5 tips om immuun te worden tegen kritiek

Lifecoach geeft 5 tips om immuun te worden tegen kritiek en een olifantenvel te kwekenHeb je al eens een eend in de regen gezien? De druppels glijden er gewoon af.

Hoe zou het zijn om kritiek, beledigingen en onaangename dingen ook zo van jou af te laten glijden? Zodat je er emotioneel niet onder lijdt?

Het omgekeerde gebeurt als mensen beginnen roepen, huilen, weglopen of in de verdediging gaan wanneer ze zich bedreigd voelen.

Maar met een ‘dikke huid’ blijf je rustig onder druk. Wanneer je je bedreigd voelt, weet je hoe je gecentreerd kunt blijven. En je raakt emotioneel niet van slag wanneer iets niet gaat zoals je wil.

Bekijk hier de videosamenvatting:

Zo’n dikke huid is een belangrijk onderdeel van emotionele intelligentie. Het gaat erom wat je zegt en doet te leren beheersen, zelfs wanneer je negatieve en pijnlijke emoties voelt.

Overgevoeligheid kan je ervan weerhouden om je doelen en passies in het leven te volgen – omdat je je te veel zorgen maakt over hoe anderen over je denken, en je je niet prettig voelt om jezelf te zijn ondanks de negatieve oordelen.

Als je kijkt naar de meeste succesvolle mensen in het leven, zullen ze vaak een dikke huid hebben die hen ongevoeliger maakt voor dit soort nutteloze kritiek.

Sterker nog, hoe succesvoller je bent, hoe meer kritiek je dagelijks moet verdragen – wat betekent dat je huid dikker moet zijn.

Soms is het noodzakelijk dat je negeert wat mensen denken en gewoon “foert” zegt. Er zijn momenten om empathisch en gevoelig te zijn, maar er zijn ook momenten om gewoon los te laten en het niet zo belangrijk te vinden. Het ene sluit het andere niet uit: je kan best empathisch zijn en toch immuun zijn voor kritiek.

Coaching tips

5 tips om een dikke huid te kweken

Probeer deze strategieën uit, wees geduldig met jezelf en je zult het vaak makkelijker vinden om je emoties te beheersen in situaties die je bedreigend en ongemakkelijk vindt.

1. Reageer met stilte

Je hoeft niet te antwoorden op alles wat mensen zeggen of doen. Stilte is een van de belangrijkste technieken van mensen met een dikke huid. Ze laten gewoon de woorden en daden van anderen aan hen voorbijgaan.

2. Verwelkom meer feedback

Vraag actief aan mensen wat zij denken. En leer daarbij om wat ze zeggen niet persoonlijk te nemen. Hoe meer feedback je krijgt, hoe meer kritiek je krijgt, maar ook hoe ongevoeliger je er in het algemeen voor wordt. Het wordt een normaal onderdeel van jouw groei.

3. Ga buiten jouw comfortzone

Stel jezelf ook eens bloot aan dingen waarbij je je  niet prettig voelt of die je niet bevallen. Gewoon al een soort film waarvan je denkt dat die jou helemaal niet zal bevallen, of een muziekgenre dat je niet aanstaat, of een politicus waarmee je het totaal oneens bent. Door je hieraan bloot te stellen, leer je toleranter te worden voor dingen die tegen je voorkeuren indruisen. Misschien ontdek je zo zelfs nieuwe dingen die je wél fijn vindt.

4. Analyseer jouw gevoel

Wanneer je jezelf beledigd of bedreigd voelt door iets, vraag jezelf dan af: “Wat stoort mij echt hieraan?” Het antwoord kan je helpen inzien dat je overreageert. Maak van een mug geen olifant. Vaak wanneer mensen overgevoelig zijn, is dat omdat ze overdreven denken: ze veranderen een kleine situatie in iets dat veel groter is.

5. Vertrouw op jezelf

Zoek niet altijd de goedkeuring van anderen. Vergeet niet dat het enige wat echt telt, jouw eigen goedkeuring is. Vertrouw meer op jezelf om de juiste dingen te doen en de juiste beslissingen te nemen in je leven.

Deze suggesties zullen je helpen om een dikke huid te kweken in jouw dagelijks leven, en je niet zo overgevoelig en bedreigd te voelen bij alles wat mensen zeggen en doen.

Als coach help ik jou om jouw zelfvertrouwen op te bouwen en vooruitgang te maken in de richting van jouw doelen, om zo ook stappen vooruit te zetten richting jouw droomleven.

Want het leven is te kort om niét te gaan voor het leven dat je wil en dat je verdient!

Inzichten en tips deel ik graag met jou in een wekelijkse mail. Schrijf je daarom nu in via deze link:

Lees verder:
7 manieren om jouw zelfvertrouwen op te bouwen
3 krachtige tips om jouw gevoel van eigenwaarde te verhogen
Waarom een loopbaancoach?

P.S. Wil je jouw vrienden én mij een plezier doen? Deel dan dit artikel via de FacebookLinkedIn of Twitter-knop. Alvast bedankt!

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Coaching, Mental Coaching en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s