Zo overwin je destructieve gewoonten

Zo overwin je destructieve gewoonten: zelfobservatieDoe jij elke dag dingen waarvan je wou dat je ze niét deed?

De meeste mensen zouden meer controle willen hebben over bepaalde gedragingen: van verslavingen zoals roken, teveel drinken, gokken of junk food eten tot emotioneel gedrag zoals woedeuitbarstingen en schreeuwen. Of nagelbijten of zelfs teveel shoppen.

We zijn gewoontedieren. En soms hebben niet wij de controle over onze gewoonten, maar heeft een bepaalde gewoonte de controle over ons. Ook al weten we wat de consequenties zijn.

Kennis van de risico’s en de gevolgen is dus vaak niét voldoende om ons te motiveren om te veranderen.

We weten welk gevaar ons gedrag met zich meebrengt, en toch doen we het!

Maar gelukkig is er ook goed nieuws.

En dat heet: zelfobservatie.

Wanneer we onszelf observeren, nodigen we de volwassene in onszelf uit om het voortouw te nemen en destructieve gedragingen te overwinnen.

Hoe doe je dat?

Je zet een stapje achteruit en je kijkt naar jezelf zoals een neutrale of meedogende observator jou zou zien. Die ‘afstand’ haalt je uit jouw gestresseerde en verstrooide op-jezelf-gerichte staat die je leidt naar slechte gedragingen.

Je observeert heel eenvoudig het moment. En wanneer je dat doet, gebeuren er wonderen.

Dit zijn enkele eenvoudige methoden:

  • Benoem wat je aan het doen bent zonder oordeel.
    Nu ben ik X aan het doen.
  • Zie jezelf.
    Stel je voor dat je naar jezelf kijkt vanop een afstand. Hoe ziet dat eruit? Dit werkt bijzonder goed voor situaties waarin je een conflict hebt met een ander. Wanneer we onszelf en onze handelingen zien, verandert alles.
  • Stel jezelf een vraag over het grotere plaatje.
    Wat gebeurt hier echt? Wat wil ik nu écht?’ ‘Wat tracht ik hier te bereiken?’ ‘Wat doet dit voor mij?’

Maar wat als ik het toch blijf doen?

Wat als je jezelf zo observeert en je toch nog het ongewenste gedrag doet?

Wees niet verrast. Het kostte Indra weken van zelfobservatie eer ze haar neiging om ’s avonds laat nog veel te eten had overwonnen. Maar daarvoor had ze dit wel bijna 20 jaar gedaan. Enkele weken is dan toch redelijk snel, vind je niet?

Bij gewoonten en verslavingen zijn er vaak diepere onbeantwoorde behoeften die je best onder ogen ziet vooraleer deze zelfobservatie zinvol wordt.

Dit proces van zelfobservatie en ongewenste gewoonten overwinnen kan dus wat tijd en eventueel wat coaching vragen. Maar als je dit regelmatig kan toepassen, dan zal je versteld staan van de resultaten.

Slechte gewoonten, ook al leef je er al lang mee, staan zwak tegenover de kracht van zelfobservatie.

Als coach help ik jou om weer meester te worden over jouw gewoonten en dus over jouw leven. Want het leven is te kort om niét te gaan voor het leven dat je wil en dat je verdient! Neem gerust eens contact op voor meer info over coaching.

Inzichten en tips deel ik graag met jou in een wekelijkse mail. Schrijf je daarom nu in via deze link:

Stuur me tips

Lees verder:
De top 7 slechte gewoonten die je beter kwijtraakt
Hoe hou je een nieuwe gewoonte vol?
Hoe je komaf maakt met jouw slechte gewoontes

P.S. Doe je jouw vrienden en mij een plezier en deel dit artikel via de FacebookLinkedIn of Twitter-knop.

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Coaching en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s