De 19 dingen waarvan mensen het meest spijt hebben op hun sterfbed

De 19 dingen waarvan mensen het meest spijt hebben op hun sterfbedSluit je ogen en stel je even voor dat je op je eigen… begrafenis bent. Een beetje morbide misschien, ik weet het, maar met een goede reden.

Wat wil je dat mensen over jou gaan zeggen?

Wat voor leven wil je geleid hebben?   

Denk er vandaag over na, want mensen overlijden vaak vol spijt.

Wees dus niet een van hen.

Om je hierbij te helpen, vind je hieronder een lijst van 19 dingen waarover mensen het meest spijt hebben op hun sterfbed.

1. Ik wou dat ik meer in het moment had geleefd

Een kind zien opgroeien maakt dat je beseft hoe kort en kostbaar jouw tijd hier is. En toch, naarmate we ouder worden, leven we vaak steeds minder in het moment. Wat kan jij vandaag doen om meer in het moment te leven?

2. Ik wou dat ik me minder druk had gemaakt over wat andere mensen denken

Realiseer je dat andere mensen echt maar héél weinig (negatief) over jou denken, zodat je je ook realiseert hoeveel tijd je verliest en verspilt aan je zorgen maken hierover.
Lees verder: Hoe je stopt met je zorgen te maken over wat anderen van jou denken

3. Ik wou dat ik ……. had verteld hoe ik me echt voelde

Zelfs als die “ene” niet bestaat, iemand vertellen hoe je je echt voelt, zal je redden van dat knagende ‘maar wat als…’-gevoel dat je jouw hele leven kan meedragen als je niks zegt.

4. Ik wou dat ik meer voor mezelf was opgekomen

Soms denk je makkelijk dat als je veel moeite doet om iedereen rondom jou te behagen en plezier te doen, dat mensen jou liever gaan zien. Vriendelijk zijn is zeker belangrijk, maar niet ten koste van jouw eigen geluk. In welke situatie wil jij voortaan meer voor jezelf opkomen?

5. Ik wou dat ik mijn passie had gevolgd

Het is zo verleidelijk om te kiezen voor dat stabiele inkomen, die routine en een comfortabel leven. Maar tegen welke kost?

Of heb je geen idee in welke richting je een passie kan ontwikkelen?

Weet dat er loopbaanbegeleiding bestaat: ik stuur je graag wat meer vrijblijvende info op, of je nu door mij wil gecoacht worden of niet. Stuur gewoon een mailtje via het contactformulier.

6. Ik wou dat ons laatste gesprek geen ruzie was

Het leven is kort, en je weet nooit echt wanneer het de laatste keer is dat je iemand spreekt die je graag hebt.

7. Ik wou dat ik mijn kinderen had laten opgroeien tot de mensen die ze wilden zijn

Projecteer je jouw wensen en verwachtingen op mensen rondom jou, zoals jouw kind(eren)? Of stimuleer je hen om hun eigen weg te gaan?

8. Ik wou dat ik meer had bereikt

Je hoeft geen Nobelprijs gewonnen te hebben, of een onderneming uit de grond gestampt, of een marathon gelopen, maar kleine persoonlijke verwezenlijkingen zijn wel belangrijk.

9. Ik wou dat ik minder had gewerkt

Financieel succes of carrière staan niet noodzakelijk gelijk aan een leven vol voldoening. Hoe kan je dit jaar meer ruimte maken om het wat meer ontspannen aan te pakken?

10. Ik wou dat ik meer had gereisd

Je kan het op elke leeftijd doen, met of zonder kind, maar veel mensen praten het zichzelf uit hun hoofd om allerlei redenen: te weinig geld, een afbetaling, kinderen, enz.

11. Ik wou dat ik mijn gevoel meer had vertrouwd in plaats van naar anderen te luisteren

Je eigen beslissingen nemen en er vertrouwen in hebben, geeft voldoening en vreugde in je leven. Tegen jouw gevoel of intuïtie ingaan ontwikkelt enkel bitterheid en spijt. Intuïtie wil niet zeggen dat je irrationeel te werk gaat, integendeel, het wil zeggen dat je weet wat je best doet, maar zonder precies te weten waarom.

12. Ik wou dat ik beter voor mezelf had gezorgd

Tot je veertig jaar bent, zorgt jouw lichaam voor jou. Daarna moet jij voor je lichaam zorgen. En voortijdig gezondheidsproblemen krijgen of snel verouderen, doen je afvragen: wat als ik gezonder had gegeten, meer had bewogen en minder stress had ervaren… hoe zou ik me dan vandaag voelen? Het is nog niet te laat, ook vandaag kan je starten met gezonder te leven.

13. Ik wou dat ik meer risico’s had genomen

Iedereen heeft zijn eigen idee over wat risicovol is, maar je weet van jezelf wanneer je teveel in jouw comfortzone hebt geleefd. Achteraf hebben veel mensen het gevoel dat ze veel avontuur in het leven hebben gemist.

De 19 dingen waarvan mensen het meest spijt hebben op hun sterfbed

14. Ik wou dat ik meer tijd had gehad

We hebben het gevoel dat de tijd sneller gaat naarmate we ouder worden. De twee maanden zomervakantie die we als kind hadden leken eindeloos, maar nu gaan die maanden heel snel voorbij. Net daarom is het belangrijk om het meest uit elk moment te halen. Wil je snel beter worden in timemanagement, lees dan dit boek.

15. Ik wou dat ik me niet zoveel zorgen had gemaakt

Als je ooit een dagboek hebt bijgehouden en teruggekeken, dan vraag je je waarschijnlijk af waarom je je ooit zo hebt opgejaagd over die ene persoon.

16. Ik wou dat ik …………. meer had gewaardeerd

Vaak nemen we de mensen in ons leven als (te) vanzelfsprekend. Maar achteraf hebben we spijt dat we ze niet meer waardering hebben getoond. Over wie gaat dit in jouw leven?

17. Ik wou dat ik mezelf niet zo serieus had genomen

Het leven is zoveel fijner als je met jezelf kan lachen.

18. Ik wou dat ik meer voor anderen gedaan had

Dingen doen voor anderen geeft het leven zoveel meer zin, zoveel meer betekenis.

19. Ik wou dat ik me gelukkiger had gevoeld

Vaak beseffen mensen veel te laat dat geluk een gemoedstoestand is die je zelf onder controle hebt.

Het goede nieuws: je hebt nog tijd om spijt voor te zijn! Neem vandaag actie.

Als coach help ik jou net om met meer zelfvertrouwen het beste uit jezelf te halen, en je volledige potentieel te bereiken. Want het leven is te kort om niét te gaan voor het leven dat je wil en dat je verdient! Neem gerust eens contact op voor meer info over coaching.

Inzichten en tips deel ik graag met jou in een wekelijkse mail. Schrijf je daarom nu in via deze link:

Lees verder:
Waar heb je het meeste spijt van in jouw loopbaan? De top 5.
Wat staat er op jouw bucket list?
Hoe vind je jouw passie?

P.S. Deel dit artikel door op de FacebookLinkedIn en Twitter-knoppen te klikken, omdat zo jouw vrienden en kennissen óók van deze inzichten kunnen profiteren.

Dit bericht werd geplaatst in Coaching, Life Coaching en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op De 19 dingen waarvan mensen het meest spijt hebben op hun sterfbed

  1. Marina zegt:

    Ik wou dat mijn vriend zich niet zo negatief uitlaat over de mensen die het beste met ons voor hebben. Ik begrijp hoe frustrerend ook is dat hij geen goeie baan krijgt omdat hij goed gediplomeerd is. Ik wou dat hij eens wat minder neerkijkt op andere mensen en minder arrogant overkomt.

    Like

Geef een reactie

