Zo verbeter je jouw communicatievaardigheden in 5 stappen

Business en life coach geeft communicatietipsCommunicatie is een van de belangrijkste vaardigheden die je kan leren, of het nu gaat om communiceren op het werk om resultaten te halen, of communiceren met jouw partner, familie en vrienden om goede relaties op te bouwen.

Massa’s problemen komen voort uit slechte communicatie. We hebben nooit echt op school geleerd hoe we goed communiceren, we hebben het eerder toevallig moeten oppikken van mensen rondom ons. En als dat geen excellente communicators zijn, dan leren we vaak slechte gewoontes. Als communicatietrainer en –coach deel ik graag 5 sleutelelementen voor goede communicatie met jou.

Misschien verwonderlijk, maar een van de belangrijkste communicatievaardigheden gaat niet over spreken, maar over…luisteren.

Niet alleen helpt het jou om een beter contact op te bouwen met anderen, het is ook een manier om respect te tonen aan anderen. En wanneer mensen zich gerespecteerd voelen, is het veel makkelijker om lange en gelukkige relaties te ontwikkelen.

Denk maar aan hoe goed het voelt wanneer iemand heel bewust naar jou luistert. Het maakt dat je je gewaardeerd voelt en het doet wonderen voor de communicatie. Mensen willen beluisterd worden en door aandachtig te luisteren bouw je vertrouwen op op een onbewust niveau.

En omgekeerd: je kent zeker mensen die heel slechte luisteraars zijn. Ze houden zoveel van hun eigen stem dat je er geen woord kan tussenkrijgen. Wanneer het eindelijk jouw beurt is, luisteren ze niet echt. Hoe voel je je daarbij? Gefrustreerd, en niet echt gewaardeerd.

Opgelet: luisteren is niet hetzelfde als verlegen stilzwijgen. Ik heb het hier over actief luisteren: aandacht geven en tonen dat je begrijpt wat de andere zegt door sleutelelementen in jouw antwoorden te herhalen.

Waarom zijn mensen zo’n slechte luisteraars?

We denken veel sneller (600 à 800 worden per minuten) dan we spreken (120 à 150 woorden per minuut). Daardoor is het makkelijk om afgeleid te worden door onze gedachten wanneer mensen tegen ons praten. Wanneer dat gebeurt, is het belangrijk om je daar bewust van te zijn zodat je weer kan focussen op het gesprek. Niets is erger dan plots merken dat iemand in zijn eigen gedachten is verzonken wanneer hij naar jou zou moeten luisteren.

5 manieren om jouw communicatievaardigheden te verbeteren

1. Onderbreek de ander niet.
Door gewoon te beginnen praten door een ander zijn verhaal toon je gebrek aan respect.

2. Maak de zinnen van de ander niet af.
Je helpt hen daar niet mee. Je neemt de controle van het gesprek gewoon over; dus bijt op je tong.

3. Parafraseer.
Als je wil tonen dat je iemand echt hebt begrepen, dan is dit een schitterende techniek. Je herhaalt wat iemand net heeft gezegd vooraleer je er zelf jouw respons op geeft.

4. Luister actief.
Het verschil met passief luisteren is dat je je engageert in het gesprek en respons geeft op wat de ander heeft gezegd. Passief luisteren is luisteren zonder respons.

5. Houd oogcontact.
Door naar de ander te kijken bewijs je interesse in wat deze zegt. Laat dus die gsm even aan de kant. Dit helpt jou ook om te focussen en minder afgeleid te zijn.

Als coach en trainer begeleid ik mensen onder meer bij het verwerven van meesterschap in communicatie, zowel privé als op het werk. Inzichten en tips deel ik graag met jou in een wekelijkse mail. Schrijf je nu gratis in via deze link.

En wat zijn jouw beste en slechtste ervaringen met communicatie? Laat het weten via de reactiemogelijkheid hieronder, of stuur me een bericht.

Deel je dit artikel ook met jouw vrienden? Je doet er hén én mij een plezier mee.

Lees verder:
Hoe ga je om met een dominant persoon?
7 tips om een betere communicator te worden
Communicatietraining

Dit bericht werd geplaatst in Coaching, Communicatie en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Zo verbeter je jouw communicatievaardigheden in 5 stappen

  1. Vicky zegt:

    Zelf ben ik opgevoed op een nogal formele doch liefdevolle manier . Mijn vader was diensthoofd op zijn werk en mede daardoor moest ik al op jonge leeftijd leren ” beschaafd spreken ” , dat heeft tot op heden altijd in mijn voordeel gesproken daar ik de melding krijg dat als men mij aan de telefoon krijgt , ik zou klinken als een zakenvrouw waardoor ik op zakelijk gebied dan ook vaak respect en waardering kreeg indien ik mij uitte . Ik heb leren discussiëren op een aangename manier met het waarderen van de mening van een ander en sluit een discussie , hoe heftig ook altijd af met ” bedankt voor het gesprek , zeker leerrijk of ” zeker iets om mijzelf eens wat in te verdiepen ” , hierna gebruik ik dan ook een beetje zachte humor door met een glimlach te zeggen ” Gelukkig feit dat meningen verschillen hé , stel je voor dat we het allemaal eens waren met mijn opinie of die van u ” , dit is vaak wel afhangend van welke onderwerpen besproken werden incluis met wie ik een discussie aanging . Maar bottomline weet ik hierdoor dus ook het plezier te vinden in een langdurig , interessant debat ( die niet iedere mens begrijpt door een discussie als iets negatief te ervaren , of dit ervan te denken , ) vaak denkt men dat een discussie destructief is , dit kan het uiteraard ook zijn indien dit zonder de gepaste of zelfs destructieve taal geuit wordt , wederom vind ik dat gepaste communicatie hier dan zeer zeker adequaat aan bod moet komen .
    Men zou er tevens cursussen die verplicht zijn moeten over geven indien men bv. een sollicitatie doet ( bij IEDERE baan ! ) , inclusief een verplichte leerstof op scholen .

    Like

Geef een reactie

