Zo lukt het wél om een nieuwe gewoonte aan te nemen

Life coach legt uit hoe je nieuwe gewoontes kan ontwikkelenDe voorbije jaren probeerde Hanne verschillende keren om met yoga te beginnen. Michael heeft al maandenlang het begin van een zelfgeschreven boek klaarliggen, maar het lukt maar niet om er verder aan te werken. En Lieve en haar vriend Jos willen gezond eten, maar merken dat het hen moeilijk valt.

Goede gewoontes ontwikkelen kan moeilijk zijn. Zeker als je voor de lange termijn gaat – en dat is toch de bedoeling. Maar gelukkig zijn er enkele eenvoudige strategieën om betere gewoontes te ontwikkelen en slechte gewoontes te doorbreken.

Met deze 3 strategieën boek je sneller vooruitgang met de doelen die je hebt, of het nu gaat om jouw gezondheid, jouw werk, of gewoon jouw leven.

1. Start met een gewoonte die ‘te gemakkelijk’ is

Het belangrijkste bij een nieuwe gewoonte is dat je consistent blijft: volgehouden inspanning is wat het verschil maakt, niet jouw prestatie op één enkele dag. Daarom zou het bij het opbouwen van een nieuwe gewoonte zo gemakkelijk moeten zijn dat je er geen nee kàn tegen zeggen. Wil je starten met een nieuw gedrag, maak het dan zo makkelijk dat het bijna om te lachen is.

Voorbeelden:

  • Wil je starten met elke dag aan je boek te schrijven? Jouw doel is dan om vandaag drie zinnen te schrijven.
  • Wil je starten met sport/beweging als nieuwe gewoonte? Dan is jouw doel om vandaag 1 minuut te bewegen.
  • Wil je starten met gezond te eten? Jouw doel is dan om één gezonde maaltijd te eten deze week.

Daarmee bereik ik toch nog niet mijn doel, Wim?’ denk je misschien. Wel, er is nog tijd genoeg om de intensiteit op te drijven later. Je hoeft in het begin nog geen heel boek te schrijven, of een fitnessabonnement te nemen, of jouw hele eetpatroon te veranderen.

Natuurlijk voel je de drang om al veel meer te doen, zeker wanneer je vergelijkt met wat anderen nu al doen. Maar laat dat jou niet van je stuk brengen. Bewijs aan jezelf dat je jezelf aan een kleine nieuwe gewoonte kan houden gedurende één maand.

En dàn, eenmaal je je aan je schema houdt – dan ben je dus consistent – kan je de moeilijkheidsgraad opdrijven. In het begin gaat het dus niét om hoe je presteert. Want één of twee keer heel indrukwekkend sporten doet er totaal niet toe als je er niet voor de lange termijn bij blijft. Maak jouw nieuwe gewoonte dus zo makkelijk dat je geen neen kan zeggen.

2. Begrijp wat jou tegenhoudt

Een paar maanden geleden sprak ik met Leen. Zij wou geregeld gaan fitnessen. ‘Maar,’ zei ze, ‘ik ben eigenlijk altijd iemand geweest die niet graag sport.’

Ze besliste om na te gaan wat haar tegenhield en realiseerde zich dat het eigenlijk niet het sporten zelf is. Maar wat ze vervelend vindt, is zich klaarmaken om naar het fitnesscentrum te gaan, 15 minuten in de auto zitten, en dan fitnessen. Ook al omdat het publiek is: ze vindt het niet leuk als andere mensen haar bezig zien. Dat waren de échte obstakels die haar tegenhielden om te sporten.

Eenmaal Leen dit zag, begon ze te denken over hoe ze bewegen makkelijker kon maken. Ze kocht een yoga-dvd en begon twee avonden per week thuis de oefeningen te doen. Op het werk werd er na de uren ook een dansklas georganiseerd. Die begon ze ook te volgen, omdat ze daarvoor nergens meer naartoe moest rijden. Deze nieuwe gewoontes houdt ze nu al een paar maand vol. Leen: ‘Okee, ik zit nog niet op het niveau waarvan ik gedroomd had, maar het overwinnen of liever het vermijden van die obstakels zorgt er nu wel voor dat ik me aan mijn voornemens houd.

Begrijp dus wat jou tegenhoudt. Misschien denk je ‘ik ben niet het soort mens dat graag beweegt’, of ‘ik ben nu eenmaal een ongeorganiseerde chaoot’, of ‘ik ben verslaafd aan chocolade’. Maar dat is zelden jouw lotsbestemming.

In plaats van met zo’n stelling jouw gewoontes af te breken, breek je jouw doel beter op in kleinere stukjes. En bedenk je wat jou tegenhoudt om consistent te zijn.

3. Heb een plan voor wanneer het niet lukt

Wat verwacht je wanneer je een nieuwe gewoonte ontwikkelt? Dat je meteen slaagt zonder eens te mislukken? Dat je perfect bent ook wanneer mensen die het al jaren doen geregeld fouten maken?

Leer om jezelf niet te veroordelen of schuldig te voelen wanneer je een fout maakt, en ontwikkel een plan om zo snel mogelijk weer op het goede spoor te komen.

Tip: maak van ‘Nooit 2 keer missen’ jouw motto. Misschien mis je één jogsessie, maar zorg ervoor dat je er geen twee na elkaar mist. Misschien eet je een hele pizza op, maar laat jouw volgende maaltijd dan weer gezond zijn. Misschien vergeet je vandaag jouw yoga-oefening te doen, maar start je er morgenvroeg weer mee.

Jouw gewoonte even lossen maakt jou geen mislukkeling. Het maakt je normaal. Wat toppers onderscheidt is dat ze snel weer op het goede pad komen. Zorg dat je daarvoor een plan hebt.

Als coach help ik jou om met meer zelfvertrouwen het beste uit jezelf te halen, nieuwe gewoontes te ontwikkelen, en je volledige potentieel te bereiken. Want het leven is te kort om niét te gaan voor het leven dat je wil en dat je verdient!

Inzichten en tips deel ik graag met jou
in een wekelijkse mail.
Schrijf je daarom nu in via deze link:

Lees verder:
Hoe je komaf maakt met jouw slechte gewoontes
Hoe maak je goede voornemens en hoe houd je je eraan?
Hoe verhoog je jouw wilskracht?

P.S. Deel dit artikel door op de FacebookLinkedIn en Twitter-knoppen te klikken, omdat zo jouw vrienden en kennissen óók van deze inzichten kunnen profiteren.

Advertisements
Dit bericht werd geplaatst in Coaching, Life Coaching en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Zo lukt het wél om een nieuwe gewoonte aan te nemen

  1. shivatje zegt:

    Voor mensen die iets gewend zijn, is het soms mogelijk om een andere gewoonte aan te gaan nemen. Meestal komt dit door een angst voor het onbekende. Toch kan het al eens verstandig zijn om iets anders te durven doen.

    Aum Shanthi

    Like

  2. wimannerel zegt:

    Dankjewel voor jouw reactie!

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s