Hoe verhoog je als manager je emotionele intelligentie?

business coach helpt emotionele intelligentie ontwikkelenEen hoge emotionele intelligentie op de werkplek is de grootste onderscheidende factor voor succesvolle leidinggevenden.

In zijn boek “Working with Emotional Intelligence” citeert Daniel Goleman een studie van honderden managers in 15 wereldwijd opererende bedrijven. Bijna 90 procent van het succes van de toppers was toe te schrijven aan emotionele intelligentie.

Met zo’n resultaat zou je verwachten dat leidinggevenden zich intensief richten op het ontwikkelen van hun eigen vaardigheden op dit gebied. Soms is dat ook het geval. Maar mijn dagelijkse ervaring op de werkvloer maakt duidelijk dat het niet de norm is. En dat brengt me meteen naar de eerste factor die leidinggevenden ertoe brengt om hun emotionele intelligentie te verhogen: voldoende motivatie ontwikkelen.

Zonder een sterk verlangen naar verandering gebeurt er niets. Wanneer leidinggevenden een duidelijk beeld hebben over hun valkuilen en tegelijk een visie hebben op hoe hun leven zal verbeteren, ontstaat er motivatie. Stap één is dus kijken naar wat valkuilen en hindernissen zijn in het huidige functioneren: daarvoor helpen bijvoorbeeld 360°  feedback, functioneringsgesprekken, en mentoren. Samen met de feedback van betrouwbare adviseurs of collega’s.

Daarnaast is een heldere visie nodig op hoe het leven zal zijn met meer emotionele intelligentie: “Wat zal anders zijn? Hoe zal dat voelen? Welke nieuwe mogelijkheden zijn er?”

Weinigen onder ons kunnen van nature werken met emoties. Als we dat wel konden, zouden we toch niet op zoek zijn naar verandering?  Daarom is het inschakelen van een business coach of andere gids die vertrouwd is met dit terrein belangrijk. Een goede coach is in staat om het bewustzijn over onze emoties te verhogen en inzicht te brengen in hoe we er adequaat mee kunnen omgaan.

Een goede coach werkt een-op-een met een leidinggevende om deze uitdagingen aan te gaan: het overwinnen van weerstand tegen persoonlijke verandering, het vinden van veilige mogelijkheden om nieuwe manieren van zijn te testen, en het creëren van een langetermijnplan om succesvolle verandering te ondersteunen.

Image: photostock / FreeDigitalPhotos.net

Advertisements
Dit bericht werd geplaatst in Business Coaching, Coaching en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s