Zeven manieren om positief te veranderen zonder dat je jouw gedachten verandert

Lifecoach en business coach over veranderingKan je veranderen zonder eerst jouw gedachten te veranderen? Doe je wat je denkt of denk je wat je doet?

Zo vroegen onderzoekers aan mensen om te glimlachen. En wat bleek? Ze voelden zich gelukkiger.

Als mensen een botoxbehandeling krijgen die hen een blijere gezichtsuitdrukking geeft, blijkt dat ze zich minder depressief voelen. Maar mensen die in ware Hollywoodstijl een volledige botoxbehandeling krijgen zodat ze hun gezicht nauwelijks nog kunnen bewegen, verliezen de mogelijkheid om emoties volledig te voelen. Geen boosheid of angst, maar ook geen geluk of vreugde.

Hoe komt dat? Jouw brein interpreteert wat jouw lichaam ervaart. Overigens is jouw brein daarin niet altijd juist, dat heet misattributie van emoties. Het treedt bijvoorbeeld op wanneer mensen uit elkaar gaan in een relatie. Ze voelen zich geëmotioneerd. Wanneer ze een nieuwe potentiële partner ontmoeten kort nadat hun vorige relatie is geëindigd, dan kunnen ze hun emotie verkeerd interpreteren als passie.

Ook wanneer mensen gegijzeld worden en de gijzelnemers zich vriendelijk hebben gedragen tegenover hun gijzelaars, gebeurt het vaak dat die gijzelaars hun angstgevoelens verkeerd interpreteren als tekens van vriendschap. Hetzelfde fenomeen kan ook helpen verklaren waarom sommige mensen zich aangetrokken voelen tot partners die hen toch vaak slecht behandelen.

Kortom: steeds meer wetenschappelijk onderzoek wijst erop dat door je anders te gedragen, jouw brein gewoon volgt. Maar hoe kan je deze inzichten nu zelf in de praktijk toepassen om positieve veranderingen in jouw leven te brengen?

1. Doorzettingsvermogen: zit rechtop en kruis je armen

In verschillende experimenten hebben onderzoekers vrijwilligers geconfronteerd met moeilijke problemen en gemeten hoelang ze doorzetten. Degene die rechtop zaten en hun armen kruisten bleken bijna twee keer zo lang door te zetten als anderen. Als je aan de computer werkt, zorg ervoor dat de bovenkant van het scherm op ooghoogte staat zodat je rechtop moet zitten. En wanneer het even moeilijk gaat, kruis je armen.

2. Wilskracht: spieren spannen

Jouw spieren spannen zorgt ervoor dat je meer wilskracht krijgt. De volgende keer dat je de behoefte voelt om een sigaret of een stuk taart te vermijden, maak je een vuist, trek je je biceps samen, duw je jouw duim en wijsvinger samen, of neem je een pen in jouw hand.

3. Diëten: gebruik jouw niet-dominante hand

Wanneer je eet met jouw niet-dominante hand, dus jouw linkerhand wanneer je rechtshandig bent en omgekeerd, dan handel je alsof je een ongewoon gedrag stelt. Daarom besteed je meer aandacht aan de handeling zelf en consumeer je niet simpelweg voedsel zonder nadenken. Dit maakt dat je ook minder gaat eten.

4. Uitstelgedrag: maak een begin

Om uitstelgedrag te overwinnen, handel alsof je geïnteresseerd bent in dat wat je moet doen. Besteed slechts enkele minuten aan het uitvoeren van het eerste stuk van wat het ook is wat je vermijdt, en plots zal je een sterke behoefte voelen om de taak te voltooien.

5. Motivatie: aantrekken en wegduwen

Wanneer je een voorwerp van je wegduwt (zo gedraag je je alsof je er niet van houdt) dan zorgt dat ervoor dat je dat voorwerp niet graag hebt, terwijl het naar jou toe trekken (je gedraagt je alsof het graag hebt) ervoor zorgt dat je je er veel positiever over voelt. De volgende keer dat je bijvoorbeeld geconfronteerd wordt met ongezonde snoep, kan je gewoon het pak wegduwen en zo de verleiding voelen verminderen.

6. Creativiteit: beweeg outside the box

Als je met nieuwe ideeën wil komen, handel dan op een nieuwe manier. Loop wat rond, maar zorg ervoor dat jouw route onvoorspelbare bochten maakt. En wanneer dat jouw creativiteit nog niet doet stromen, probeer dan te handelen alsof je artistiek bent door te tekenen of te schilderen.

7. Onderhandelen: warme thee en zachte stoelen

Wanneer mensen denken dat ze verbonden zijn met anderen, dan voelen ze zich fysiek warm. En het is ook zo dat wanneer je iemand ‘opwarmt’ met een lekkere kop thee of koffie, dat ze dan veel vriendelijker worden. Op dezelfde manier wordt hard meubilair in verband gebracht met hard gedrag. In een bepaalde studie lieten onderzoekers de deelnemers op zachte of harde stoelen zitten waarbij ze moesten onderhandelen over de prijs van een tweedehands auto. De mensen op de harde stoelen boden een lagere prijs en waren ook veel minder flexibel.

Probeer je het eens uit? En laat je me weten hoe het werkt?

Als coach help ik mensen onder meer met verandering in hun leven en werk.

Inzichten en tips deel ik graag met jou in een wekelijkse mail. Schrijf je nu gratis in via deze link.

Verder lezen:
Hoe krijg je meer wilskracht?
Het is nooit te laat om je leven te veranderen
Krijg wat je wil door…beloning uit te stellen

P.S. Deel alsjeblieft dit artikel via de FacebookTwitter, en LinkedIn-knoppen, want… zo kunnen vrienden in jouw netwerk óók van deze inzichten profiteren.

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Coaching en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Zeven manieren om positief te veranderen zonder dat je jouw gedachten verandert

  1. Francine De Corte zegt:

    1 goede raad : wees jezelf !

    Like

  2. wimannerel zegt:

    Dankjewel voor jouw aanvulling, Francine!

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s