3 tips voor meer zelfvertrouwen

Coach tips voor meer zelfvertrouwenEen van de vragen die ik als life coach en business coach erg vaak krijg is hoe je meer zelfvertrouwen krijgt. Voor elke coaching klant kan het antwoord anders zijn, maar toch wil ik vandaag enkele tips met je delen waarmee je jouw zelfvertrouwen kan versterken.

1. Zet kleine stapjes buiten jouw comfortzone

Uit jouw comfortzone stappen is dé manier om meer zelfvertrouwen op te bouwen. Maar meestal hoef je niet “all the way” te gaan. Je hoeft geen grote sprong in één keer te nemen. Wanneer de sprong jou te groot lijkt, riskeer je ook dat je verlamd raakt in uitstelgedrag.

Bedenk in de plaats daarvan hoe je in kleine stapjes en langzaamaan kan bewegen in de richting die je uit wil. Want het belangrijkste is dat je in beweging komt en dat je actie onderneemt, niet hoe snel of hoeveel actie je in eerste instantie neemt.

Zo heb ik verschillende coachingklanten die hun eigen onderneming willen oprichten. Wel, zij starten daar vaak gewoon ‘s avonds mee terwijl ze overdag hun gewone job uitoefenen of een opleiding volgen. Laat de gedachte “Ik moet het fulltime doen en grote risico’s nemen” jou alsjeblieft niet tegenhouden.

Een andere coachingklant wil zijn sociale vaardigheden verbeteren. Ook hij start met kleine stapjes zoals goeiedag zeggen tegen mensen. En meer betrokken raken in conversaties op het werk om zijn conversatiespieren te trainen.

Na enige tijd voelen die situaties als meer comfortabel. En daarna kan je jouw comfortzone nog verder vergroten. Maak er dus niet iets groots van. Integendeel, bedenk de kleinst mogelijke stapjes om in beweging te komen. Eens je in beweging bent, kan je grotere sprongen nemen en sneller gaan. Zo train je jouw zelfvertrouwen-spier, stapje voor stapje.

2. Start met slimme gewoontes om minder stress en spanning te ervaren

Door stress en innerlijke spanning heb je de neiging om negatief te denken. Zo daalt je zelfvertrouwen. Door enkele eenvoudige gewoontes waarmee je die stress en spanning vermindert, krijg je meer positieve energie en kracht. Zo ga je positiever naar de dingen kijken en maak je van een mug geen olifant meer.

Probeer eens een van de volgende gewoontes uit en kijk of die voor jou werkt.

Adem gewoon. Wanneer je in de problemen zit of gestresseerd bent, adem gedurende twee minuten vanuit je buik en focus énkel op de lucht die je in- en uitademt. Dat kalmeert je lichaam en brengt jouw geest weer in het hier en nu.

Zet duidelijke grenzen voor jouw dag en week. Zet bijvoorbeeld voor jezelf een einduur vast waarop je stopt met werken, jouw computer uitschakelt en een break neemt om jezelf weer op te laden.

Luister naar jezelf. Als je geïrriteerd raakt, uitgeput, moe of onproductief, luister daar dan naar. Zodat je niet tegen de muur rijdt. Zorg voor jezelf. Wat helpt er voor jou? Een avondje wat vroeger naar bed met een boek? Een wandeling in de natuur? Doe dat wat jou ontspant en weer oplaadt.

3. Zie het in je geest voor je het doet.

In plaats van je te verbeelden hoe die vergadering, date of presentatie verkeerd gaat lopen, stel je eens voor hoe goed het zal lopen. Sluit je ogen en verbeeld je hoe dingen schitterend verlopen, hoe zelfverzekerd en enthousiast je zult zijn. En zie dan in jouw geest hoe de vergadering/presentatie/date afgelopen is en verliep zoals je wou.

Een andere manier van visualiseren is de “no big deal” visualisatie. Dan zie je dat de toekomstige situatie eigenlijk niet zo belangrijk is, zelfs als het verkeerd loopt. Dit lijkt veel minder inspirerend als de vorige visualisatie-oefening, maar soms is het ontspannender dan je voor te stellen hoe supergoed het zal lopen. Soms kan je je zelfs een worstcasescenario voorstellen en dan zien dat je daar ook niet van doodgaat, dat het niet het einde van de wereld is. En dat op zich werkt al geruststellend. Ook zo heb je minder stress en zenuwen, zodat je kalm en positief de situatie tegemoet kan treden.

Als coach help ik jou om met meer zelfvertrouwen doelen te bereiken in jouw leven, om het beste uit jezelf te halen, en je volledige potentieel te bereiken. Want het leven is te kort om niét te gaan voor het leven dat je wil en dat je verdient!

Inzichten en tips deel ik graag met jou in een wekelijkse mail.
Schrijf je daarom nu in via deze link:

Vind je deze tips waardevol? Deel ze dan met anderen.

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Coaching, Mental Coaching en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op 3 tips voor meer zelfvertrouwen

  1. fluppe fluppe zegt:

    Dag Wim,   Het downloaden van je gratis E-book lukt niet via je website. help please   Flip

    Like

  2. wimannerel zegt:

    Dag Flip,
    Als je op de paarse knop “klik hier” klikt, is het de bedoeling dat je je mailadres en naam invult (zo krijg je in de toekomst ook nog gratis tips en ebooks van mij). Daarna krijg je eerst nog een mail in jouw inbox om jou te laten bevestigen dat jij het wel degelijk bent. Als je op de link in die bevestigingsmail klikt, dan kom je op een pagina waar je het ebook meteen kan downloaden.

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s