Hoe raak je weer gemotiveerd binnen de 10 minuten

Life en business coach geeft tips om jouw motivatie te vinden.Ik begin vaak vol enthousiasme aan conditietraining of een nieuw dieet,” vertelt Sarah, “Of ik start vol goede moed met het opruimen van mijn huis. Maar heel snel verzwakt dat energieke gevoel. Ik keer dan terug naar mijn oude gewoontes of ik raak gewoon gefrustreerd omdat ik de motivatie niet meer vind. Wat kan ik daaraan doen?

Graag deel ik een van de meest effectieve manieren waarop je jouw motivatie terug aanwakkert en weer voeding geeft.

Stap 1: Het negatieve.

Ga op een rustige plaats zitten. Sluit je ogen gedurende enkele minuten. En stel jezelf de volgende vragen:
– Hoe zal mijn leven eruit zien over 5 jaar als ik op hetzelfde pad blijf als nu?
– Hoe zal mijn leven mogelijks slechter worden voor mij en misschien zelfs voor de mensen rondom mij?
Het kan oncomfortabel aanvoelen maar tracht de negatieve consequenties zo levendig mogelijk te zien in jouw geest om jouw motivatie weer aan te wakkeren om voor die positieve verandering te gaan.

Stap 2: Het positieve.

Kijk dan naar de andere kant. Sluit jouw ogen enkele minuten en vraag jezelf af:
– Hoe zal mijn leven er over 1 jaar uitzien als ik blijf volhouden?
– Hoe zal het eruit zien over 5 jaar?
– Hoe zal mijn leven er beter op worden, niet alleen voor mij maar ook voor de mensen die me dierbaar zijn, als ik blijf volhouden?
Zie het allemaal tot leven komen in jouw geest.

Stap 3: Jouw meest persoonlijke motivatie.

Met deze twee reeksen vragen tracht je de toekomst zo gedetailleerd en levendig mogelijk te zien. Maar nog belangrijker: tracht ook jouw persoonlijke reden(en) te vinden om te veranderen.

Sarah wou in een betere fysieke conditie komen. “Dat zal me helpen om meer optimistisch en energiek te zijn,” zei ze. De eerste twee stappen vervulden haar met heel wat nieuwe frisse motivatie.

Maar om tot de kern van haar motivatie te komen, moest ze haar ogen opnieuw sluiten en enkele minuten langer zoeken om een meer persoonlijk antwoord te vinden.
Haar antwoord? “Ik wil mijn gezondheid verbeteren omdat – als ik het niét doe – ik niet de energie zal hebben om plezier te maken en veel te spelen met mijn dochter nu ze nog jong is. En als ze ouder wordt ga ik anders te moe zijn van het werk om haar elke dag de nodige energie en aandacht te geven.

Als je jouw geldgewoonten wil veranderen, kan dat zijn omdat je er altijd van gedroomd hebt om de Chinese Muur te zien of omdat je Sri Lanka wil bezoeken met jouw geliefde.

Als je effectiever wil worden op het werk, is dat misschien omdat je promotie wil maken en meer wil verdienen om meer financiële zekerheid te voorzien voor jouw kinderen.

Dus maak jouw motivatie persoonlijk om ze levend te maken.

Neem dan een stukje papier. En schrijf het meest persoonlijke en emotioneel engagerende antwoord op dat je hebt gevonden. Hang dat stukje papier waar je het elke dag ziet. Zoals op jouw werktafel, op jouw nachtkastje of op de koelkast.

Dit zal het makkelijker maken voor jou om jouw blik te richten op wat het meest belangrijk is en om niet verloren te lopen in het leven van alledag.

Je kan deze oefening telkens opnieuw doen wanneer je een grotere boost wil in jouw motivatie.

Als coach begeleid ik mensen met veranderingen in hun leven om zo meer geluk en voldoening te ervaren. Inzichten en tips deel ik graag met jou in een wekelijkse mail.Schrijf je nu gratis in via deze link.

En hoe hervind jij jouw motivatie? Laat het weten via de reactiemogelijkheid hieronder, of stuur me een bericht.

Deel je dit artikel ook met jouw kennissenkring? Je doet er hén én mij een plezier mee.

Lees verder:
Hoe motiveer je jezelf?
10 manieren om jezelf weer te motiveren
Hoe je mentaal weerbaar wordt

Dit bericht werd geplaatst in Coaching, Doelen coaching, Life Coaching, Mental Coaching en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Hoe raak je weer gemotiveerd binnen de 10 minuten

  1. dutchmoonnl zegt:

    Dit is op Dutch Moon herblogden reageerde:
    Mooi artikel van Wim Annerel | Coaching & Training

    Ik hoop dat er velen gemotiveerd raken !!

    Like

  2. Pingback: Hoe raak je weer gemotiveerd binnen de 10 minuten | Dutch Moon

Geef een reactie

