3 timemanagement tips voor een stressvrij leven

Timemanagement tips en technieken voor minder stress Wil je minder stress in je leven en meer vrijheid om de dingen te doen die je graag doet?

Dat kan door méér structuur in jouw dag te brengen zodat je minder moet beslissen.

Dit zijn drie strategieën om dagelijks minder mentale energie te besteden aan beslissingen. Hierdoor zul je een groter gevoel van controle krijgen.

Tip 1: Communiceer op vaste tijdstippen

Word geen slaaf van jouw e-mail, voicemail en gewone brievenpost. Maar stel het beantwoorden ervan ook niet te lang uit.

Zet daarom vaste tijdblokken in jouw agenda waarop je jouw mails en andere post beantwoordt. Zo hoef je er niet constant aan te denken: de tijdsblokken waarop je communiceert zijn gewoon al voorzien in jouw dag.

Voor de rest van de tijd geef je jezelf toestemming om er niet aan te denken. En om je te focussen op die dingen die je liever doet.

Veel productieve mensen beperken zich tot het checken van de belangrijkste en dringendste berichten gedurende 10 minuten ’s ochtends, en voorzien nog een tijdsblok van 30 tot 60 minuten na de lunch en aan het einde van de werkdag.

Tip 2: Begin er vroeger aan

Om stress te verminderen, plan je de belangrijkste activiteiten voor de komende week best op voorhand in.

De belangrijkste taken of activiteiten met een deadline plan je vroeg op de dag en vroeg in de week.

Wanneer je bijvoorbeeld iets tegen vrijdag moet doen, dan zou dat al op dinsdagnamiddag in jouw planning moeten staan. De hoeveelheid geplande zaken zou moeten afnemen van maandag tot vrijdag. Zodat er in het ideale geval weinig tot geen nieuwe to do’s op vrijdag zelf overschieten.

Doordat jouw belangrijke to do’s al enkele dagen op voorhand in orde zijn, kan je met een rustiger gevoel werken en zelfs beslissen om in te gaan op interessante opportuniteiten. Want je voelt niet langer de constante druk van de deadlines en de race tegen de klok.

Tip 3: Stel een eindmoment in

Zeg je tegen jezelf dat je blijft doorwerken tot alles klaar is? Dat lijkt slim, maar geen eindmoment instellen leidt tot inefficiëntie.

Want als je ervan uitgaat dat je tot laat zult doorwerken, verminder je jouw stimulans om te starten met de belangrijkste – en vaak ook moeilijkste – taken. En je dwingt jezelf ook niet om heel bewust met jouw tijdbudget om te springen.

Stel dat je bijvoorbeeld beslist dat je maar twee uur hebt om iets gedaan te krijgen, dan ga je geen anderhalf uur van die twee uur besteden aan het surfen op internet op zoek naar ‘inspiratie’.

Extra tip: plan activiteiten die je heel graag doet na jouw gewenste eindmoment. Die positieve druk gebruik je dan om jouw werk zo efficiënt mogelijk uit te voeren tijdens de ingeplande tijd.

Bonustip: Beloon jezelf

Als de beloning om dingen gedaan te krijgen gewoon nog méér werk is, dan raak je daar niet echt door gemotiveerd.

Bepaal daarom zelf wat jouw beloning is. Bijvoorbeeld: wanneer je jouw must-do taken tegen jouw eindmoment hebt voltooid, geef je jezelf de vrijheid om jouw favoriete blog te lezen, of een verfrissende wandeling te maken of om met een inspirerende collega te babbelen.

Beloof jezelf zulke directe beloningen op dagelijkse basis. Zo stimuleer je jezelf om gefocust en efficiënt te werken aan jouw belangrijkste taken.

Conclusie: wil je maximale vrijheid, omhels dan structuur in jouw dag.

Hoe structureer jij jouw dag om minder stress te ervaren? Laat het weten via de reactiemogelijkheid onder dit artikel.

timemanagement boekWil je écht meer tijd winnen?

Wil je elke dag een uur extra vrijmaken? Lees dan het boek Meer tijd in 12 stappen.

 

Als coach help ik jou om met meer zelfvertrouwen het beste uit jezelf te halen, en je volledige potentieel als volwassene te bereiken. Want het leven is te kort om niét te gaan voor het leven dat je wil en dat je verdient!

Inzichten en tips deel ik graag met jou
in een wekelijkse mail.
Schrijf je daarom nu in via deze link:

Lees verder:
Meer tijd in 12 stappen
Lees dit als je meer dan 40 uur per week werkt
7 herkenbare timemanagement problemen. Met oplossing.

P.S. Deel dit artikel door op de FacebookLinkedIn en Twitter-knoppen te klikken, want zo kunnen jouw vrienden en kennissen óók van deze inzichten profiteren.

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Coaching, Time management en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s