Hoe hou je een nieuwe gewoonte vol?

Personal life coach en business coach geeft tips voor het volhouden van een gewoonte.Hanne heeft zich voorgenomen om drie keer per week een half uur te sporten. Veerle gaat elke dag een kwartier lezen, Joris zegt dat hij voortaan elke avond voor middernacht in zijn bed wil liggen en Tania wil elke dag drie stukken fruit en/of groenten eten.

Een nieuwe gewoonte aannemen is niet altijd makkelijk. Vaak start je enthousiast. Maar om van een nieuwe gewoonte iets te maken dat blijft en ‘natuurlijk’ aanvoelt, heb je wel een hele tijd nodig: volgens sommigen 21 dagen, volgens onderzoeken gemiddeld zelfs 66 dagen. En dat maakt het heel wat moeilijker.

Want ‘het leven’ kan tussenkomen. Je raakt misschien overweldigd op het werk of thuis. Of je gaat op vakantie. Of misschien – want verandering kan beangstigend zijn – begint jouw geest gedachten te creëren die je trachten te overtuigen om met deze nieuwe en positieve verandering te stoppen.

Wat doe je dan? Hier zijn 6 tips die je kunnen helpen om op zulke lastige dagen toch door te zetten, of om verstandige beslissingen te nemen.

1. Enkel voor vandaag!

Wanneer je een moeilijke dag beleeft voor jouw nieuwe gewoonte, zeg dan tegen jezelf: ‘Enkel vandaag ga ik xxx!’

Vervang xxx door wat je enkel vandaag wil doen, zoals een half uur sporten, de moeilijkste taak eerst doen of een gezonde lunch eten.

Door jezelf te vertellen dat het enkel voor vandaag is, bevrijd je jezelf van de mentale last van alle keren dat je het in het verleden deed en van de toekomstige keren. Zo wordt de taak wat lichter.

Daarbij herinnert het je ook aan de beperkte periode die je investeert in het creëren van een nieuwe gewoonte. Na een à twee maanden is het automatisch geworden zodat je geen wilskracht meer nodig hebt.

En wanneer de volgende dag aanbreekt, heb je misschien weer een goede dag waarop het je makkelijker afgaat.

2. Vind inspiratie om jouw gemoed snel te veranderen.

Wanneer je een moeilijke dag hebt, zoek dan wat inspiratie om je te motiveren om verder te doen. Neem 15 à 20 minuten om naar iets te luisteren, of een boek of blogartikel te lezen om jouw negatieve gedachten en gevoelens weer positiever te maken.

3. Geef jezelf een duwtje terug op de goede weg wanneer je afgegleden bent.

Allicht zul je onderweg wel eens vallen. Dat is heel natuurlijk. Als je het kunt voorkomen tijdens de eerste maand is dat ideaal. Maar wees niet boos op jezelf wanneer het eens even niet lukt. Want veel negativiteit kan er ook voor zorgen dat je het helemaal opgeeft.

Vergeef jezelf en neem de draad de volgende dag weer op.

4. Neem een pauze.

Misschien heb je gewoon een pauze nodig van één of twee dagen. Neem die dan, maar zet jezelf weer op het goede spoor daarna. Laat een kleine pauze niet het einde worden van deze positieve verandering.

5. Gun jezelf een smokkeldag.

Wanneer je een dieet volgt, kan het je helpen om te gaan met ‘goesting’ tijdens de week wanneer je jezelf één smokkeldag of vrije dag per week toestaat. Op die dag is het dan toegelaten om toch wat ongezonde dingen te eten of te drinken waar je de rest van de week zo naar verlangt. Zo verlicht je de druk op jezelf en hou je het vol.

6. Stop ermee.

Ben je deze nieuwe gewoonte aangegaan omdat je het echt wil? Of omdat iemand anders zei dat je het moest doen of omdat zoveel mensen rond jou het blijken te doen?
Als de interesse niet uit jou persoonlijk komt, dan zal het heel moeilijk of zelfs onmogelijk worden om het vol te houden.

Komt het niet echt uit jezelf, dan kan het verstandiger zijn om jouw tijd en energie te besteden aan een gewoonte die je wél echt wil cultiveren.
En blijkt joggen niet echt de sport voor jou? Probeer dan eens te wandelen, fietsen of zwemmen, en bekijk of dat beter bij je past.

Want wanneer een gewoonte bij jou past, ga je er op de duur van genieten en wordt het veel makkelijker om het een deel van je leven te laten worden.

Als coach help ik mensen onder meer bij het aannemen van nieuwe gewoontes die hun professioneel en persoonlijk succes brengen. Inzichten en tips deel ik graag met jou in een wekelijkse mail. Schrijf je nu gratis in via deze link. Je kan dan meteen ook een gratis e-book downloaden om van dit jaar jouw beste jaar tot nu te maken.

En wat is een nieuwe gewoonte die jij wil creëren? Laat het weten via de reactiemogelijkheid hieronder, of stuur me een bericht.

Deel je dit artikel ook met jouw vrienden?

Verder lezen:
7 kleine gewoontes van minder gestresseerde mensen
De top 7 slechte gewoonten die je beter kwijtraakt
Hoe je komaf maakt met jouw slechte gewoontes

Advertisements
Dit bericht werd geplaatst in Coaching, Life Coaching en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s