De 3 meest gemaakte fouten door wie meer zelfvertrouwen wil

Zelfvertrouwen coach geeft tips voor meer zelfvertrouwenEén van de vragen waarmee mensen het meest bij mij komen voor coaching is het vergroten van hun zelfvertrouwen.

Daarbij merk ik vaak deze drie zaken op die hun zelfvertrouwen laag houden.

Meteen krijg je ook tips om die fouten recht te zetten en jouw zelfvertrouwen te vergroten.

1. Je blijft passief en hoopt dat je het puur mentaal kan oplossen

Hoewel toekomstige gebeurtenissen positief visualiseren en affirmaties gebruiken nuttig zijn om je zelfvertrouwen te vergroten, is dat niet voldoende.

Je moet bereid zijn om actie te ondernemen, om uit jouw comfortzone te stappen en jouw angst tegemoet te treden. Dat doet (emotioneel) even pijn en valt niet altijd mee. Maar heel vaak zul je je geweldig voelen wanneer je die onzichtbare hindernis hebt genomen.

Zelfs al heb je niet het gewenste resultaat gekregen, dan nog voel je je vaak veel sterker omdat je hebt gedurfd om actie te ondernemen.

Wanneer je die voor jou moeilijke situaties aandurft, bouw je niet alleen vertrouwen op in jezelf. Je ervaart ook systematische desensitisatie. Dat betekent dat situaties – zoals spreken voor publiek of potentiële klanten opbellen – die jou eerst angstzweet bezorgden nu meer en meer normaal worden in jouw leven. Even normaal als het strikken van jouw schoenveters of een bad nemen.

Nu lijken die situaties voor jou nog eng. Maar wanneer je ze drie, vier, tot tien keer hebt uitgevoerd, ga je vaak denken “Is het dat maar?”. Misschien word je zelfs een beetje boos op jezelf omdat je het zolang hebt vermeden.

2. Je focust op de verkeerde dingen

Wanneer je focust op de verkeerde dingen, begin je misschien zelfs niet aan de ervaringen die ik hierboven beschreef.

Het is daarom handig om te herkaderen hoe je de dingen ziet.

Drie voorbeelden:

a. Je zit vast in angst.
Wanneer je vastzit in angst kom je niet in beweging. Maar wanneer je nieuwsgierig wordt in plaats van angstig dan opent de wereld zich voor jou. In nieuwsgierigheid zit anticipatie en enthousiasme. Je staat meer open voor plezante dingen om aan te denken.

b. Je speelt rampscenario’s af in je geest.
Vraag jezelf af: ‘Wat is het ergste dat kan gebeuren?’ Door deze vraag krijg je een helderder beeld, verdwijnt er al een beetje angst en ontdek je dat de potentiële gevolgen zelden zo angstaanjagend zijn als je eerst dacht.

c. Je bent bang om te falen.
Faalangst kan je tegenhouden. Maar falen is eigenlijk niet zo erg. Bekijk het als een leerervaring. Vraag jezelf af ‘Wat is er goed aan deze situatie? Wat kan ik eruit leren?’. En ook hier speelt die desensitisatie: elke keer als je ‘faalt’, merk je dat het niet het einde van de wereld betekent. Bovendien groeien jouw kansen op succes doordat je leert en steeds sterker wordt.

3. Je bereidt je niet voor

Jezelf voorbereiden kan enorm helpen om meer zelfvertrouwen te krijgen. Door jouw speech te herschrijven en te herhalen, door ademhalings- en visualisatietechnieken te leren, krijg je steeds meer zelfvertrouwen bij het spreken in het openbaar bijvoorbeeld. Maar maak niet de fout om vast te blijven zitten in de voorbereidingsfase en die te gebruiken als een manier om actie en de mogelijke pijn te vermijden.

Als coach help ik mensen onder meer met het opbouwen van zelfvertrouwen in wat ze willen ondernemen, omdat ik geloof dat meer zelfvertrouwen jou meer mogelijkheden in het leven geeft, zowel in je privéleven als professioneel.

Inzichten en tips deel ik graag met jou in een wekelijkse mail. Schrijf je nu gratis in via deze link.

Verder lezen:
7 dingen die je zelf kan doen voor meer zelfvertrouwen
Verhoog je zelfvertrouwen door kleine ‘wins’
3 tips voor meer zelfvertrouwen

P.S. Deel alsjeblieft dit artikel via de FacebookTwitter, en LinkedIn-knoppen, want… zo kunnen vrienden in jouw netwerk óók van deze inzichten profiteren.

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Coaching, Life Coaching, Mental Coaching en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s