9 onverwachte tips om jouw wilskracht te boosten

9 onverwachte tips om jouw wilskracht te boostenWe willen allemaal wel iets veranderen in ons leven.

De drang om vooruitgang te maken en onszelf te verbeteren zit in onze genen.

Maar veranderen is lastig, en oude gewoontes zijn hardnekkig.

Hadden we maar meer wilskracht!

Gelukkig is daar iets aan te doen.

Want wilskracht is als een spier: het wordt sterker naarmate we het meer gebruiken.

Hieronder geef ik 9 krachtige tips. Maak er gewoontes van, en ze zullen jouw wilskracht helpen boosten.

1. Hou het simpel: begin bij één verandering

Wilskracht versterken is een langzaam en geleidelijk proces.

Elke dag heb je een vaste hoeveelheid om mee te werken, en die hoeveelheid kan je over tijd geleidelijk vergroten.

Je kan dus niet alles in één keer veranderen.

Begin klein, en kies één doel om aan te werken.

2. Zorg voor een goede nachtrust

Voldoende rust verbetert onze zelfbeheersing en levert de optimale omgeving voor ons brein om te functioneren. Gemiddeld genomen heeft een volwassene 7 à 8 uur slaap  nodig per nacht, en een kind 10 tot 12 uur.

Zelfbeheersing vraagt veel van ons brein, en wanneer we vermoeid zijn krijgt ons brein te weinig glucose om adequaat te kunnen werken.

3. Blijf weg van verleidingen

Life coach geeft tips over hoe je stopt met slechte gewoontesMensen met een sterke zelfbeheersing hoeven hun wilskracht niet zo vaak te oefenen.

Wanneer ze dus wilskracht nodig hebben, is die voldoende sterk aanwezig.

Een manier om onze wilskracht te vergroten is dus om situaties te vermijden waar we wilskracht nodig hebben.

Blijf dus weg van die ‘gevarenzones’ waar verleiding aanwezig is en je wilskracht nodig hebt om eraan te weerstaan.

 

4. Ontwikkel kleine, krachtige gewoontes

Onderzoek bevestigt dat goede gewoontes onze wilskracht versterken.

Zelfs beginnen met iets simpels, zoals elke dag je bed opmaken, kan een krachtig positief effect hebben op onze wilskracht.

Dat komt omdat deze kleine gewoontes zelfdiscipline en zelfbeheersing opbouwen, en dat stroomt door naar andere gebieden in ons leven.

5. Hou controle over je to-dolijst

We hebben allemaal één of andere to-dolijst. Je beseft het misschien niet, maar dat veelgebruikte middeltje kan je stressniveau verhogen, en je wilskracht verminderen.

Eindeloze lijstjes maken die we nooit afwerken, zorgt voor onbewuste ontevredenheid en meer piekeren dan handelen.

6. Neem regelmatig pauzes

Het is onmogelijk om continu een perfecte zelfbeheersing te tonen.

Soms is je wilskracht gewoon op, en wanneer je op dat moment niet rust en pauzeert, neem je onvermijdelijk slechte beslissingen.

Doe dus af en toe een dutje. Neem een gezonde snack. Luister wat naar muziek, en keer dan terug naar je taken en doelen.

Je zal je verfrist en uitgerust voelen, meer wilskracht hebben en beter werk leveren.

7. Plan hoe je wil omgaan met verleidingen

Heb je een plan voor het omgaan met verleidingen?

Wanneer je de koffiekoeken ziet liggen bij de bakker of in de cafetaria, hoe zal je ervoor zorgen dat je er geen neemt?

Laat je antwoord niet aan het toeval over.

Denk er vooraf over na, en schrijf op wat je gaat doen, hoe simpel ook.

Wanneer er een verleiding op onze weg komt, zal een vooraf opgesteld plan onze wilskracht om ermee om te gaan opvallend vergroten.

8. Onthoud waarom je dit doet, en wat het je kost als je opgeeft

Wat was de reden waarom je je gedrag wil veranderen? Wat wil je bereiken? Wat zal je verliezen wanneer je toegeeft aan je slechte gewoonten? Waarom wil je veranderen?

De antwoorden op deze vragen helpen je om je wilskracht te vergroten en je te houden aan je plan. Hou ze voor ogen en herinner jezelf er regelmatig aan.

9. Anticipeer op obstakels

Voor je op weg gaat naar een nieuw doel, denk je best na over de obstakels die op je pad kunnen komen.

Er zullen altijd tegenslagen zijn in je streven naar een doel.

Maar wanneer je er van tevoren over nagedacht hebt, zal je meer wilskracht hebben om met te tegenslagen om te gaan. Je had ze namelijk al voorzien.

Je bent niet meer verrast wanneer iets misloopt, het is gewoon een onderdeel van het plan.

Als coach help ik jou om vooruitgang maken in de richting van jouw doelen, om jouw wilskracht te versterken, obstakels te overwinnen en om zo ook stappen vooruit te zetten richting jouw droomleven.

Want het leven is te kort om niét te gaan voor het leven dat je wil en dat je verdient!

Inzichten en tips deel ik graag met jou in een wekelijkse mail. Schrijf je daarom nu in via deze link:


Lifecoach Loopbaancoach tips

Lees verder:
Zo sta je elke ochtend gemotiveerd op
Zo lukt het wél om een nieuwe gewoonte aan te nemen
Zo neem je de beste beslissingen

P.S. Wil je jouw vrienden een plezier doen? Deel dan deze tips via de FacebookLinkedIn of Twitter-knop.

BewarenBewaren

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Coaching, Mental Coaching en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s