Hoe jezelf organiseren ondanks jezelf

time management coachWil je wat veranderen aan je leven? De eerste stap is altijd bewustzijn. Verstaan hoe en waarom je de dingen doet die je doet. Bewustzijn van jezelf geeft je kracht. Het is een excellent startpunt voor verandering.

In het boek “How to be organized in spite of yourself” leggen Sunny Schlenger en Roberta Roesch uit dat iedereen een eigen werkstijl heeft. En weten wat jouw persoonlijke stijl is, is een ideale start als je wil veranderen hoe je jouw werk organiseert. In het boek vind je de volgende time management stijlen:

Hopper: Iemand die veel projecten tegelijkertijd heeft lopen en aan allemaal tegelijkertijd wil werken. Ze springen continu van taak naar taak zonder dat ze er een afwerken.

Perfectionist Plus: De Perfectionist Plus raakt enorm betrokken in zijn projecten en gelooft dat hij alles goed kan doen, zodanig dat hij zelden een project op tijd afwerkt. Zelfs àls hij iets afwerkt, voelt hij zich nog ontevreden over het resultaat.

Allergisch aan Detail: Deze mensen formuleren liever de plannen dan dat ze die uitvoeren. Dit type is niet goed in het opvolgen.

Bankzitter: De Bankzitters laten de meeste dingen over aan het toeval omdat ze geen beslissingen kunnen nemen en zich zorgen maken over het feit of hun beslissingen de juiste zullen zijn.

Cliff Hanger: Deze mensen leven op opwinding: ze stellen alles uit tot de laatste minuut en hebben gewoonlijk een deadline nodig om iets af te werken.

Welke stijl – of stijlen – herken jij bij jezelf? Als je dit erkent, wees dan ook niet te hard voor jezelf: een groot deel van de bevolking deelt de stijl met jou. En het zelfbewustzijn plaatst jou in een ideale positie om eraan te werken.

Wat doe je dan best?

Hier vind je ook voor jouw stijl een paar tips.

Hopper: Vertraag. Elimineer afleidingen en onderbrekingen. Voer je taken met hoge prioriteit uit wanneer je het meeste energie hebt. Splits projecten op in mini-doelstellingen.

Perfectionist Plus: Vraag je af: wat zijn mijn hoogste prioriteiten? Focus daarop. Andere zaken hoeven niet tot in detail geperfectioneerd te worden. Leer om “neen” te zeggen en om te delegeren.

Allergisch aan Detail: Creëer eenvoudige basisroutines, stel herinneringen in, splits taken op in kleinere doelen, en plan taken in.

Bankzitter: Zie in dat er niet echt slechte beslissingen bestaan. Splits beslissingen op in kleinere stappen, zie je angsten onder ogen en ontwikkel je ‘buikgevoel’.

Cliff Hanger: Plan tijd in voor taken. Word je bewust van hoeveel tijd ze echt in beslag nemen. Check jouw to-do lijst regelmatig om zeker te zijn dat je belangrijke taken niet aan het uitstellen bent.

Lees meer:
7 time management problemen. Met oplossing.
Uitstellen of doorzetten? Of hoe een kikker kan helpen.
Hoe motiveer je jezelf om deadlines te stellen en ze te halen?

Als coach help ik jou om met meer zelfvertrouwen doelen te bereiken in jouw leven, om het beste uit jezelf te halen, en je volledige potentieel te bereiken. Want het leven is te kort om niét te gaan voor het leven dat je wil en dat je verdient!

Inzichten en tips deel ik graag met jou in een wekelijkse mail.
Schrijf je daarom nu in via deze link:

O ja, wil je écht meester worden van je tijd? Lees dan ‘Meer tijd in 12 stappen‘.

Vind je dit artikel inspirerend? Deel het dan met een vriend(in).

Advertisements
Dit bericht werd geplaatst in Coaching, Time management en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s