“Ik wil een andere job. Maar ik weet niet welke.”

loopbaanbegeleiding loopbaancoach jobcoach“Ik wil mijn job niet nog eens tien jaar doen. Ik wil iets anders, maar wat?” Het is een verzuchting die ik de voorbije jaren van verschillende coachees hoorde.

In loopbaancoaching is het natuurlijk één van de essentiële kwesties: weten in welke richting je jouw loopbaan wil sturen.

En ironisch genoeg is dit net waar veel mensen moeite mee hebben. Velen weten heel duidelijk wat ze niét willen. Maar weten wat jouw droombaan/onderneming/beroep wel is, dat is waar het schoentje knelt.

Hoe dat komt? Er zijn verschillende redenen. Sommigen onder ons vinden te veel dingen leuk en weten niet welke richting te kiezen. Terwijl anderen geen sterk gevoel hebben bij eender wat (of dat toch denken).

Dan zijn er degenen die precies weten wat hun droomjob is maar niet genoeg moed hebben om erachter aan te gaan.

Als je één van deze situaties bij jezelf herkent of als je ergens tussenin valt, dan lees je hier wat je eraan kan doen.

1.) Wees je bewust van jouw waarden. Onze waarden zijn vaak een heel sterke indicator van onze voorkeuren. Daarom doe ik in loopbaancoaching vaak de waardenoefening waarbij we jouw waarden achterhalen: dat heeft een enorme impact op je leven, geloof me vrij. Er zijn bijvoorbeeld zoveel mensen die een kantoorbaan hebben, terwijl ze over een eigen zaak dromen, niet wetend dat een van hun kernwaarden vrijheid is en alles wat het vertegenwoordigt (zoals je eigen baas zijn).

2.) Een andere informatiebron kunnen jouw vrienden, familie en collega’s zijn. Wees voorzichtig met de vraag wat zij denken dat jij “zou moeten” doen. Wat je hier wel wil te weten komen, is hoe mensen die jou het best kennen jou zien; wat jouw sterke punten zijn, wat je van nature goed kan, wat voor soort omgeving jou het best bevalt. Je zal ervan versteld staan hoeveel je over jezelf leert. Je bent misschien niet akkoord met alles wat ze zeggen, maar dat is okee. En je kan een schat aan info krijgen!

3.) Nadat je genoeg informatie hebt verzameld, doe wat zelfreflectie en neem die info die je bijzonder interessant of nieuw vindt. Er zullen altijd elementen zijn die jou enthousiast of op zijn minst nieuwsgierig doen voelen. Wel, dàt is jouw startpunt. Neem die info en begin meer opties en mogelijkheden te exploreren. Wees creatief en durf! Dan vind je jouw antwoorden.

Heb je graag vrijblijvend wat meer info over wat loopbaancoaching voor jou kan betekenen? Mail me op wim@wimannerel.be

Of deel alvast deze tips via onderstaande knoppen:

Dit bericht werd geplaatst in Career coaching, Coaching, Loopbaanbegeleiding en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op “Ik wil een andere job. Maar ik weet niet welke.”

  1. Sabrina Heymans zegt:

    Ik wil zeker een andere job. Ik heb mezelf meermaals in vraag gesteld: wat wil ik? Wat wil ik niet? Waar was ik de afgelopen jaren goed in? Waar niet? In welke situaties voelde ik me comfortabel? Ik weet dus wat ik wil. Helaas is het heel wat complexer dan dat. Ik werk als statutair ambtenaar bij de vlaamse overheid. Je geeft je statuut niet zomaar op… Anderzijds heb ik al eens aan de rand gestaan van een burn out. Ik heb toen het geluk gehad op enkele (ex) collega’s te kunnen terugvallen waardoor ik er weer wat bovenop ben. Zo kan ik dus geen jaren meer verder… Helaas zijn er binnen de vlaamse overheid de laatste tijd weinig vacatures. Ik ben gestart met de opleiding HRM verantwoordelijke, dit is een eerste stap in de goede richting… Misschien dat ik volgend jaar nog iets in de richting van sociale zekerheidsrecht ga doen, als aanvulling hierop… Het is voor mij vrij duidelijk dat ik graag terug iets zou doen rond personeelswerk. Misschien als ik ooit voldoende bijgeschoold ben wordt ik wel loopbaancoach want ook dat interesseert me. Al moet ik toegeven dat het statuut van zelfstandige me dan weer afschrikt…

    Like

  2. Dag Sabrina,
    de vraag die je stelt, is een simpele vraag, maar het antwoord is enorm complex. Het is leuk om te horen dat je weet dat je energie krijgt van personeelswerk. Belangrijk is inderdaad dat je meer energie krijgt van jouw werk dan dat je er in steekt. Zo niet, nadert een burn-out op langere termijn zoals je zelf al hebt mogen ondervinden.

    Rond de verdere stappen in jouw carrière, denk ik dat het belangrijk is dat je weet waar je naar toe wilt. Het is zeer energievretend om naast het gewone werk opleidingen te volgen waarvan je niet weet of ze renderen. Als je daarentegen duidelijk weet wat je wil, is elke opleiding een stap dichterbij jouw doel.

    Heb je al zicht op wat je concreet wilt qua job? En op welke termijn? Zelfstandige of niet? Waarom schrikt het zelfstandige statuut af? Je kan ook altijd eerst jouw job een paar jaar in loondienst doen en na 3 à 5 jaar evalueren of je ook als zelfstandige aan de slag kan, bv eerst in bijberoep.

    Like

Geef een reactie

