak zijn deze rampscenario’s van je brein echt werkelijkheid geworden?

Wellicht nooit, of uiterst zelden. Herinner jezelf dus aan wat er in het verleden écht is gebeurd, om jezelf verder te kalmeren.

Stap 4: Praat erover

In de meeste situaties helpen de drie eerste stappen om uit je rampscenario los te komen en terug helder en kalm te denken.

Maar soms is dat gewoon niet genoeg. Misschien blijven er toch nog negatieve gedachten rondzweven in je brein, blijft er wat onrust die terug kan aanzwellen, of speelt jouw perfectionisme je parten.

Als dat gebeurt, helpt het om erover te praten. Met een goede vriend. Of met een professionele coach. Door te ventileren wat er in je hoofd omgaat, en iemand daar een paar minuten naar te laten luisteren, zie je vaak de situatie zoals ze echt is. De ander kan je ook vertellen hoe hij de dingen ziet, en je zo helpen om de situatie anders te bekijken.

Zo maak je terug contact met de realiteit, en slaag je erin om een oplossing te vinden of een eerste stap om de situatie beter te maken.

Als coach help ik jou om beter om te gaan met jezelf, en om vooruitgang te maken in de richting van jouw doelen, om zo ook stappen vooruit te zetten richting jouw droomleven.

Want het leven is te kort om niét te gaan voor het leven dat je wil en dat je verdient!

Inzichten en tips deel ik graag met jou in een wekelijkse mail. Schrijf je daarom nu in via deze link:

Lees verder:
9 dingen waarvoor je nooit meer bang hoeft te zijn
De 7 angsten die je best onder ogen ziet
Neem zelf weer de controle over jouw loopbaan

P.S. Wil je jouw vrienden én mij een plezier doen? Deel dan dit artikel via de FacebookLinkedIn of Twitter-knop. Alvast bedankt!

Dit bericht werd geplaatst in Coaching, perfectionisme en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.