Boost jouw Emotionele Intelligentie (EQ) in 6 stappen

Lifecoach en loopbaancoach geeft tips om jouw EQ te boostenKen jij ook mensen – op het werk of privé – die supergoed kunnen luisteren? Bij wie je je meteen blijer voelt? En die meester zijn in het omgaan met hun emoties?

Dat zijn mensen met een hoog EQ.

Het goede nieuws is dat ook jij jouw emotioneel intelligentiequotiënt (EQ) kan boosten. Met een direct positief effect op het niveau van succes en geluk in jouw leven.

Wat is emotionele intelligentie? Het is de vaardigheid om jouw emoties te herkennen, te begrijpen wat ze jou vertellen, en in te zien hoe ze invloed hebben op de mensen rondom jou.

Mensen met een hoog EQ kunnen hun gedragingen aanpassen en zijn effectiever in het herkennen van en het omgaan met emoties, zowel die van zichzelf als die van anderen.

EQ gaat dus om het effectief kunnen omgaan met anderen. En hoe effectiever je omgaat met anderen, hoe succesvoller je bent.

Emotioneel intelligenter in 6 stappen

Wil je jouw emotionele intelligentie verhogen, dan zijn dit de 6 stappen die je moet zetten.

1. Word zelfbewuster

Weten wat je voelt en wie je bent, helpt je om belangrijke levenskeuzes te maken. Een tip om jouw EQ op dit vlak te boosten is om meer te spreken in de tegenwoordige tijd: dat helpt je om te focussen op het huidige moment. Zet jouw gedachten, gevoelens en jouw overtuigingen eens op papier: zo plaats je ze meer in perspectief. En dat helpt je dan weer om je bewuster te worden van wie je bent, wat je wil en waarom. Vergroot ook jouw emotionele woordenschat door de juiste woorden te vinden voor jouw verschillende gevoelens.

Weten hoe je jouw emoties best uitdrukt helpt ook om er op een gezonde manier mee om te gaan. Wees niet bang om jezelf eens wat stilte of een meditatief moment cadeau te doen.

2. Ontwikkel empathie

Door jouw empathie te verhogen, kom je dichter bij anderen, kan je meer steun krijgen en los je veel makkelijker conflicten op. Door te tonen dat je iemand begrijpt, kan je het respect van die ander krijgen. Luister daarom zorgvuldig naar wat een ander jou vertelt. Je weet dat je empathie verhoogt, wanneer je in staat bent om de gevoelens van anderen te ontcijferen en te herkennen.

3. Doe aan emotioneel zelfmanagement

Door jouw eigen emoties – en dan vooral jouw impulsen – te beheersen, verhoog je jouw EQ nog verder. Dat wil zeggen: denk voor je handelt, wees in staat om neen te zeggen, en voorkom dat jouw emoties jou gaan controleren.

Ken jouw eigen sterktes en zwakten, en durf er eerlijk naar te kijken. Streef ernaar om assertief te zijn wanneer de situatie dat vereist: deel jouw gevoelens en gedachten zodat anderen weten waar ze staan met jou.

4. Wees gemotiveerd voor de lange termijn

Emotioneel intelligente mensen richten zich op succes op lange termijn, ten koste van beloningen op korte termijn. Dit in tegenstelling tot veel mensen die zich laten leiden door kortetermijnimpulsen. Emotioneel intelligente mensen zijn besluitvaardig en weten wanneer ze op hun intuïtie kunnen vertrouwen.

Ze gaan goed om met kritiek, en weten wanneer ze die kunnen gebruiken om hun prestaties te verbeteren. Ze zoeken oplossingen voor problemen op een kalme en rationele manier. Ze weten wat hen drijft, en hoe ze die motivatie wakker kunnen houden.

5. Ontwikkel jouw sociale vaardigheden

Een volgende stap in het ontwikkelen van jouw EQ is makkelijk verbinding kunnen maken met anderen. Denk niet alleen aan jouw eigen gewin, maar draag ook zorg voor anderen. Focus op de ontwikkeling van de mensen met wie je omgaat. En wees ‘nederig’ genoeg om verantwoordelijkheid te nemen voor jouw daden.

Een hoog EQ wil ook zeggen dat je kunt inschatten hoe anderen in elkaar zitten zodat je beter met hen kan omgaan. Een hulpmiddel hiervoor is de DiSC-typologie die ik vaak inzet in trainingen en als coach.

6. Zorg voor je geluk

Veel mensen denken dat geluk afhangt van dingen die ze van anderen krijgen. Emotioneel intelligente mensen weten zelf te zorgen voor hun geluk. En dat komt vaak door dingen te géven.

Om jouw EQ te boosten, is het belangrijk dat je aandacht besteedt aan élk van deze zes stappen in jouw leven. Je zal niet langer de slaaf zijn van jouw emoties, maar je zal in staat zijn om zinvolle relaties te ontwikkelen in jouw professionele loopbaan en jouw persoonlijk leven.

Als coach help ik jou om met meer zelfvertrouwen het beste uit jezelf te halen, jouw emotionele intelligentie te boosten, en je volledige potentieel te bereiken. Want het leven is te kort om niét te gaan voor het leven dat je wil en dat je verdient!

Inzichten en tips deel ik graag met jou
in een wekelijkse mail.
Schrijf je daarom nu in via deze link:

Lees verder:
Hoe verhoog je als manager je emotionele intelligentie?
7 tips om een betere communicator te worden
4 tips om krachtiger in het leven te staan

P.S. Deel dit artikel door op de FacebookLinkedIn en Twitter-knoppen te klikken, omdat zo jouw vrienden en kennissen óók van deze inzichten kunnen profiteren.

Advertisements
Dit bericht werd geplaatst in Coaching, DiSC, Life Coaching en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

4 reacties op Boost jouw Emotionele Intelligentie (EQ) in 6 stappen

  1. Monique Vermeulen zegt:

    Beste coach,
    Graag wil ik u bedanken voor de schat aan informatie die ik al maandenlang van u kreeg. De punten die u al aangestipt hebt en waarmee ik het moeilijk had, daar werkte ik aan en meestal met succes. Daardoor denk ik dat mijn EQ al hoger ligt dan mijn IQ…. niettegenstaande dat ik ook daar mijn best voor doe!.
    Één jaar geleden had ik helemaal geen zin meer in het leven en deed ik ook een mislukte poging om eruit te stappen. Vandaag ben ik blij er nog te zijn en is mijn leven een droom, ware het niet dat het wereldnieuws een echte ramp is.
    Dank voor het steentje dat u bijdraagt om betere mensen te worden.
    Hartelijke groeten. Monique Vermeulen

    Like

  2. wimannerel zegt:

    Dankjewel voor jouw reactie, Monique! Het doet me énorm plezier!

    Like

  3. Lieve Neve zegt:

    Ik denk dat iedere mens geboren wordt met een portie emoties de ene al wat meer dan de ander. Hoe ouder men wordt en hoe meer je meemaakt maakt in je leven worden je gevoelens en emoties aangewakkerd, het is aan de persoon zelf hoe ze er mee omgaan. Door de dood van mijn zoon heb ik diep heel diep gezeten en moest ik echt leren om met mijn emotie’s om te gaan en dat was niet gemakkelijk. Door het verlies van mijn zoon heb ik geleerd om naar andere mensen te luisteren en hen te helpen. Ik heb hun raad gegeven hoe zij met verdriet moeten omgaan. Door de dood van mijn zoon ben ik geworden tot wat ik nu ben. Ik ben gegroeid tot een persoon die met mijn ervaring over emotie andere mensen kan helpen.
    Lieve Neve

    Like

  4. wimannerel zegt:

    Dankjewel voor jouw reactie, Lieve

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s