Hoe maak je goede voornemens en hoe houd je je eraan?

Life coach geeft tips om jouw goede voornemens in 2016 te maken en vol te houdenWil jij jezelf opnieuw uitvinden dit jaar? Of het nieuwe jaar gebruiken om van slechte gewoontes af te raken of nieuwe gewoontes op te nemen?

Deze tijd van het jaar voelt alsof we een bladzijde omslaan. De komst van een nieuw jaar voelt als een katalysator en geeft motivatie om onszelf opnieuw uit te vinden.

Helaas is het begin van het jaar vaak een van de slechtste momenten om een grote verandering in jouw gewoontes aan te brengen omdat het voor veel mensen ook een stresserende periode is met veel sociale afspraken.

Wat ik niet zou willen, is dat jij jezelf klaarmaakt om te falen door grote veranderingen aan jezelf te beloven die te moeilijk zijn. Volg daarom deze 7 stappen om met succes een voornemen te maken dat je ook zal volhouden.

1. Kies maar één ding

Tracht niet heel je leven in één keer te veranderen. Kies één domein in jouw leven dat je wil veranderen. Zo maak je een betere start.

Maak het concreet zodat je precies weet welke verandering je gaat maken. Wanneer je daar al succes mee boekt, dan kan je daarna (na een maand bijvoorbeeld) een volgende verandering starten. Door de ene kleine verandering na de andere door te voeren, maak je meer kans om tegen het einde van het jaar een hele nieuwe ‘jij’ te zijn.

Kies ook geen voornemen dat gegarandeerd zal falen, zoals een marathon lopen wanneer je 30 kilo te veel weegt en al buiten adem bent van jouw trap op te lopen. Beslis dan eerder om elke dag te wandelen. Eens je die gewoonte eigen gemaakt hebt, kan je een korte afstand joggen, en binnen een maand of vier langere afstanden zodat je tegen het einde van het jaar een marathon kan uitlopen. Als je dat wil natuurlijk.

Wat is voor jou de ene gewoonte die je het meest wil veranderen?

2. Plan op voorhand

Om jouw kansen op succes te vergroten, onderzoek je best hoe je de verandering het meest optimaal kan doorvoeren: lees erover in een boek of op het internet, neem een coach onder de arm, zorg voor het nodige materiaal zoals de juiste kledij en fijne muziek op jouw mp3-speler als je wil gaan joggen.

3. Anticipeer problemen

Maak een lijstje van de obstakels die je zal tegenkomen. En bekijk nu alvast hoe je ermee zal omgaan.

4. Kies de startdatum

Het hoeft niet 1 januari te zijn. Kies een dag waarop je goed uitgerust bent.

5. Ga ervoor

Op de grote dag ga je er natuurlijk 100% voor. Noteer jouw engagement op een kaartje en draag dat mee in jouw portefeuille. Of hou het bij jou in je auto, naast je bed of op de spiegel in de badkamer. Of op al die plaatsen. Zodat je positieve bekrachtiging krijgt.

Je kan volstaan met één zin op dat kaartje, zoals:

Ik mediteer dagelijks.

Ik blijf kalm, ook in stressvolle situaties.

Ik werk elke dag aan mijn onderneming.

Ik geniet van een rookvrij leven.

6. Aanvaard een dip

Wanneer je faalt, en een wandeling/jogsessie mist, of schreeuwt tegen je kind, of toch een sigaret opsteekt, haat jezelf daar niet voor. Noteer de trigger en leer eruit.

Bijvoorbeeld: als je weet dat je bij een glas alcohol meteen naar een sigaret grijpt, ga dan minder drinken. Als je merkt dat je vooral ’s ochtends voor de school begint geneigd bent om te schreeuwen tegen je kind, zorg dan dat alles de avond tevoren al klaar staat om het jezelf makkelijker te maken.

Probeer opnieuw, zet door en je zal slagen.

7. Plan beloningen

Kleine beloningen moedigen je aan. Zeker de eerste – moeilijkste – dagen. Plan alvast in hoe je jezelf gaat belonen: met een tijdschrift, een belletje naar een ondersteunende vriend, een dutje, een film of wat jou maar energie geeft.

Wat jouw plannen ook zijn voor het komende jaar: ik wens je veel geluk, maar denk eraan: het is jouw leven en jij zorgt voor jouw geluk.

Beslis wat je wil doen dit jaar, plan het in en ga ervoor. Heb je graag assistentie van een coach, neem dan gerust contact op. Dan gaan we er samen voor.

Inzichten en tips deel ik graag met jou in een wekelijkse mail. Schrijf je daarom nu in via deze link:

Meteen krijg je ook gratis het waardevolle werkboek om van het komende jaar jouw beste jaar ooit te maken.

Verder lezen:
Wat zegt de wetenschap over goede voornemens?
Hoe krijg je meer wilskracht?
De snelste manier om je leven drastisch te verbeteren

P.S. Deel dit artikel met jouw netwerk door op de FacebookLinkedIn en Twitter-knoppen te klikken, want zo kunnen jouw vrienden en kennissen óók van deze inzichten profiteren.

Advertisements
Dit bericht werd geplaatst in Coaching en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s