Time Management tip: gebruik checklists.

foto checklist time management productiviteit coachHeb je taken die je keer op keer doet? Hoe zorg je ervoor dat je ze telkens weer goed doet? Een goede oplossing is checklists gebruiken.

In domeinen als bouw, luchtvaart en geneeskunde heeft het gebruik van checklists al levens gered. En in veel andere domeinen heeft het veel mensen geholpen om zaken veel efficiënter te doen en kostbare fouten te vermijden.

Waarom checklists zo goed werken? Simpel: het is gemakkelijk voor ons om zaken te vergeten. Als je iets doet dat veel verschillende stappen inhoudt, dan is de kans groot dat je er een of twee vergeet. Dus als je iets keer op keer doet, en wil het telkens goed doen, gebruik dan een checklist.
Andere voordelen van het gebruik van een checklist:
– Je kan je mentale energie gebruiken voor meer creatieve taken.
– Omdat je de verschillende stappen niet moet onthouden, kan je je focussen op de taak zelf.
– Je kan makkelijker delegeren. Jouw checklist kan je gewoon aan iemand anders geven, zo is het makkelijker om een taak uit te besteden.

Hoe maak je nu een checklist?
– Als je aan een taak werkt, schrijf dan eens de stappen op die je zet. Het resultaat hiervan is al meteen een kladversie van je checklist.
– De volgende keer dat je de taak doet, vergelijk je de stappen die je zet met wat je al in je kladversie hebt. Als er sommige stappen nog ontbreken, voeg ze dan toe aan je kladversie. Misschien wil je ook enkele stappen die je niet meer noodzakelijk vindt, gewoon schrappen.
– Na een of twee keer de taak uit te voeren zonder dat je jouw checklist nog hebt moeten updaten, kan je ervan uitgaan dat ze compleet is.
– Leg de checklist op een plaats waar je makkelijk aan kan, in een tekstbestand, in een notitieboekje, eender waar je er makkelijk aan kan. Je checklist is nu klaar voor gebruik.

Waar zou je checklists voor kunnen maken?
Jouw situatie verschilt natuurlijk van die van anderen, maar dit zijn enkele ideeën.
Ochtendroutine
Wat wil je elke ochtend doen om je dag flitsend in te zetten?
Dagelijkse routine
Heb je iets dat je dagelijks wil doen? Of wekelijks of maandelijks?
– Een frequente taak op je werk
Is er iets dat je frequent op je werk doet? Ik heb bijvoorbeeld een checklist voor de praktische voorbereiding van een aantal trainingen.
– Dagelijkse favorieten
Zijn er bepaalde sites die je elke dag wil checken? Dan kan je die in een aparte folder steken: dat is ook een vorm van een checklist.

Waarvoor gebruik jij een checklist? Of waarvoor ga je er nu een maken?

Advertisements
Dit bericht werd geplaatst in Business Coaching, Coaching, Time management en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Time Management tip: gebruik checklists.

  1. Pingback: Wat zegt de wetenschap over goede voornemens? | Personal Coach | Business Coach | Wim Annerel

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s