Hoe breng je jouw goede voornemens beter in de praktijk?

coaching coach goede voornemens

Foto Grant Cochrane

Minder vet eten en snoepen, meer bewegen, stoppen met roken, op tijd gaan slapen, minder tv-kijken,… wat zijn jouw goede voornemens voor dit jaar? En hoe lang denk je ze vol te houden? Want in de praktijk houden de meeste mensen hun nieuwjaarsvoornemens niet lang vol. Gemiddeld tot…19 januari. Hoe komt dat toch? Wat maakt het zo moeilijk? Volgens de Amerikaanse psychologe Ellen Bratslavsky komt dit omdat onze wilskracht een beperkt capaciteit heeft. En omdat we vaak te veel van onszelf eisen.

Zij toonde dit aan met een experiment. Proefpersonen kregen een lekker stuk cake aangeboden. Daarna moesten ze een bewegend geometrisch figuur op een computerscherm volgen. De mensen die de cake hadden opgegeten, konden de saaie opdracht gemiddeld 19 minuten volhouden. Maar de proefpersonen die de verleiding hadden weerstaan en de cake (nog) niet hadden opgegeten, haakten al na 8 minuten af. Het afwijzen van de cake had hun wilskracht aangetast!

Tip: begin met jouw goede voornemens in praktijk te brengen op dagen dat jouw wilskracht niet door andere dingen op de proef wordt gesteld.

__________________________________________________________

Wim Annerel is business coach en life coach. Daarnaast geeft hij training en is hij copywriter.

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Coaching, Doelen coaching, Life Coaching, Mental Coaching en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s