Een ongewone tip om meer gedaan te krijgen in je dag

energie coach vermoeidheid voeding life coachGraag deel ik enkele effectieve tips met jou om meer energie te hebben, en zo meer gedaan te krijgen. En daarbij heb ik het natuurlijk niet over het drinken van blikjes Red Bull om de dag door te komen.

Vaak zeggen mensen mij “Ik wou dat er meer uren in een dag waren zodat ik meer gedaan kon krijgen.”

Maar ik denk dat meer tijd niet is wat de meeste mensen nodig hebben. Vaak merk ik dat ze meer dan genoeg uren in een dag hebben. En toch raken ze niet door hun to do lijstje.

Wat veel mensen echt kunnen gebruiken om elke dag opnieuw meer gedaan te krijgen is…energie.

Met een gezin en een handvol professionele activiteitsdomeinen waaronder enkele zaken waarvan ik eigenaar ben, is genoeg energie hebben om de vele dagelijkse taken af te ronden een absolute noodzaak. Zonder voldoende energie is het voor mij onmogelijk om meer dan honderd trainingen/uiteenzettingen per jaar te geven, naast de talrijke coachings, het schrijven van artikels en het managen van diverse projecten, naast het mee-runnen van een huishouden, en daarnaast nog tijd te vinden voor een boek, een film of een uitstap.

Over energiemanagement heb ik al heel wat artikels en boeken gelezen, en vooral: ik heb heel wat uitgeprobeerd om te zien wat wel en wat niet werkt.

Dit zijn 5 dingen die je dagelijks kunt doen om topenergie te genereren. Dat wil niet zeggen dat je de godganse dag moet rondrennen als een Speedy Gonzales. Maar deze tips kunnen je helpen om jouw energieniveau voldoende hoog te houden.

1. Zorg voor een gezonde proteïnebron in je maaltijden.
Die proteïnen zorgen voor een tragere omzetting van koolhydraten in glucose (suiker) in je bloed, zodat je bloedsuikerspiegel stabiel blijft doorheen de dag, in de plaats van ongezonde pieken en dalen.

Gezonde proteïnebronnen zoals eieren, vlees en gevogelte, vis en noten zorgen voor een stabiel energieniveau, ook na het middageten.

2. Drink heel de dag water.
De meeste mensen weten wel dat water drinken gezond is, maar niet dat het ook voor jouw energie zorgt. Gehydrateerd blijven helpt om vermoeidheid en hoofdpijn te vermijden, het zorgt voor de afvoer van gifstoffen en zo moeten jouw organen ook minder hard werken.

3. Let op met cafeïne.
‘k Zeg niet dat je jouw koffietje moet laten. Maar te veel is niet goed. Want dranken met cafeïne dehydrateren je lichaam en daar voel je je vermoeider door. Ik beperk het aantal koffies tot een paar per dag en vanaf een uur of twee in de namiddag stop ik. Je lichaam heeft heel wat uren nodig om de cafeïne af te breken: vlak voor het slapengaan nog koffie drinken heeft impact op de kwaliteit van je slaap.

4. Verminder de “witte” koolhydraten.
“Witte koolhydraten” (brood, pasta, ontbijtgranen, gebakjes) breken snel af waardoor je een snelle piek krijgt in je bloedsuikerspiegel. Je voelt een snelle opstoot van energie, maar daarna een grote val… waar je energieniveau (én je gemoed) onder lijden. Bovendien: als er teveel suikers op hetzelfde moment in je systeem komen, kan je lichaam het niet allemaal tegelijk voor energie gebruiken en zal het deze omzetten in vet.

Koolhydraten geven je dus wel energie, maar teveel tegelijkertijd leidt tot vermoeidheid en lethargie. Daarom geef ik je de suggestie mee om zo weinig mogelijk “witte” koolhydraten te eten en gezondere – meer vezelrijke – koolhydraten te kiezen zoals haver, quinoa, zoete aardappelen en een variatie aan fruit en groenten. En om bij deze koolhydraten altijd wat proteïne te eten (zie tip 1).

5. Doe een mini-fitness oefening van 5 minuten.
Vijf minuten maar? Ja, zo’n korte oefening is al voldoende om je bloed weer te doen stromen, waarbij je meer zuurstof naar je spieren en hersenen stuurt en een boost geeft aan je energieniveau. Zo’n energieboost versnelt ook je metabolisme.

Deze 5 minuten zijn ideaal om te plannen op het moment dat je je namiddagdipje krijgt. Sta gewoon op uit je stoel en hurk 1 minuut op en neer, doe 1 minuut pushups, 1 minuut spreidsprong, en 2 minuten stretchen van onder- en bovenlichaam. Het lijkt niet veel, maar toch zullen die 5 minuten jou een ongelooflijk rendement opleveren op het vlak van energie als je daarna weer aan het werk gaat. Zie je deze oefening niet zitten, maak dan een stevig wandelingetje.

Probeer deze vijf tips eens uit en je zult zien dat je veel meer werk kunt verzetten als jouw energieniveau de hele dag lang maximaal is.

Wat zijn nog andere tips die jij toepast om jouw energieniveau hoog te houden? Laat ze me weten. En/of deel alvast deze tips met jouw vrienden via onderstaande knoppen.

Wil je elke dag een uur extra vrijmaken? Lees dan Meer tijd in 12 stappen.

Als coach help ik jou om met meer zelfvertrouwen het beste uit jezelf te halen, en je volledige potentieel als volwassene te bereiken. Want het leven is te kort om niét te gaan voor het leven dat je wil en dat je verdient!

Inzichten en tips deel ik graag met jou in een wekelijkse mail.
Schrijf je daarom nu in via deze link:

Lees verder:
Meer tijd in 12 stappen
Lees dit als je meer dan 40 uur per week werkt
7 herkenbare timemanagement problemen. Met oplossing.

Advertisements
Dit bericht werd geplaatst in Life Coaching, Time management en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

7 reacties op Een ongewone tip om meer gedaan te krijgen in je dag

  1. Maarten Smit zegt:

    Helemaal eens. Ik krijg zoveel meer gedaan sinds ik (alweer een paar jaar) mijn eten heb aangepast. Zo weinig mogelijk suiker. Veel water. Geen melk meer. Brood alleen van spelt, zonder gist maar met desem of van tarwekiemen. Ontbijten met fruit en rijstwafels, en ga zo maar door. Fietsen naar het station. Half uurtje wandelen per dag. Heerlijk. En dat terwijl ik wel een flinke koffiedrinker en zelfs nog roker ben. Dus kun je nagaan. En zit ik er toch een keer doorheen dan heb ik een suikervrije energiedrank met kalium en vitamines. Inderdaad niet meer uren in een dag maar meer energie in combinatie met effectiever werken (CIEP of GTD).

    Like

  2. Wim zegt:

    Tip4 vind ik moeilijk te volgen. We weten dat vlees gezond is maar ook dat je er niet mee mag overdrijven. Dus hoe kan je dan minder brood eten? Is het bijvoorbeeld al voldoende om dagelijks een eitje te eten bij je brood zodat je die maaltijd al minder brood eet?

    Of anders geformuleerd: als de hoeveelheid vlees/vis die je inneemt per dag beperkt is, hoe kan je dan de hoeveelheid brood/granen verminderen. Wat is het alternatief? Enkele eieren en noten? Ik eet als tussendoortje bijvoorbeeld wel geroosterde pindanoten maar ik zie in de voedselgroepen uit puntje 2 geen vervangers voor punt 4.

    Like

  3. Maarten Smit zegt:

    Minder brood eten is volgens mij vooral minder brood eten zoals de massa doet. Mag ik je verwijzen naar mijn blog hierover? http://edebewust.nl/category/blog/ Op 9 februari heb ik over brood geschreven en dat bevalt mij erg goed.

    Like

  4. Lekker naar buiten, vooral in de wintermaanden, krijg ik weer energie van en een leeg hoofd.

    Like

  5. In de pauze ga ik dat half uur met een collega wandelen, eerst wilde hij nooit wegens “te druk”, nu heeft hij ook ontdekt hoeveel energie het je opbrengt en we gaan nu vol enthousiasme. Tevens loop ik 6 kilometer iedere zondagmorgen, kost tijd, maar levert zoveel meer tijd op door het verhoogde energie peil daarna. Ook goed voor de lijn trouwens, en je humeur, en je huid en …….

    Like

  6. Marcella Snyers zegt:

    Gemberthea zonder suiker drinken, helpt ook om je energie op pijl te houden. Verder een beroep kiezen waarbij je geen tijd hebt om een dipje te hebben en ALTIJD in beweging moet zijn.
    O.a. : Verpleging, kinderverzorging, kleuterjuf, turnleraar, arbeider(ster), thuisverzorging enz.
    Probeer het eens !

    Like

  7. Maria zegt:

    Ik vind dat goede tips om meer energie te krijgen. Ik ga die mini-fitness doen. En ik ben ook begonnen met gezond te eten. Ik eet ook Speltbrood, maar niet teveel. En hazelnotenpasta. Zeer goed, het zijn alleen noten. Voor de rest doe ik mijn werk thuis, dat is ook fitnessen. Ik vind het allemaal goed uitgelegd, ge leert er nog iets van.

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s