De FORMIDABEL-methode tegen stress en zorgen

Life coach geeft FORMIDABEL-methode tegen stress en zorgen.Zoek je een manier om beter om te gaan met alle stress en zorgen die het leven naar je gooit? Zodat je met meer zelfvertrouwen en geluk van je dag een succes kan maken?

Dan krijg je hier de F.O.R.M.I.D.A.B.E.L-methode voor minder stress en meer geluk in je leven en werk.

F=Fier
Wees fier op jouw sterke punten. Wees eerlijk tegen jezelf en geef toe dat je echt wel goed bent in bepaalde dingen. Maak er een punt van om ze op te lijsten. Doe niet alsof je geen talenten hebt: valse bescheidenheid is niet iets om trots op te zijn. Mensen kijken er ook door en zien het zelfs als een vorm van arrogantie. Wat is er verkeerd aan jezelf te aanvaarden met alles waar je allemaal goed in bent – en er ook iets mee te doen!?

O=Omdraaien
Tracht negatieve zaken om te draaien. Dit is pas een uitdaging. Het gaat om het her-kaderen van dingen: de zon achter de wolken kunnen zien. Dat is niet altijd makkelijk en van sommige zaken zie je vandaag nog niet het positieve aspect. Maar van de meeste dingen kan je het wél al zien. Als je bijvoorbeeld een afwijzing krijgt op je sollicitatie, kan je jezelf voorhouden dat de juiste job voor jou nog moet komen, of dat je nu de kans krijgt om een andere richting in te slaan.
Het is niet makkelijk en sommige zaken vallen echt niet mee, maar enkel al proberen er ook iets goeds in te zien is beter dan enkel een slachtoffer te zijn.

R=Realistisch
Stel realistische doelen. Stel jezelf geen doelen die je onmogelijk kan bereiken. Want dan maak je het erger voor jezelf doordat je alles voorziet om te falen. Stretch jezelf alsjeblieft, maar overstretch jezelf niet. Lees ook De verborgen factor in het bereiken van je doelen

M=Mindful
Wees in het hier en nu. In dit moment. Heel eenvoudig. Maak er een punt van om op te merken wat er rondom jou gebeurt, hier en nu. Test wat bewuste ademhalingstechnieken uit om jouw alertheid en bewust-zijn te verhogen. Eender welk artikel of boek over mindfulness kan je hierbij suggesties geven. Het belangrijkste is om bewust te worden van het hier-en-nu. Lees ook 5 manieren om je geest weer helder te maken

I=Investeer
Investeer in jezelf. Cijfer jezelf niet weg voor je werk en je omgeving. Zorg ervoor dat je een balans ervaart in je leven. En denk op tijd aan jouw geluk. Jouw omgeving zal er wel bij varen. Doe wat voor jou werkt: lichaamsbeweging, genieten van lekker eten of cultuur, een coach om jezelf te ontwikkelen, een boek of een film,…

D=Doe goede daden
Doe goede daden. Positieve momenten creëren voor anderen zorgt er ook voor dat je jezelf beter voelt. En het maakt een ander zijn dag ook goed! Maak van de wereld een betere plaats om te leven door één goede daad per keer.

A=Alledaags dankbaar
Wees dankbaar voor eenvoudige, alledaagse dingen. Ken je dat ook, als je door een verkoudheid een verstopte neus hebt en je niet meer zo makkelijk kunt ademen… Dat vervelende gevoel. Maar hoeveel mensen letten erop dat ze wel makkelijk kunnen ademen wanneer ze géén verkoudheid hebben.
Stop eens, nu in dit moment, en doe een paar minuten niets anders dan alle goede dingen te noteren waarvoor je dankbaar zou moeten zijn, en waarvoor je nu dankbaar bent, nu je de tijd hebt genomen om eraan te denken!
Start bijvoorbeeld gewoon met het feit dat je ogen hebt die dit kunnen lezen en dat je elektriciteit hebt voor jouw computer om de tekst weer te geven… je snapt waar ik naartoe wil. Lees ook Voel je 25% gelukkiger op 5 minuten

B=Buiten jouw comfortzone
Durf buiten jouw comfortzone te stappen. Geen enorme sprongen in één keer. Start met kleine stapjes buiten jouw comfortzone: zo stretch je jouw capaciteit om om te gaan met wat niet meteen comfortabel is voor jezelf en verruim je jouw mogelijkheden en het plezier in je leven. Lees ook 16 manieren om uit je comfortzone te stappen

E=Eindig met dankbaarheid
Eindig elke dag met dankbaarheid – overloop wat er de voorbije dag is gebeurd en vind er het goede in. Voor die dingen die niet goed gingen: beslis wat je eraan kan doen. Wat kan je ervan leren? Wat kan je anders doen? Als je er echt (echt!) niets aan kan doen, laat het dan los. Slaap lekker, in de wetenschap dat je een plan hebt en jezelf niet wentelt in wat slecht ging.

L=Loopbaan
Denk op tijd na over jouw loopbaan. Is het werk dat je vandaag doet nog aangepast aan wie je vandaag bent? Wil je jouw job boetseren naar werk dat je meer voldoening en groei geeft? Of wil je veranderen van werk? Denk er tijdig over na, zodat je niet jarenlang blijft zitten in een job die energie vreet in plaats van geeft. Lees ook Waar heb je het meeste spijt van in jouw loopbaan? De top 5.

Deel je de FORMIDABEL-methode met jouw netwerk?

Als coach help ik jou om met meer zelfvertrouwen doelen te bereiken in jouw leven, om het beste uit jezelf te halen, en je volledige potentieel te bereiken. Want het leven is te kort om niét te gaan voor het leven dat je wil en dat je verdient!

Inzichten en tips deel ik graag met jou in een wekelijkse mail.
Schrijf je daarom nu in via deze link:

Advertisements
Dit bericht werd geplaatst in Coaching, Life Coaching en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s