Hoe je stopt met uitstellen in 2018

Hoe je stopt met uitstelgedragIk wil leren stoppen dingen uit te stellen,” schrijft Lisa in een mail waarbij ze vraagt om gecoacht te worden hierop.

Is dit ook iets wat jij wil leren?

In dit artikel wil ik jou alvast 5 eenvoudige technieken meegeven om te stoppen met uitstelgedrag.

Zodat je er eindelijk toe komt om dàt te doen wat je verder brengt in het leven.

Bekijk de videosamenvatting:

1. Bepaal je einddoel

Soms vertonen we uitstelgedrag omdat we gewoon niet precies bepaald hebben wat we willen doen.

Een taak lijkt altijd groter of complexer als je de specifieke details niet kent.

Denk aan wat je wil bereiken. Weet je wat jouw gewenste eindresultaat is?

Je kan bijvoorbeeld een lijstje of een mindmap maken met alle onderdelen van de grotere taak.

Welke kleine stappen kan je zetten om er te geraken?

2. Identificeer de eerste stap, en zet die

In plaats van de volledige taak in één keer aan te pakken (wat uitputtend en overweldigend kan zijn), start je gewoon met de basis.

Neem één enkele stap in de richting van jouw doel.

Eenmaal gestart is het makkelijker om verder te doen.

Elien keek op tegen het organiseren van het familiefeest in een nieuw restaurant. Maar ze checkte gewoon de menukaart op de website. En zo kwam ze toch in beweging. Het uitstelgedrag was afgewend.

3. Plan tijd in voor iets plezants – en limiteer jouw werk

’t Lijkt misschien raar om een aangename beloning op voorhand al in te plannen, maar net dit kan nuttig zijn in het gedaan krijgen van dingen. Er wacht jou een aangename activiteit na het werk. Zo kan je een koffie met een vriend(in) voorzien, of die nieuwe film in de bioscoop gaan zien.

Eenmaal je het plezier hebt ingepland, is de volgende stap om een tijdslimiet op jouw werk te zetten.

Of het nu een specifieke tijdsduur is of een specifeieke hoeveelheid werk die je wil afronden, geef jezelf geen andere optie dan het werk te doen in plaats van het nodeloos uit te smeren over verschillende dagen, weken of zelfs maanden. Ga zitten, doe het werk, en geniet dan van jouw welverdiende beloning.

4. Kom fysiek in beweging

Je hebt geen zin om naar de fitness te gaan of om die nota te schrijven op het werk? In plaats van jezelf mentaal naar beneden te halen met een berg redenen of excuses, richt je jouw focus op fysieke acties.

Het enige dat je hoeft te doen is fysieke acties nemen om jezelf op weg te zetten naar het voltooien van jouw taak.

Neem jouw fitnesskledij, jouw autosleutels en rijd weg, of open jouw tekstverwerkingsprogramma en jouw notities en start met typen.

Je zal een stap dichter staan bij het doen van wat je moet doen. Want eens je in beweging bent zou het nogal gek zijn om te stoppen.

5. Elimineer afleidingen

Ben je makkelijk afgeleid tijdens je werk? Door een collega, of door jouw smartphone of e-mail? Elimineer dan deze afleidingen. Zet jouw gsm af, log uit bij Facebook of Instagram, ga naar een rustige vergaderzaal of hoek op kantoor, studeer in de bibliotheek, ga naar een koffiebar, gebruik een noise canceling koptelefoon, of schakel een kinderoppas in.

Verwijder wat je afleidt uit jouw omgeving. Zodat er niets anders opzit dan te gaan zitten en je werk te doen.

Welke anti-uitstelgedragtechniek kies jij om je te helpen om jouw werk gedaan te krijgen? Laat het weten in de reacties hieronder.

Geef jezelf (of een ander) meer tijd cadeau

Meer tijd in 12 stappen

Als coach help ik jou om zelf weer meester te worden over jouw tijd, en om vooruitgang maken in de richting van jouw doelen, om zo ook stappen vooruit te zetten richting jouw droomleven.

Want het leven is te kort om niét te gaan voor het leven dat je wil en dat je verdient!

Inzichten en tips deel ik graag met jou in een wekelijkse mail. Schrijf je daarom nu in via deze link:

Lees verder:
Meer Tijd in 12 stappen
7 dingen die je moet doen om burn-out te vermijden
Neem dit jaar weer de controle over jouw loopbaan

P.S. Wil je jouw vrienden én mij een plezier doen? Deel dan dit artikel via de FacebookLinkedIn of Twitter-knop. Alvast bedankt!

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Coaching, Time management en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s