9 manieren om jouw mentale energie te boosten

Lifecoach geeft 9 manieren om jouw mentale energie te boostenEnergie krijg je onder meer uit gezonde voeding, voldoende slaap en beweging.

Maar een van de allerbeste bronnen van energie is jouw eigen brein.

Het gaat dan om mentale energie.

Een hoog niveau van mentale energie zorgt voor focus, zelfvertrouwen, meer wilskracht, motivatie en productiviteit. Gevolg: meer succes in de dingen die je onderneemt. En het heeft ook een enorme impact op hoe je je fysiek voelt.

Maar hoe kan je jouw mentale energieniveau boosten? Dit zijn 9 manieren om precies dat te doen.

1. Stimuleer jouw geest

Zorg voor mentale uitdagingen, zonder overwerkt te raken. Want zonder voldoende uitdaging ga je je vervelen. Als je teveel bij dezelfde routines blijft, beginnen jouw hersenen op “automatische piloot” te werken. Je wordt niet gestimuleerd en hoeft niet zo veel na te denken.

Doorbreek daarom jouw routine. Leer iets nieuws. Ga op spontaan avontuur om jezelf een frisse blik te geven. Neem eens een andere weg. Ga een boekhandel binnen en kies een willekeurig boek uit een genre dat je normaal gesproken niet leest.

Tip: Zorg ervoor dat je in jouw dagelijkse leven voldoende uitdaging ervaart.

2. Wees dankbaar

Herinner jezelf aan de dingen waarvoor je dankbaar bent in je leven. Dankbaarheid laat je positiever denken en geeft je meer mentale energie. Als je momenteel geen plezier ervaart op je werk, kan je dankbaar zijn dat je werk hebt en een loon verdient. Natuurlijk is het ook beter om in zo’n situatie op zoek te gaan naar wat je wél ligt en actie te ondernemen om een andere job te vinden.

Als je uitdagingen hebt in elk aspect van je leven, begrijp dan dat uitdagingen je sterker maken en wees dankbaar dat je geen saai leven hebt.

Dankbaar zijn herinnert je aan wat belangrijk is. Je kan bijvoorbeeld ongerust zijn over het feit dat je vastzit in een file. Dankbaarheid voor jouw familie/gezin herinnert je dan aan de relatieve onbeduidendheid van het verkeer.

Tip: Schrijf nu 5 dingen op waarvoor je dankbaar bent in je leven.

3. Denk positief en visualiseer negatief

Positievere gedachten zorgen voor een positiever gevoel. En een positiever en optimistischer gevoel stimuleert jouw mentale energie. Focus daarom op het positieve in elke situatie. Profiteer van de mogelijkheden die zich aandienen.

Daarnaast is het ook goed om je op gezette tijden af te vragen: “Wat is het ergste dat zou kunnen gebeuren?” Op die manier ben je voorbereid op het “worst case scenario”. Meestal is de uiteindelijke uitkomst minder erg dan je hebt bedacht, zodat je daarvoor dankbaar kan zijn.

4. Omring jezelf met grootse mensen

Mensen zijn van nature sociale wezens. Het opbouwen van relaties maakt ons gelukkig en geeft ons energie. Breng tijd door met grootse mensen: mensen die positief denken, veel energie hebben en positief praten. Het zal ook jouw denken positiever maken en je energie geven.

Met welke mensen wil jij meer tijd doorbrengen? Plan om hen (meer) te ontmoeten en om meer tijd met hen door te brengen.

5. Maak plezier

Vergeet niet om tijd te besteden aan vrienden en familie, en aan jouw hobby. Jouw favoriete activiteiten houden je gemotiveerd. Zo blijkt ook uit onderzoek dat een pauze nemen op het werk mensen helpt om beter en meer te presteren. Plezier in het leven stimuleert je hersenen op een manier die het energieniveau verbetert.

Deelnemen aan activiteiten die jou passioneren leidt tot meer geluk. En tijd besteden aan activiteiten waarvan je niet geniet kan uitputtend zijn.

Dus bedenk: wat doe je graag? Hoe kun je jouw loopbaan en levensstijl zo organiseren dat je meer leuke dingen kunt doen?

Tip: Plan tijd in voor hobby’s of andere activiteiten die jou vreugde geven.

6. Ont-zorg jouw geest

Ben jij ook zo druk bezig en heb je honderden verschillende dingen aan je hoofd? We krijgen informatieprikkels – zoals e-mails – sneller dan ooit tevoren. Ont-zorg jouw brein door dingen te delegeren die anderen voor jou kunnen doen, door herinneringen in te stellen, door notities te maken en een kalender bij te houden.

Met andere woorden: gebruik jouw brein om over dingen te denken, en niet om aan dingen te denken. Als je bijvoorbeeld een vergadering met iemand inplant, zet het dan in jouw agenda zodat je het niet meer hoeft te onthouden. Gebruik een lijstje met taken in plaats van ze in jouw hoofd te onthouden. Het stelt je in staat om meer aanwezig te zijn en je bewuster te zijn van wat je op een gegeven moment doet.

Leer ook om “neen” te zeggen en elimineer overtollige dingen en activiteiten in je leven. Gooi weg wat je niet nodig hebt.

7. Focus op datgene waarover je controle hebt

Als je iets wil dat niet binnen jouw controle valt, verstoort dat jouw mentale rust. Je zorgen maken over iets of hopen op iets waarop je geen invloed hebt, kan zelfs angst veroorzaken.

Je hebt ook controle over jouw emoties. Dat is belangrijk, want emoties hebben een sterk effect op jouw energieniveau. Wanneer je je verdrietig of beschaamd voelt, heb je minder energie. Wanneer je je trots of zelfverzekerd voelt, heb je meer energie.

8. Ga naar buiten

Door je huid en ogen bloot te stellen aan zonlicht krijg je vitamine D, wat energie opwekt. Daarnaast zijn onze geest en ons lichaam gewend om overdag wakker te zijn en hebben we van nature meer energie overdag. Blootstelling aan zonlicht herinnert ons lichaam eraan dat het dag is en dat we meer energie moeten hebben.

Tip: als je je moe voelt tijdens het werk, neem dan een korte pauze buiten.

9. Wees aanwezig

Veel mensen vinden meditatie een geweldige manier om mentale energie te stimuleren.  Een basisdefinitie van meditatie is simpelweg bewust zijn van jouw gedachten en jouw adem. Tijdens het mediteren is het doel niet om na te denken over toekomst of verleden. Het is aanwezig zijn.

Negatief denken over het verleden kan angst veroorzaken. Denken over de toekomst kan je ook angst bezorgen. Wees daarom in het huidige moment. Accepteer de situatie waarin je je bevindt en neem de beste actie die je kunt ondernemen.

Als coach help ik jou om jouw mentale energie te boosten, om vooruitgang maken in de richting van jouw doelen, en om zo ook stappen vooruit te zetten richting jouw droomleven.

Want het leven is te kort om niét te gaan voor het leven dat je wil en dat je verdient!

Inzichten en tips deel ik graag met jou in een wekelijkse mail. Schrijf je daarom nu in via deze link:

Lees verder:
7 dingen die je moet doen om burn-out te vermijden
5 signalen dat je teveel werkt (en opgebrand raakt)
Is jouw huidige job wat je de komende 10 jaar wil doen? 

P.S. Wil je jouw vrienden én mij een plezier doen? Deel dan dit artikel via de FacebookLinkedIn of Twitter-knop. Alvast bedankt!

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Coaching en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s