Wat is Jouw Best Mogelijke Zelf?

Life coach over jouw best mogelijke zelfDe “Jouw Best Mogelijke Zelf” oefening is een uiterst krachtige methode om jouw geluk en levensvoldoening te verhogen. Omdat het positieve gevoelens over jouw toekomst versterkt, jouw effectiviteit vergroot en zelfs leidt tot zichzelf waarmakende voorspellingen.

Wetenschappelijk onderzoek toonde aan dat deze oefening positieve emoties, geluksniveau, optimisme, hoop, veerkracht en positieve verwachtingen over de toekomst versterkt. In essentie gaat het om twee delen: eerst maak je een voorstelling van jezelf op een moment in de toekomst waarbij je jouw doelen hebt bereikt, en daarna denk je aan de sterktes die je zult ontplooien om die visie ook werkelijkheid te maken. Reserveer 20 minuten voor deze oefening.

Dit zijn de 4 stappen van de “Jouw Best Mogelijke Zelf” oefening:

1. Kies een periode in de toekomst (bijvoorbeeld over 6 maanden, 1 jaar, of 5 jaar) en stel je voor dat je in die periode heel sterk jouw best mogelijke zelf bent en laat zien. Visualiseer jouw best mogelijke zelf op een manier die voor jou aangenaam is, en die je zelf ook interessant vindt.

2. Stel jezelf in detail voor waarop je hard hebt gewerkt en waarin je geslaagd bent op het vlak van jouw levensdoelen. Je kan erover denken als het bereiken van jouw volledige potentieel, of als het bereiken van een belangrijke mijlpaal, of als het realiseren van een van de grote dromen in jouw leven. Het punt is wel om niét te denken aan onrealistische fantasieën maar eerder aan zaken die positief én bereikbaar zijn.

3. Nadat je een enigszins duidelijk beeld hebt gevormd, schrijf je de details op. Schrijven over jouw best mogelijke zelf helpt je om een logische structuur voor de toekomst te creëren, en kan je begeleiden bij de overgang van mistige en losse ideeën naar concrete reële mogelijkheden. Schrijven schept meer duidelijkheid.

4. Schrijf nu ook de sterke punten van jezelf op die je ziet in jouw beeld van jouw best mogelijke zelf. Welke sterkten zul je moeten inzetten om jouw best mogelijke zelf werkelijkheid te doen worden?

Een paar (ingekorte) voorbeelden van coachingklanten die deze oefening hebben gemaakt:

‘Ik zie mezelf zinvol werk doen waarbij ik dagelijks mensen help om hun dromen te bereiken. (…) Ik ga mijn nieuwsgierigheid en leergierigheid gebruiken omdat ik opnieuw ga studeren. Ik ga ook mijn sociale intelligentie inzetten om te netwerken met mensen in de sector terwijl ik nieuwe kansen zoek om mijn ervaring uit te breiden.’

‘Ik heb een online onderneming opgericht en heb een manier gevonden om van werkzoekend naar succesvol ondernemend te gaan. (…) Ik zal volgende sterktes moeten gebruiken: creativiteit om mijn nieuwe product te lanceren en marketingtechnieken te ontwerpen, en volharding om dag na dag aan de weg te timmeren.’

‘Ik stel me voor dat ik een gezin sticht en dat we samen heerlijke momenten beleven tijdens vakanties en uitstappen. (…) Ik zal mijn geduld nodig hebben bij het krijgen en opvoeden van kinderen samen met mijn partner, en ik zal mijn vergevingsgezindheid nodig hebben voor mezelf en voor mijn partner wanneer we onderweg obstakels tegenkomen.’

En voor jou? Wat is jouw best mogelijke zelf over een jaar? Laat het weten via de reactiemogelijkheid hieronder, of stuur me een bericht.

Als coach help ik mensen om hun best mogelijke zelf te worden zodat ze opnieuw geluk en voldoening vinden in hun leven en werk. Inzichten en tips deel ik graag met jou in een wekelijkse mail. Schrijf je nu gratis in via deze link.

Deel je dit artikel ook met jouw vrienden?

Verder lezen:
Hoe kies je het juiste levensdoel?
Wat wil ik nu echt met mijn leven?
Waarom een coach?

Advertisements
Dit bericht werd geplaatst in Coaching, Doelen coaching, Life Coaching en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Wat is Jouw Best Mogelijke Zelf?

  1. Gertie zegt:

    De voorbeelden zijn niet echt uitgewerkt jammer genoeg!

    Like

  2. wimannerel zegt:

    Ze zijn inderdaad ingekort, Gertie. Voor iedereen zal de Jouw Best Mogelijke Zelf oefening iets anders opleveren. Belangrijk is dat het niet perfect hoeft te zijn. Door de oefening breng je jouw onderbewustzijn in actie om jouw beeld van Jouw Best Mogelijke Zelf verder te ontwikkelen. Een tip is ook om de oefening niet één keer maar drie keer te maken, bijvoorbeeld drie dagen na elkaar, of met telkens een week tussen.

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s