Je denkt teveel na? 7 simpele stappen om daarmee te stoppen

Je denkt teveel na? 7 simpele stappen om daarmee te stoppen‘Ik over-denk elk klein probleem tot het groter en vreselijker wordt dan het in feite is,’ laat Dorothy weten, ‘Ook over leuke dingen – zoals een feestje – denk ik zoveel na dat het helemaal niet meer leuk is. Vaak overanalyseer ik dingen zodat ik niet meer kan genieten van het moment.’

Te veel denken – zoals Dorothy doet – is een veel voorkomende en destructieve gewoonte.

Het houdt mensen tegen om het leven te leiden dat ze echt willen.

Uiteraard kan grondig nadenken iets heel goeds zijn. Maar te veel denken kan ertoe leiden dat je stil blijft staan in je leven. En dat je de goeie dingen in jouw leven saboteert.

Zelf kan ik ervan meespreken: vroeger dacht ik ook zoveel na dat het me vaak tegenhield om actie te ondernemen. Maar intussen heb ik nieuwe gewoontes geleerd die me enorm helpen om ‘slimmer’ te denken en met meer voldoening en minder angst te leven. Ik deel ze graag met jou.

1. Bekijk het grotere plaatje

Vaak denken we teveel over de kleine dingen in het leven. Vraag jezelf daarom af:

Zal dit nog belangrijk zijn over 5 jaar? Of zelfs over 5 weken?

Jouw perspectief vergroten met deze eenvoudige vraag helpt om snel uit het over-denken te geraken. En om jouw tijd en energie te focussen op dingen die echt belangrijk zijn voor jou.

2. Geef jezelf een kortere tijd om te beslissen

Stel jezelf een tijdslimiet om te beslissen en actie te ondernemen. Anders blijf je jouw gedachten ronddraaien en ze van alle kanten bekijken in jouw geest.

Leer beter beslissen door deadlines te stellen in jouw dagelijks leven. Om het even of het om een kleine of een grote beslissing gaat.

Waar ik vroeger minutenlang de menukaart bestudeerde op restaurant, verplicht ik mezelf nu om binnen de 30 seconden een keuze te maken. Voor grotere belissingen waar ik vroeger soms dagen of weken over deed, gebruik ik een deadline van 30 minuten of het eind van de dag.

3. Zet kleine stappen

Een gewoonte die ook heel goed werkt is kleine stappen vooruit zetten: focus je op één stap tegelijk. Je voelt je dan minder overweldigd én je neigt minder tot uitstellen. Ook al voel je nog wat angst, een klein stapje helpt om je niet te laten verlammen door die angst.

4. Besef: ik kan niet alles controleren

Vijftig keer alles overdenken doe je omdat je alles wil controleren. Om niet het risico op mislukking te lopen.

Maar fouten en mislukkingen leveren je net levenservaring op. Stop daarom met alles te proberen controleren. Je kan toch niet alle mogelijke scenario’s op voorhand zien.

5. Zeg stop tegen jouw gedachten

Je bént niet jouw gedachten. Je maakt ze wel. Je kan ze dus ook stoppen. En dan helpt het soms om gewoon ‘stop’ te zeggen tegen negatieve gedachten die opkomen op een moment waarop je dat niet wil.

6. Besteed meer tijd aan het huidige moment

Zorgen en stress krijg je door veel te denken aan het verleden of de toekomst. Door in het huidige moment te vertoeven vermijd je dat.

Hoe kan je meer in het ‘nu’ vertoeven? Vertraag wat je aan het doen bent, vertel jezelf ‘nu ben ik aan het… (fietsen, wandelen, afwassen)’, en neem heel aandachtig waar. Beleef het huidige moment met al je zintuigen: wat zie je, wat hoor je, wat voel je, wat ruik je, wat proef je?

7. Spendeer meer tijd met mensen die niét alles over-denken

Jouw sociale omgeving speelt natuurlijk ook een rol: niet alleen de mensen rondom jou, maar ook wat je leest, bekijkt en waar je naar luistert.

Vind dus manieren om meer tijd door te brengen met mensen en bronnen die een positief effect hebben op jouw denken.

Als coach help ik jou om actie te ondernemen in je leven, met meer zelfvertrouwen het beste uit jezelf te halen, en je volledige potentieel te bereiken. Want het leven is te kort om niét te gaan voor het leven dat je wil en dat je verdient! Neem gerust eens contact op voor meer info over coaching.

Inzichten en tips deel ik graag met jou in een wekelijkse mail. Schrijf je daarom nu in via deze link:

Stuur me tips

Lees verder:
Hoe je de controle over jouw brein terugkrijgt
Hoe overwin ik die vervelende piekergewoonte?
7 simpele technieken om jouw hoofd leeg te maken

P.S. Deel dit artikel door op de FacebookLinkedIn of Twitter-knop te klikken, omdat zo jouw vrienden en kennissen óók van deze tips kunnen profiteren.

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Coaching en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Je denkt teveel na? 7 simpele stappen om daarmee te stoppen

  1. Suzy zegt:

    Maar wat als je dan de verkeerde beslissing neemt omdat je niet lang genoeg nagedacht hebt. Ik heb dat al meermaals meegemaakt.

    Like

  2. wimannerel zegt:

    Dankjewel voor jouw reactie, Suzy. Vaak is een beslissing nemen beter dan géén beslissing nemen.
    Als je van jezelf merkt dat je – in tegenstelling tot veel andere mensen – toch te snel beslissingen neemt, dan wil ik je graag verwijzen naar ‘De 5 vragen om jezelf te stellen bij elke belangrijke beslissing’: https://wimannerel.wordpress.com/2016/03/26/de-5-vragen-om-jezelf-te-stellen-bij-elke-belangrijke-beslissing/ Met deze checklist zal je bétere beslissingen kunnen nemen.

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s