10 tips om jouw leven morgen makkelijker te maken

Timemanagement tips van life en business coachHeb jij ook zo van die dagen? Hectische dagen? Dagen waarop het allemaal wat veel wordt?

Misschien heb je al teveel van die dagen.

Dan is het tijd om dat te veranderen.

Als auteur van Meer tijd in 12 stappen deel ik graag 10 tips met jou die je kan toepassen om morgen een kalmere dag te hebben.

Want het werk dat we dagelijks doen wordt vaak heel snel overweldigend en ineffectief, waardoor het energie uit ons wegzuigt en we geen plezier meer beleven.

In mijn ervaring is het essentieel om het werk zo eenvoudig mogelijk te houden om betere resultaten op minder tijd te krijgen en om de dingen plezanter te maken, of op zijn minst wat minder onaangenaam.

Om dit te doen, zal je wel enkele gewoontes moeten veranderen. Want dat zijn deze 10 tips: het zijn 10 nieuwe gewoontes.

1. Werk slechts aan één ding tegelijkertijd

Je kan je makkelijker focussen en je levert betere kwaliteit af. En je doet het in minder tijd dan wanneer je probeert te multitasken. Vooraleer je aan dat ene ding begint te werken, sluit jouw mailprogramma en instant messaging programma’s. Sluit ook de deur. Zet jouw gsm op stil en draai hem om.

2. Stel jezelf doorheen jouw dag geregeld deze vragen

Het is makkelijk om het spoor bijster te raken tijdens een gewone werkdag. Tracht jezelf terug op de rails te krijgen door vragen zoals:

  • Wat is het belangrijkste dat ik nu kan doen?
  • Waaraan zou ik werken als ik maar 2 uur kon werken vandaag?
  • Brengt deze activiteit mij dichter bij mijn doel?
  • Houd ik de zaken extreem eenvoudig op dit moment?

3. Bereid jouw dag voor de avond tevoren

Maak jouw tas klaar. Leg jouw sleutels, portefeuille,… op een plaats waar je ze makkelijk vindt wanneer je de deur uitgaat. Leg alles klaar voor jouw ontbijt of voor de lunch als je die meeneemt. Deze voorbereiding helpt jou om een minder stressvolle ochtend te hebben.

4. Check jouw e-mail of social media maar één keer per dag

De hele dag door e-mail en social media checken zuigt heel wat tijd en energie uit jou. Het zorgt er ook voor dat je geen focus, maar wel stress ervaart. Tracht die dingen maar één keer per dag te verwerken. Als dat niet mogelijk is, beperk het dan tot een paar blokken per dag. En steek de energie die je ‘s ochtends hebt in jouw belangrijkste taak voor die dag.

5. Schrijf kortere e-mails

Beperk jouw mails tot 1 à 5 zinnen wanneer mogelijk. Dat bespaart je tijd bij het verwerken.

Krijg je veel vaak voorkomende vragen? Bewaar dan de standaardantwoorden in een aparte folder zodat je er minder tijd aan moet besteden.

6. Wees 5 à 10 minuten te vroeg voor afspraken

Dit maakt jouw reistijd veel meer ontspannen in plaats van dat je je moet haasten. Mensen houden er ook van als je op tijd bent.

7. Vraag hulp

Je hoeft het niet altijd alleen te doen. Je mag hulp vragen. Niet dat je die altijd zal krijgen, maar het kan je verrassen hoe behulpzaam mensen kunnen zijn. Denk eraan om ook hen te helpen wanneer ze erom vragen.

8. Wanneer het toch teveel wordt, haal adem en zeg tegen jezelf: zorg enkel voor vandaag

Focus enkel daarop. Vergeet alle morgens en gisterens. Versmal jouw focus en zorg voor wat zich nu voordoet. Spendeer jouw tijd vooral aan oplossingen in plaats van aan problemen.

9. Stel heel bewust grenzen tussen jouw werktijd en persoonlijke tijd

Bepaal wanneer je gaat stoppen met jouw werkdag. Beheer jouw grenzen heel bewust zodat je minder stress en meer energie hebt. Zo kun je focussen op een betere kwaliteit van werk én een betere kwaliteit van jouw persoonlijk leven.

10. Draag zorg voor jouw energieniveau

Daarmee bedoel ik: voldoende slapen, enkele keren per week wat aan beweging doen en gezond eten. Laat jouw lunchtijd trouwens een tijd van ontspanning zijn midden op jouw werkdag. Dit lijkt voor de hand liggend. Maar in de praktijk maakt het een wereld van verschil voor jouw optimisme, energieniveau, stressbeheersing en jouw vermogen om helder te denken.

Wil je écht meer tijd winnen?
Wil je elke dag een uur extra vrijmaken? Lees dan Meer tijd in 12 stappen.

Als coach help ik jou om met meer zelfvertrouwen het beste uit jezelf te halen, en je volledige potentieel als volwassene te bereiken. Want het leven is te kort om niét te gaan voor het leven dat je wil en dat je verdient!

Inzichten en tips deel ik graag met jou in een wekelijkse mail.
Schrijf je daarom nu in via deze link:

Lees verder:
Meer tijd in 12 stappen
Lees dit als je meer dan 40 uur per week werkt
7 herkenbare timemanagement problemen. Met oplossing.

P.S. Deel dit artikel door op de FacebookLinkedIn en Twitter-knoppen te klikken, want zo kunnen jouw vrienden en kennissen óók van deze inzichten profiteren.

 

Advertisements
Dit bericht werd geplaatst in Coaching, Time management en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op 10 tips om jouw leven morgen makkelijker te maken

  1. TjauZ zegt:

    Dankjewel Wim

    Liked by 1 persoon

  2. shivatje zegt:

    Mensen maken het hen zelf moeilijk. Omdat ze moeilijk eigen grenzen kunnen stellen en aangeven.

    Aum Shanthi

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s