7 manieren om snel weer ‘zen’ te worden

Tips tegen werkstress en voor zenEen klaagzieke klant, een briesende baas, een dreigende deadline – er zijn veel dingen die jouw stressniveau op het werk kunnen doen stijgen.

Helaas zal overmatige stress je problemen niet oplossen. Wat wel helpt, is kalm en helder denken, een actieplan maken en het probleem stap voor stap oplossen.

Bovendien schaadt langdurige stress onze gezondheid en kan het leiden tot burn-out. Maar gelukkig is stress beheersen een vaardigheid die je kan leren.

Als mens hebben we een vecht-of-vlucht programma dat in actie schiet als we in een levensbedreigende situatie komen. Maar een onbeschofte persoon in de auto voor ons of in de trein, is niet meer zo gevaarlijk als een naderende leeuw in ons prehistorisch verleden. Daarom is het beter om onze reactie op stressvolle situaties te controleren en aan te passen aan de moderne tijd.

Wat doe jij als je in een situatie terechtkomt die jouw adrenaline- en cortisolniveaus doet pieken en jouw hart te snel doet slaan?

Je hebt in zo’n situatie natuurlijk niet de tijd om een uurtje aan zee te gaan uitwaaien of een mindfulnesscursus van acht weken te volgen. Daarom deel ik graag 7 dingen die heel weinig tijd kosten – nooit meer dan 15 minuten. Soms gaat het enkel over een verandering van mindset of plaats.

1. Ga even wandelen

Kan je enkele minuten weg, ga dan naar buiten en maak een toertje rond het gebouw. Je krijgt verse lucht in je longen en verse gedachten in je geest. Wist je dat bijvoorbeeld Mandela dit elke ochtend deed om de komende dag voor te bereiden?

2. Luister naar kalmerende muziek

Doe je oortjes in en luister naar muziek die jou ontspant, of het nu klassieke muziek is, new age, rock,…

3. Volg een korte begeleide meditatie

Draai jouw stoel naar een raam of trek je ergens terug en luister naar een korte begeleide meditatie op jouw computer of smartphone. Er zijn trouwens veel apps die dergelijke meditaties bevatten waardoor je weer ‘zen’ wordt.

4. Kijk naar foto’s van kittens or puppies

antistress tip kittenDenk je dat internetvideo’s van schattige kittens bekijken tijdverspilling is, en voel je je er schuldig bij?

Weet dat recent onderzoek aantoont dat kijken naar kittens of puppies jouw stressniveau verlaagt.

5. Drink iets warms

Ander onderzoek toont aan dat we andere mensen sympathieker vinden wanneer we een warme drank vasthouden in plaats van een koude drank. Bovendien: even de tijd nemen om jezelf een lekkere kop thee of koffie te gunnen is misschien net dat beetje comfort dat je nodig hebt op een moeilijk moment.

6. Stretch

Ververs jouw gedachten door snel wat fysieke activiteit te doen. Kijk even welke eenvoudige yogaoefening je kan doen, doe enkele push-ups tegen de muur of spring wat op en neer: elke activiteit die het overdenken van het stressveroorzakende probleem kan doorbreken heeft meteen een (tijdelijk) positief effect.

7. Praat

Een babbeltje met iemand die je kan ondersteunen, helpt natuurlijk ook om het zware gewicht van je schouders te laden. Want een situatie kan veel minder intimiderend lijken eenmaal je het hebt besproken met iemand die je vertrouwt.

Bonustip: als je echt geen tijd hebt, haal 3 keer diep adem vooraleer je reageert

Soms wordt er van jou een directe reactie verwacht, geef jezelf dan ten minste de tijd om drie keer diep adem te halen. Zo kalmeer je jouw geest en jouw lichaam. Zangers, baby’s en yogi’s kennen allemaal de voordelen van buikademhaling. Leer jezelf deze vaardigheid, het is een techniek die je overal kan gebruiken wanneer je niet veel tijd hebt.

Signaal

Zit je onder te veel stress op het werk en lijkt het jou uitzichtloos? Dan is dat misschien een signaal. Een teken dat je best eens stilstaat bij jouw loopbaan.

Als werknemer/zelfstandige/freelancer kan je genieten van loopbaanbegeleiding. Je krijgt dan inzicht in jezelf, je vaardigheden en talenten en je maakt duidelijk wat je wil in je verdere loopbaan/leven.

In Vlaanderen/Brussel kan je gebruik maken van de loopbaancheques van de VDAB: voor een volledig traject (8 uur coaching) investeer je zelf dan slechts € 80. De overheid subsidieert de rest van dit traject ter waarde van € 1100. Voor jou is het dus bijna gratis!

Neem gewoon contact op met mij via mail op wim@wimannerel.be en je krijgt een praktische handleiding waardoor je binnen de 5 minuten een loopbaancheque kan bestellen. Daarna wisselen we eventueel telefonisch of verder via mail wat info uit. Dan volgen 4 coachinggesprekken van 2 uur. Neem gerust contact op als je meer info wil. Woon je te ver van mijn coachingpraktijk in Lokeren, dan verwijs ik je graag door naar een loopbaancoach in jouw buurt.

Als coach help ik jou om met meer zelfvertrouwen het beste uit jezelf te halen, en je volledige potentieel te bereiken. Want het leven is te kort om niét te gaan voor het leven dat je wil en dat je verdient! Neem gerust eens contact op voor meer info over coaching.

Inzichten en tips deel ik graag met jou in een wekelijkse mail. Schrijf je daarom nu in via deze link:

Lees verder:
3 timemanagement tips voor een stressvrij leven
Te veel werk? Zo ga je ermee om
De FORMIDABEL-methode tegen stress en zorgen

P.S. Deel dit artikel door op de FacebookLinkedIn of Twitter-knop te klikken, omdat zo jouw vrienden en kennissen óók van deze tips kunnen profiteren.

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Coaching en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s