Onderzoek bewijst: Gelukstips werken echt

Life coach geeft gelukstips die echt werkenDenk jij dat geluk een staat is die maar enkelen kunnen bereiken?

Ik ben ervan overtuigd dat geluk jouw geboorterecht is, het is bereikbaar voor elk van ons.

Nu blijkt uit een onderzoek van de KU Leuven dat gelukstips wel degelijk een effect hebben op ons geluksgevoel, zowel op korte als op lange termijn. Ze doen ons ook dieper nadenken over het leven dat we leiden en wat ons daarin (on)gelukkig maakt.

‘Als we de gelukstips zouden vergelijken met een interventie die het intelligentiequotiënt verhoogt, dan zouden ze het IQ met 3 tot 7 punten verhogen‘, zegt prof. Patrick Luyten van de faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen van de KU Leuven. ‘Als de tips een dieet zouden zijn, dan zouden ze de dieetvolgers 2 tot 6 kilo doen verliezen.’

Waarom zijn zovelen onder ons dan niet gelukkig?

Dat komt door onze gewoontes. Die zorgen niet voor een leven van harmonie en geluk. En het is nu eenmaal de optelsom van onze gewoontes die de kwaliteit van ons leven bepaalt.

Hoe creëer je dan wel de ultieme gewoonte van geluk?

Er zijn veel constructieve gewoontes die ons meer vreugde brengen.

1. Dankbaarheid
Telkens je dankbaarheid toont en waardeert wat je hebt in je leven, voel je je vrij van ellende. Het is heel moeilijk om je depressief te voelen wanneer je je dankbaar voelt.

2. Doen waar je van houdt
Elke dag doen waar je van houdt verzekert je van een zinvoller leven. En nochtans zou 80% van de mensen niet echt houden van zijn job.

3. Beweging
Beweging heeft heel veel voordelen: gezondheid, welzijn, een goed gemoed, meer energie en betere slaap. Fitte mensen zijn ook productiever en over het algemeen gelukkiger.

4. In het moment leven
Mindfulness beoefenen is een manier om op termijn gelukkiger te zijn. Met aandacht in het moment leven, elimineert zorgen over de toekomst en spijtgevoelens over het verleden.

5. Anderen helpen
Een andere geteste manier om meer geluk te creëren: geven. Mensen die anderen helpen hebben een sterker gevoel van doelgerichtheid en leven met meer zinvolheid.

6. Positieve gedachten koesteren
Zo veel mensen vergeten dat hun gedachten binnen hun eigen controle vallen. En ze laten negatieve gedachten toe om hun geest over te nemen. Nefast natuurlijk voor een gelukkig en succesvol leven.

7. Glimlachen
Glimlachen maakt serotonine vrij, een stof die ons gelukkig maakt. Zelfs wanneer we ons niet echt happy voelen heeft glimlachen nog altijd dat effect.

Allicht pas je al één of meer van deze gewoontes toe en is jouw geluksniveau toch niet waar je het zou willen hebben. In dat geval is het ontbrekende ingrediënt niet wat je doet maar hoe je het doet. Geef je deze gewoontes voldoende aandacht? Focus je erop met intensiteit en overtuiging?

Ik zie dat de meest mensen maar een korte tijd op een positieve gewoonte focussen en dan bewust of onbewust beslissen dat het niet werkt en het opgeven.

Maar wat zou er gebeuren als we een plan zouden hebben en intensief op de nieuwe gewoonte zouden focussen?

Volg deze 7-stappenmethode om van geluk een blijvende gewoonte te maken. 

1. Start met een plan
Kies jouw gewoonte (uit de bovenstaande 7) en beslis wanneer je ze gaat toepassen.

2. Engageer je voor 31 dagen
Hou het minstens een maand vol.

3. Gebruik triggers
Gebruik vaste tijdstippen: ’s ochtends meteen bij het ontwaken, of voor je gaat slapen, of met een herinnering op je gsm. Hang positieve affirmaties op in jouw huis die je aan jouw nieuwe gewoonte herinneren telkens je ze ziet.

4. Denk aan de voordelen
Herinner jezelf eraan waarom je het doet en wat de voordelen zijn voor jou en jouw leven.

5. Maak een lijst van de mogelijke valkuilen
Waarom werkte het de vorige keer niet en wat kan je doen om het deze keer wél te doen lukken? Als er bijvoorbeeld mensen zijn die jou naar beneden halen, vermijd die dan. Als het nieuws jou deprimeert, stop met ernaar te kijken.

6. Beloon jezelf
Doe iets voor jezelf om te vieren dat je bijvoorbeeld al een week jouw nieuwe gewoonte volhoudt.

7. Geloof dat je het kan
Vaak starten we met een nieuwe gewoonte terwijl we diep vanbinnen niet geloven dat we het echt kunnen. Verdoe je tijd niet als je niet in jezelf gelooft.

Volg deze methode om geluksgewoontes aan te nemen en je merkt binnenkort al het verschil.

Als coach help ik mensen vaak met het vinden van wat hen gelukkig maakt en met het installeren van nieuwe gewoontes. Inzichten en tips deel ik graag met jou in een wekelijkse mail. Schrijf je nu gratis in via deze link.

Deel je dit artikel ook met jouw vrienden? Ik hoor graag van jou welke tips jij toepast om je gelukkig te voelen. Laat het weten via de reactiemogelijkheid hieronder, of stuur me een bericht.

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Coaching, Life Coaching en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Onderzoek bewijst: Gelukstips werken echt

  1. doragasia zegt:

    Ik heb bewogen en hoe! Na een paar jaar hardlopen, had ik wel zin om eens een Mud Run te proberen. Ploeteren door de modder, lekker vuil worden en dan dat ultieme gevoel van voldoening nadien! Samen met mijn vriend en daarmee hebben we ineens ook werk gemaakt van het voornemen om samen wat meer leuke dingen te doen, nu we er al een paar jaar naarstig ouderschap hebben op zitten. Een heel luchtig blogje somt de voordelen nog eens op op http://www.sleepingincleansheets.com

    Je andere tips vind ik ook super! Ik denk inderdaad dat ik ze al een beetje toepas, maar er even bewust bij stilstaan is altijd goed!

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s