Hoe houd je je goede voornemens vol?

coach_motivatieHoe houd je dat goede voornemen vol? Welke keuze je ook maakt, de belangrijkste motivatiebron is vaak een goede formulering. Volg de indicatoren van de SMART-methode.

Specifiek: definieer een duidelijke en precieze doelstelling;
Meetbaar: gebruik cijfers om jezelf te kunnen evalueren;
Aanvaardbaar: als de mensen tegen wie je erover praat zeggen dat het onaanvaardbaar is, dan ben je slecht vertrokken;
Realistisch: wees niet te veeleisend voor jezelf;
Tijdsgebonden: stel deadlines voorop.  

Ik geef je graag nog 4 motivatieboosters mee. Zo loop je niet het risico de moed te verliezen! 

1. Houd een dagboek bij: dat zal je verplichten om regelmatig een stand van zaken op te maken. Bewaar een evolutie van je vooruitgang op papier om daaruit moed te putten op dagen dat je geen vooruitgang boekt.

2. Stel in je agenda tussentijdse deadlines voorop om het op lange termijn vol te houden. (Voorbeeld: in het geval van een dieet: elke maand 1 kg afvallen).

3. Goede vrienden: hoe meer mensen uit je omgeving je op de hoogte brengt, hoe groter de kans dat ze je weer op de goede weg kunnen helpen als het fout loopt.

4. ‘Verwennerijen’: restaurantbezoekje, nieuwe schoenen, champagne. Vier je vooruitgang! Alle gelegenheden zijn goed om je eraan te herinneren dat je een winnaar bent!

Image: photostock / FreeDigitalPhotos.net
Advertisements
Dit bericht werd geplaatst in Coaching, Doelen coaching, Life Coaching en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s