Verhoog je zelfvertrouwen door kleine ‘wins’

Life coach toont hoe je door kleine wins jouw zelfvertrouwen verhoogt.Wanneer je kleine ‘wins’ in jouw dagdagelijkse leven inbouwt, verhoog je daarmee op termijn jouw zelfvertrouwen. Die kleine ‘wins’ bezorgen jou de nodige aanmoediging.

Alles draait rond gewoontes, of ze nu bewust of onbewust zijn. We hebben ze allemaal: goeie en slechte. Meestal aanvaarden we ze gewoon. Maar sommige belemmeren ons eigenlijk om het leven te leiden dat we willen. Elke avond wat langer tv kijken dan goed voor je is. Die derde bol roomijs terwijl je weet dat twee genoeg is. Roken. Teveel van je tijd verprutsen op het internet. Opnieuw vergeten een complimentje te geven aan iemand die het verdient en nodig heeft. Vul zelf maar aan. Een bepaalde gewoonte overwinnen of veranderen vereist volharding.

Ik wil je vandaag vragen om één gewoonte te kiezen die je wil veranderen. Kies die gewoonte die jou het meest irriteert om de komende zeven dagen aan te werken. Niet langer dan dat!

In de komende zeven dagen zal je snel te weten komen of je die gewoonte al dan niet écht wil veranderen.

Dit zijn de 4 stappen om die gewoonte te veranderen:

1. Neem een blaadje papier en schrijf jouw gewoonte op. Plaats het blaadje waar je het elke dag en de hele dag lang kan zien. Het kan op de badkamerspiegel hangen, op jouw kalender, op jouw bureau, aan jouw computer…

2. Beslis en aanvaard dat je effectief aan deze gewoonte gaat werken. Geen uitstel. Nu is het moment.

3. Wees je bewust van wat precies deze gewoonte triggert. Schrijf die triggers op dat blaadje papier. Een trigger is bijvoorbeeld het belletje wanneer je een nieuwe email ontvangt. Maar ook een bepaalde emotie kan een trigger zijn. Wie zich eenzaam voelt, gaat bijvoorbeeld snel wat facebooken. Wanneer die triggers zich voordoen, moet je je er bewust van worden. En van zodra die trigger zich voordoet, heb je dan de keuze: je doet zoals gewoonlijk…of je kan heel bewust een nieuwe gewoonte invoegen. In het begin moet je er bewust bij ‘denken’ om dat nieuwe gedrag te tonen en te volgen. Maar hoe meer je het doet, hoe meer het automatisch gaat. En hoe minder je er nog bij moet nadenken.

4. Welke gewoonte komt er bij jou in de plaats?
Wat zeker helpt om actie te ondernemen is een nieuwe gewoonte te vinden waarvan je houdt. Stel dat je bijvoorbeeld uit verveling naar de snoepdoos grijpt. Dan kan je de nieuwe gewoonte inbouwen om, telkens je verveling voelt opkomen, je sportschoenen aan te trekken en een rondje te gaan lopen.

Jouw doel voor elke dag is om je goed te voelen over de vooruitgang die je hebt gemaakt in het veranderen van die ENE gewoonte. De kleine ‘wins’ zorgen ervoor dat je in beweging blijft. Want zonder die dagdagelijkse wins, voel je je al snel overweldigd.

Ik ben benieuwd naar welke gewoonte jij gaat veranderen; laat je het me weten via het reactieveld of een mail? En deel je deze tips met jouw netwerk?

Ontvang je de wekelijkse tip via mail nog niet? Klik hier om je in te schrijven.

Lees verder:
De top 7 slechte gewoonten die je beter kwijtraakt
7 gezonde gewoontes om meester te worden van je inbox
5 zaken waar je best nu mee stopt (om meester te worden over jouw leven)

Advertisements
Dit bericht werd geplaatst in Coaching, Life Coaching en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s